İlk piyano eğitimi ve güzel sanatlar lisesi müzik bölümü öğrencilerine metod, teknik çalışma ve repertuvar bağlamında öneriler
No Thumbnail Available
Date
2021
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Bu tez çalışması, öğrencilerin piyano eğitimine doğru temel bilgiler ile başlamalarını ve çalım becerilerinin gelişmesini sağlayan teknik çalışmaları bilinçli bir şekilde yaparak, seviyelerine uygun bir repertuvar oluşturmalarını ele almıştır. Bu çalışmanın amacı, piyano eğitimi süreci ve bu sürecin ilerlemesiyle ilgili yeterli bilgiye sahip olmayan öğrencilerin, yaptıkları çalışmalar hakkında fikir sahibi olmalarını ve bu çalışmalardan verim alarak, hedeflerine ulaşmalarını amaçlamıştır. Öğrencilerin, ilk piyano dersinden itibaren doğru temel ve teknik bilgilerle ilerlemelerini ve çalım düzeylerinin gelişmesini sağlayan teknik çalışmaları, eserler üzerinde deneyimleyerek, uygulayabilmelerini sağlayan bu tez çalışmasında, literatür taraması yapılmıştır. Bu taramada, sadece piyanoda teknik egzersizler ele alınmış ancak bu teknik çalışmaları destekleyen bir piyano repertuvarı yer almamaktadır. Piyanoya başlangıç, teknik çalışma ve repertuvar bölümlerinden oluşan bu tez çalışmasının sonucunda, öğrenciler piyano eğitiminin üzerlerindeki fiziksel, zihinsel ve sosyal açıdan etkisini fark ederek, bu eğitim süreci içerisinde daha bilinçli ve ciddi bir şekilde ilerleme olanağı bulmuşlardır. Bu çalışmanın ışığında, piyano eğitiminin gerektirdiği temel bilgileri doğru bir şekilde öğrenen öğrenciler, bu bilgileri parçalar üzerinde uygulayarak, sağlam bir temel oluşturmuşlardır. Bu tez çalışmasının sonucunda, teknik egzersizler hakkında fikir sahibi olan öğrenciler, bu çalışmaları kazanıma dönüştürerek, müzikal ve çalım becerilerini geliştirmişlerdir. Ayrıca bu tez çalışması sayesinde deşifre becerilerini nasıl geliştireceklerini öğrenen öğrenciler kendi seviyelerine uygun olan eserleri doğru bir şekilde deşifre ve icra edip, piyano repertuvarlarını geliştirmişlerdir.
In this thesis study, it is discussed that students start their piano education with the right basic knowledge and consciously carry out technical studies which enable them to develop their playing skills and create a repertoire appropriate to their level. The aim of this study is that to give an idea of their work to the students who do not have sufficient information about the piano education process and the progression of the this process in order to reach their goals by getting efficiency from their work. Literature review is done in this thesis where students can apply their technical studies in which they can improve their fundamentals, technical knowledge and their playing level by experiencing pieces. In this literature view, only technical exercises in the piano are discussed; however, there is no piano repertoire that supports these technical studies. As a result of this thesis study consisting of piano introduction, technical study and repertoire sections, students realize the physical, mental and social effects of piano education on them, and they have a chance to progress more consciously and seriously in this educational process. With this study, students who learned the basic knowledge required of piano education correctly build better fundamentals by applying on pieces. As a consequence of this thesis, students who have an idea about technical exercises have developed their musical and playing skills by transforming these studies into gains. In addition, students who learned how to improve deciphering skills with this thesis study developed their piano repertoire by deciphering and performing the works that are suitable for their level.
In this thesis study, it is discussed that students start their piano education with the right basic knowledge and consciously carry out technical studies which enable them to develop their playing skills and create a repertoire appropriate to their level. The aim of this study is that to give an idea of their work to the students who do not have sufficient information about the piano education process and the progression of the this process in order to reach their goals by getting efficiency from their work. Literature review is done in this thesis where students can apply their technical studies in which they can improve their fundamentals, technical knowledge and their playing level by experiencing pieces. In this literature view, only technical exercises in the piano are discussed; however, there is no piano repertoire that supports these technical studies. As a result of this thesis study consisting of piano introduction, technical study and repertoire sections, students realize the physical, mental and social effects of piano education on them, and they have a chance to progress more consciously and seriously in this educational process. With this study, students who learned the basic knowledge required of piano education correctly build better fundamentals by applying on pieces. As a consequence of this thesis, students who have an idea about technical exercises have developed their musical and playing skills by transforming these studies into gains. In addition, students who learned how to improve deciphering skills with this thesis study developed their piano repertoire by deciphering and performing the works that are suitable for their level.
Description
Keywords
Eğitim ve Öğretim, Güzel Sanatlar, Müzik, Anadolu güzel sanatlar liseleri, Education and Training, Lise öğrencileri, Fine Arts, Piyano, Music, Anatolian high school of fine arts, Sağ el, High schools students, Piano, Sol el, Right hand, Çalgı eğitimi, Left hand, Instrumental education, Çalgılama teknikleri, Instrumentation techniques
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
100