Klasik gitar için 6 makamsal ezginin model bir çok seslendirme çalışması
No Thumbnail Available
Date
2020
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Bu çalışmada klasik gitarda 6 makamsal ezginin model bir çok seslendirme çalışması yapılmıştır. Amacımız klasik gitar repertuvarına çok seslendirilmiş halk müziği ve makamsal ezgiler kazandırmak ve bunların icrasını sağlamaktır. Bu çalışmadaki çok seslendirmeler icra edilirken klasik gitarda sağ ve sol el teknikleri kullanılmaktadır. Bu teknikler arasında bare, legato, arpej, tirando, legato vb. teknikler kullanılmıştır. Düzenlemelerde iki türlü çok seslendirme yoluna gidilmiştir . Birincisi üçlü armoni sistemi esas alınarak yapılan çok seslendirme. İkincisi ise Türk makam müziğinin doğasına uygun üst üste dörtlülerin oluşturduğu dörtlü armoni sistemi düşünülerek yapılan çok seslendirme. Dörtlü armoni sisteminin uygulandığı ve makamın mikro tonal seslerinin belirtilmesine ihtiyaç duyulan çalışmalarda (Dolana Yar Dolana, Aman Aman Nalbandım) mikro tonal sesleri göstermek için gitar klavyesine ek perdeler takılmıştır. Klasik gitar eğitimi almış birçok kişinin rahatça icra edebileceği çalışmalar mevcuttur. Bu çalışmaları icra eden kişinin aynı zamanda icra ettiği makamsal diziler üzerine belli bir fikri de oluşacaktır. Çalışmanın klasik gitar ile ilgilenen kişilere kaynak olması, halk müziğinin ve makamsal ezgilerin klasik gitarda çalınması temel amaçlar arasındadır.
In this study, many vocalization exercises of 6 maqam melodies on classical guitar have been performed. Our aim is to provide the classical guitar repertoire with highly voiced folk and modal melodies and to perform them. Two types of vocalization have been used in the arrangements. The first is multi-voiceover based on te triple harmony system. The second is the multi-voicing made by considering the quadruple harmony system, which is formed by the quartets in a row in accordance with the nature of Turkish maqam music. In studies where the quartet harmony system is applied and the micro tonal sounds of the makam need to be specified (Dolana Yar Dolana, Aman Aman Nalbandım), additional frets are attached to the guitar keyboard to show the micro tonal sounds. There are some works that many people who have studied classical guitar can easily perform.The person performing these works will also have a certain opinion on the maqam sequences she performs. The main objektives of the study are to be a resource for those interested in classical guitar, and to play folk music and modal melodies on classical guitar.
In this study, many vocalization exercises of 6 maqam melodies on classical guitar have been performed. Our aim is to provide the classical guitar repertoire with highly voiced folk and modal melodies and to perform them. Two types of vocalization have been used in the arrangements. The first is multi-voiceover based on te triple harmony system. The second is the multi-voicing made by considering the quadruple harmony system, which is formed by the quartets in a row in accordance with the nature of Turkish maqam music. In studies where the quartet harmony system is applied and the micro tonal sounds of the makam need to be specified (Dolana Yar Dolana, Aman Aman Nalbandım), additional frets are attached to the guitar keyboard to show the micro tonal sounds. There are some works that many people who have studied classical guitar can easily perform.The person performing these works will also have a certain opinion on the maqam sequences she performs. The main objektives of the study are to be a resource for those interested in classical guitar, and to play folk music and modal melodies on classical guitar.
Description
Keywords
Müzik, Ezgi, Gitar, Music, Melody, Klasik gitar, Guitar, Türk halk müziği, Classical guitar, Turkish folk music, Çok sesli müzik, Polyphonic music
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
97