Çok uluslu şirketlerde pazarlama uygulamaları: Havayolu sektöründe Katar Havayolları ile THY karşılaştırması
No Thumbnail Available
Date
2019
Authors
Batır, Macit Batuhan
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Dünyanın pek çok bölgesinde faaliyet gösteren çok uluslu şirketler, içinde bulundukları sektörde pazar paylarını arttırmak ve sürdürülebilir rekabet avantajı elde etmek üzere pazarlama stratejileri ve uygulamalarında farklılaşmaya gitmektedir. Bu çalışma çerçevesinde, havayolu sektörü temel alınarak sektörde faaliyette bulunmakta olan çok uluslu şirketlerden Türk Havayolları ile Katar Havayolları'nın pazarlama stratejileri ile uygulamaları incelenmiş ve karşılaştırılmıştır. Yapılan araştırma neticesinde; iki havayolu şirketinin pazarlama stratejileri ile uygulamalarının kısmen farklılaşmakta olduğu bulgusu elde edilmiştir.
Multinational companies operating in lots of regions in the world, try to differentiate their marketing strategies and practices in the market they operate in order to increase their market shares and gain sustainable competitive advantage. Within the scope of this study, marketing strategies and practices of Turkish Airlines and Qatar Airways which are among the multinational companies operating in airline industry were investigated and compared. As the result of the research, the finding that marketing strategies and practices of these two airline companies partially differentiate, was reached.
Multinational companies operating in lots of regions in the world, try to differentiate their marketing strategies and practices in the market they operate in order to increase their market shares and gain sustainable competitive advantage. Within the scope of this study, marketing strategies and practices of Turkish Airlines and Qatar Airways which are among the multinational companies operating in airline industry were investigated and compared. As the result of the research, the finding that marketing strategies and practices of these two airline companies partially differentiate, was reached.
Description
Keywords
Sivil Havacılık, İşletme, Hava yolları, Havacılık sektörü, Civil Aviation, Katar, Business Administration, Pazarlama, Airlines, Aviation sector, Pazarlama politikaları, Qatar, Marketing, Pazarlama yöntemleri, Marketing policies, Türk Hava Yolları, Marketing methods, Turkish Airlines, Uluslararası işletmeler, International enterprises
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
90