Ortaöğretim kurumlarındaki öğretmenlerin kurum içi iletişim algılarının kurumsal itibar algıları üzerindeki etkisi: Bir araştırma
No Thumbnail Available
Date
2014
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
İletişim; olumlu ya da olumsuz bir etkileşimin sonucundaki değişimdir. Kurumsal iletişim de kurumun işleyişini sürdürmek ve kurum amaçlarına ulaşmasını sağlayacak dinamik bir süreçtir. Eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlerin etkileme ve etkilenme gücü çalıştıkları eğitim kurumun iklimi ile yakından ilişkilidir. Eğitim kurumlarının amacına ulaşması, sorunların çözülmesi ve itici gücün oluşturulması yapıcı ve geliştirici kurumsal iletişim ile gerçekleşir. Okullarda kurumsal iletişimin iyi olması kurumsal itibarın yönetimi için gereklidir. Kurumsal itibar yönetiminin temelinde bütünsellik, tutarlılık, kalıcılık ve sürdürülebilirlik vardır. Bu çalışmanın temel amacı, ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin kurum içi iletişim algılarının kurumsal itibar algıları üzerine etkisini incelemektir. Çalışmanın kurumsal iletişim ve kurumsal itibar kavramları kuramsal çerçevede incelenmiş ve araştırma amacı doğrultusunda ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmeler üzerinde bir uygulama gerçekleştirilmiştir. Araştırma; giriş, konu ile ilgili literatür taraması, yöntem, bulgular, sonuç bölümlerinden oluşmaktadır. Yapılan araştırmada; anket yöntemi ile veriler toplanmıştır. Veriler; katılımcıların demografik özellikleri, örgütsel iletişim ve kurumsal itibara ilişkin görüşlerini kapsamaktadır. Araştırma bulguları; öğretmenlerin yaş, mesleki deneyim ve mezun oldukları okul değişkeni ile kurumsal itibar algıları arasında olumlu yönde ilişkiler bulunduğunu göstermektedir. Örgütsel iletişim algısı ile kurumsal itibar algısı arasında da olumlu yönde etkilenme olduğu bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: İletişim, örgütsel iletişim, itibar ve kurumsal itibar Tarih:24/04/2014
Communication is a change that appears as a result of positive or negative reactions. Institutional communication is a dynamic process that provides both carrying on progress of institution and reaching institutional goals. The liability and impression power of teachers working in educational institutions has close relation with the ambience of educational institution. Reaching institutional goals, solving problems and raising impulsive force occur with constructive and developing institutional communication. Having a good corporate communications is necessary for the managament of institutıonal prestıge. There are totality, coherence, permanence and sustainability on the base of institutıonal prestıge management. The main aim of this research to examine the the effect of intra-company communication perceptions of teachers working in secondary schools on instittutional prestige perceptions. Organizational communication and istitutional prestige conceptions of this study are analyzed in institutional frame and an appliance has executed on teachers in secondary schools in accordance with the aims of the research. Research is consist of entrance, litareture scannig about subject, method, diagnosis and conclusion. Datas are summed by questionnaires. Datas includes demographical characteristics and ideas about organizational communication and istitutional prestige of participants. Researches diagnosis shows that there are positive relations between teachers' ages, professional experience, graduated school factor and institutional prestige perceptions. The positive interaction is noticed between organizational communication and institutional prestige perception. Key words: Communication, organizational communication, prestige and institutional prestige. Date: 24/04/ 2014
Communication is a change that appears as a result of positive or negative reactions. Institutional communication is a dynamic process that provides both carrying on progress of institution and reaching institutional goals. The liability and impression power of teachers working in educational institutions has close relation with the ambience of educational institution. Reaching institutional goals, solving problems and raising impulsive force occur with constructive and developing institutional communication. Having a good corporate communications is necessary for the managament of institutıonal prestıge. There are totality, coherence, permanence and sustainability on the base of institutıonal prestıge management. The main aim of this research to examine the the effect of intra-company communication perceptions of teachers working in secondary schools on instittutional prestige perceptions. Organizational communication and istitutional prestige conceptions of this study are analyzed in institutional frame and an appliance has executed on teachers in secondary schools in accordance with the aims of the research. Research is consist of entrance, litareture scannig about subject, method, diagnosis and conclusion. Datas are summed by questionnaires. Datas includes demographical characteristics and ideas about organizational communication and istitutional prestige of participants. Researches diagnosis shows that there are positive relations between teachers' ages, professional experience, graduated school factor and institutional prestige perceptions. The positive interaction is noticed between organizational communication and institutional prestige perception. Key words: Communication, organizational communication, prestige and institutional prestige. Date: 24/04/ 2014
Description
Keywords
Eğitim ve Öğretim, İşletme, Kurumsal iletişim, Kurumsal itibar, Education and Training, Business Administration, Lise öğretmenleri, Corporata communication, Corporate reputation, Ortaöğretim okulları, High schools teachers, Öğretmen algısı, Secondary education schools, Teacher perception, Öğretmenler, Teachers
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
132