Eğitim yöneticilerinin eğitim çalışanlarının performansını arttırmalarına yönelik liderlik çalışmaları

dc.contributor.advisorÜnal, Halit Targan
dc.contributor.authorÇelebi, Coşkun
dc.date.accessioned2024-05-27T22:44:00Z
dc.date.available2024-05-27T22:44:00Z
dc.date.issued2014
dc.departmentSosyal Bilimler Enstitüsü / İşletme Ana Bilim Dalı / İşletme Bilim Dalı
dc.description.abstractTüm kurum ve kuruluşlarda yönetici, kurum etkililiği ve ikliminin belirlenmesinde ana unsurlardan biridir. Diğer kurumlarda olduğu gibi, eğitimde de yönetim; koordine etme, değerlendirme ve geliştirme de önemli ve vazgeçilmez bir birimdir. Yönetici çalıştığı okulunda olumlu iletişimiyle, her konuda paylaşımı ve desteğiyle, okuldaki çalışanlarına çizdiği vizyonuyla okulun etkililiği konusunun lokomotif konumunda olduğu görüşmelerde gözlemlenmiştir. Günümüzde ise okul yöneticilerinin değişen liderlik yaklaşımları çerçevesinde performansa bakış açıları da değişmiş ve performans değerlendirme yaklaşımı, yerini daha kapsamlı bir süreç olan performans yönetimine bırakmıştır. Buna göre okul yöneticisi dönüşümcü, müdahaleci, yenilikçi, vizyon sahibi, kolaylaştırıcı iç danışman ve gözlemci rolünü üstlenmiştir. Okul yöneticisinin sahip olması gereken her bir rol tek başına ciddi yetkinlikler gerektirirken; öğretmenin sürekli öğrenme, kendini geliştirme ve değişime hazır olması desteklenmelidir Bir okul yöneticisi, öğretmenlerin sürekli gelişimleri, yeni bilgilerle donanımları ve değişikliklere ayak uydurmaları için sürekli geliştirme programları yapabilmelidir. Öğretmenlerin gelişmesini, okulun öncelikli bir amacı haline getirmelidir. Öğretmenleri geliştirmeye karşı duyarlılık geliştirerek, etkinlikleri öğretmenlerle birlikte planlaması, hizmet içi eğitim etkinliğinin yararlı ve kalıcı olmasına katkıda bulunacaktır. Bu arada yöneticilerin özelliklerinin belirlenmesiyle ortaya çıkan gelişim ihtiyaçlarının karşılanması, mesleki gelişimi ve etkililiği de artıracaktır. Bu araştırmada ortaya konan bulguların farklı yöntemlerle daha ayrıntılı incelenmesi ile başka araştırmalar yapılması yararlı olacaktır. Araştırmaya katılan bireylerin 157'si bayan, 92'si ise erkeklerden; yaşlarına göre bakıldığında, 42'si 21-30, 43'ü 31-40, 62'si 41-50, 50 ve üzeri, 102 yaş kategorisinde olduğu görülmektedir. Ankette bulunan 30 sorudan 47 adetinin ortalamasının, katılıyorum anlamına gelen 4'ün üzerinde olduğu dikkat çekicidir. İstatistik incelemeler sonucunda katılımcıların cinsiyetleri ile anket puanları arasında anlamlı bir ilişki olmadığı şeklinde yorumlanabilir. Liderlik puanları ile performans puanları arasında yüksek düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu görülmektedir (r=0,969, p< ,01). Buna göre liderlik puanı arttıkça performansın arttığı söylenebilir. Determinasyon katsayısı (r2=0,93) dikkate alındığında, performanstaki toplam varyansın %93'ünün liderlik puanından kaynaklandığın söylenebilir. Ancak teoride istatistiksel olarak verilebilen bu sonuç için pratikte neden sonuç ilişki bağlamında yorumlamak yerine durumun tespiti şeklinde yorumlanması daha doğru olacaktır.
dc.description.abstractIn all instıtutıons and organizations, the executive is one of the main factors in determining the efficacy and atmosphere. Like in other institutions also,in education management; coordination, evaluation and development is an important and indispensable part. It was observed in the negotiatıons that the school administrator is in the position of locomotive with his positive communication, his sharing and support in all subjects and his vision against his staff in his school. But today, the school administrators' performance under varying leadership approaches and perspectives have changed the approach to performance evaluation, which is a more comprehensive process. According to this, the school administrator has undertaken the roles of transformatıonal, interventer, innovative, visionary, facilitator internal consultant and observer. While each role that a school administrator should have requires serious sufficiency, it should be supported that a teacher should learn continuously, do self improvement and be ready for the changings. A school administrator should be capable of organizing improvement programmes for teachers' contınuous improvement, being equipped with new information and adapting the changings. He should do the teachers' improvement the prior aim of the school. If he develops sensitivity of teachers for improving and organizes the activities with teachers, it will contribute to the effectiveness of the educatıonal activities be more useful and permanent. Besides, meeting the needs of improvement which occurs after determinatıon of administrator qualificatıons will increase the vocational improvement and effectiveness. It will be useful to do another researchs in this field and the to look over the facts that was found in this research from another aspect. The individuals participating in this survey are 157 women and 92 men; the age scala is like this: 42 people between the age of 21-30, 43 (31-40 ), 62 ( 41-50), 102 (50 and over).It is striking that the avarage of answers of 47 people in 30 questıons is over 4 which means ' I agree'. After the statistic investigations we can infer that there isn't a reasonable relation between the participants sex and survey points. It is observed that there is a high, positive and reasonable relation between leadership points and performance points.( r=0,969, p< ,01).according to this we can say that the more the leadership points, the more performance. If we consider the determinatıon coefficient (r2 = 0.93) ıt can be said that the 93 percent of variance in total performence sources from the leadership point. However it would be more accurant to say for this statistical result in theory that in practise its the situatıon determinatıon rather than a cause result relatıon.en_US
dc.identifier.endpage108en_US
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=gyLHMouPes-CvnhRcjQsKSYd5XYtYVYj_0osEBbSsZz014Y_1C9_ichqIIjO-fbq
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14517/3101
dc.identifier.yoktezhttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=gyLHMouPes-CvnhRcjQsKSYd5XYtYVYj_0osEBbSsZz014Y_1C9_ichqIIjO-fbq
dc.language.isotr
dc.subjectEğitim ve Öğretim
dc.subjectEğitim yönetimi
dc.subjectLiderlik
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectOkul yöneticileri
dc.subjectEducational administrationen_US
dc.subjectLeadershipen_US
dc.subjectOkul yönetimi
dc.subjectSchool administratorsen_US
dc.subjectPerformans
dc.subjectSchool administrationen_US
dc.subjectPerformanceen_US
dc.subjectÖğretmenler
dc.subjectTeachersen_US
dc.titleEğitim yöneticilerinin eğitim çalışanlarının performansını arttırmalarına yönelik liderlik çalışmaları
dc.titleThe leadership studies covering the education administrators' increasing the performance of their staffen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Files