Hüseyin Sâdeddin Arel'in Türk müzikolojisi alanındaki çalışmaları bağlamında Türk musikisi üzerine iki konferansı'nın incelenmesi
Abstract
Ulusal kültürün önemli bir unsuru olan Türk müzikolojisinin temsilcilerinden Hüseyin Sâdeddin Arel'in, bu disiplin üzerindeki önemini ve etkilerini tespit etmek suretiyle bu araştırma ele alınmıştır. Bu araştırma içerisinde H.S.Arel'in Türk müziğinin gelişmesi ve ilerlemesi amacıyla ortaya koyduğu müzikolojik çalışmalar ve bu çalışmaların özeti olarak topluma sunduğu Türk Musikisi Üzerine İki Konferans derlenerek incelenmiştir. Bu inceleme doğrultusunda, araştırmacılar ve müzik çevreleri için Arel'in müzikolojik çalışmalarına ulaşmada bir kaynak niteliğinde olması ve Arel'in savunmuş olduğu çağdaş Türk müziği modelinin doğru bir şekilde aktarılması amaçlanmıştır. Bu çalışmada Türk müzikoloji disiplinine yön veren H.S.Arel'in yaşamı boyunca yapmış olduğu müzikolojik çalışmalar saptanmış ve bu çalışmalarla Arel'in savunmuş olduğu çağdaş Türk müziği ideolojisinin nasıl şekillendiği tespit edilerek araştırmaya yansıtılmıştır. Arel'in müzikolojik çalışmalarının özetini teşkil eden Türk Musikisi Üzerine İki Konferansı araştırma içerisinde incelenmiş, tarihsel süreçteki yayınları ve yayınlarda ortaya çıkan farklılıklar tespit edilmiştir. Bu konferanslarla Arel'in dönemin müzik politikalarındaki sosyolojik, politik ve milli müzik kimliği oluşumundaki etkileri genel değerlendirmelerle ele alınarak araştırmaya aktarılmıştır. Araştırmada ayrıca, Cumhuriyet Dönemi müzik politikalarıyla Arel'in savunduğu çağdaş Türk müziği modeli arasındaki benzerlikler ve farklılıklar konusu üzerinde de tespitler yapılarak sonuç kısmına ulaşılmıştır.
Huseyin Sadeddin Arel, one of the representatives of Turkish musicology, who is an important element of national culture. The research has been addressed by determining the importnce and effects of Sadeddin Arel on this discipline. In this research, the development of Turkish music by H.S. Arel and as a summary of the musicological studies, he put forward fort he advancement of his two conferences on Turkish Music, which he presented to the society after compiling and examining. It is aimed to convey the Turkish music model correctly by examining Arel`s musicological studies for researchers and music community as a source in reaching his works. In this study, during the life of H.S. Arel, who lead Turkish Musicology discipline, his musicological studies were determined and with these studies which defense Arel`s the idea of how the contemporary Turkish music ideology was shaped and the research was carried out. Arel`s two conferences on Turkish music which is the summary of his musicological studies have been examined in the research and differences have been identified its publication in the historical process and publications. By these conferences, the effects of Arel`s on the formation of sociological, political and national music identity evaluated and transferred to the research. In addition, the research between the music policies of the period and the contemporary Turkish music model advocated by Arel and it has been reached the similarities and differences of the subject in the conclusion
Huseyin Sadeddin Arel, one of the representatives of Turkish musicology, who is an important element of national culture. The research has been addressed by determining the importnce and effects of Sadeddin Arel on this discipline. In this research, the development of Turkish music by H.S. Arel and as a summary of the musicological studies, he put forward fort he advancement of his two conferences on Turkish Music, which he presented to the society after compiling and examining. It is aimed to convey the Turkish music model correctly by examining Arel`s musicological studies for researchers and music community as a source in reaching his works. In this study, during the life of H.S. Arel, who lead Turkish Musicology discipline, his musicological studies were determined and with these studies which defense Arel`s the idea of how the contemporary Turkish music ideology was shaped and the research was carried out. Arel`s two conferences on Turkish music which is the summary of his musicological studies have been examined in the research and differences have been identified its publication in the historical process and publications. By these conferences, the effects of Arel`s on the formation of sociological, political and national music identity evaluated and transferred to the research. In addition, the research between the music policies of the period and the contemporary Turkish music model advocated by Arel and it has been reached the similarities and differences of the subject in the conclusion
Description
Keywords
Müzik, Arel, Hüseyin Sadeddin, Klasik Türk müziği, Music, Arel, Hüseyin Sadeddin, Konferans, Classical Turkish music, Müzikoloji, Conference, Musicology, Türk müziği, Turkish music