Liderlik tarzlarının iş tatmini üzerindeki etkisi: Hastane çalışanları üzerinde bir araştırma
No Thumbnail Available
Date
2021
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Bu araştırmada, çalışanların liderleri hakkındaki liderlik tarzları algıları ve iş tatminleri incelenmiştir. Çalışmanın amacı liderlik tarzlarının hastane çalışanlarının iş tatmini üzerindeki etkisini belirlemektir. Çalışmada ayrıca çalışanlara ilişkin demografik faktörlerin liderlik tarzları ve iş tatmini üzerindeki etkisi de incelenmiştir. Bu amaç doğrultusunda gerçekleştirilmiş olan alan çalışmasında örneklem olarak hastane çalışanları tercih edilmiştir. Araştırmanın evreni İstanbul'daki hastanelerde çalışan bireylerden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemini evren içerisinden basit tesadüfi yöntemle seçilen, İstanbul'da ikamet eden 292 hastane çalışanı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Liderlik Davranışları Ölçeği ve Minnesota İş Tatmin Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma değişkenleri arasındaki ilişkiler Pearson Korelasyon testi, liderlik davranışlarının iş tatmini üzerindeki etkisi ise çoklu doğrusal regresyon analizi ile incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre yöneticilerin otoriter liderlik, demokratik liderlik ve etkileşimci liderlik stilini kullanması çalışanların içsel tatmini düzeylerini istatistiksel olarak anlamlı biçimde etkilemektedir. Ayrıca yöneticilerin demokratik liderlik ve etkileşimci liderlik stilini kullanması çalışanların dışsal tatmin düzeylerini istatistiksel olarak anlamlı biçimde etkilerken, otoriter liderlik stilini kullanması çalışanların dışsal tatmin düzeylerini istatistiksel olarak anlamlı biçimde etkilememektedir.
In this study, leadership styles perceptions and job satisfaction levels of employees about their leaders were examined. The aim of the study is to determine the effect of leadership styles on job satisfaction of hospital staff. The study also examined the impact of demographic factors regarding employees on leadership styles and job satisfaction. In the field study carried out for this purpose, hospital staff were chosen as the sample. The universe of the research consists of individuals working in hospitals in Istanbul. The sample of the study consists of 292 hospital workers residing in Istanbul and selected by simple random method from the universe. Leadership Behavior Scale and Minnesota Job Satisfaction Scale were used as data collection tools in the study. The relationships between the research variables were examined by Pearson Correlation test, and the effect of leadership behavior on job satisfaction was examined by multiple linear regression analysis. According to the results of the research, the use of authoritarian leadership, democratic leadership and transactional leadership style significantly affects the internal satisfaction levels of the employees. In addition, while managers' use of democratic leadership and interactionist leadership style significantly affects the external satisfaction levels of employees, their use of authoritarian leadership style does not statistically significantly affect the external satisfaction levels of employees.
In this study, leadership styles perceptions and job satisfaction levels of employees about their leaders were examined. The aim of the study is to determine the effect of leadership styles on job satisfaction of hospital staff. The study also examined the impact of demographic factors regarding employees on leadership styles and job satisfaction. In the field study carried out for this purpose, hospital staff were chosen as the sample. The universe of the research consists of individuals working in hospitals in Istanbul. The sample of the study consists of 292 hospital workers residing in Istanbul and selected by simple random method from the universe. Leadership Behavior Scale and Minnesota Job Satisfaction Scale were used as data collection tools in the study. The relationships between the research variables were examined by Pearson Correlation test, and the effect of leadership behavior on job satisfaction was examined by multiple linear regression analysis. According to the results of the research, the use of authoritarian leadership, democratic leadership and transactional leadership style significantly affects the internal satisfaction levels of the employees. In addition, while managers' use of democratic leadership and interactionist leadership style significantly affects the external satisfaction levels of employees, their use of authoritarian leadership style does not statistically significantly affect the external satisfaction levels of employees.
Description
Keywords
Sağlık Kurumları Yönetimi, İşletme, Hastaneler, Liderlik, Health Care Management, Business Administration, Liderlik modelleri, Hospitals, Leadership, Çalışanlar, Leadership models, Ölçekler, Workers, Scales, İş doyumu, Job satisfaction
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
124