Çocuğa yönelik şiddete duyarlılık ile ebeveyn ilgi düzeyi arasındaki ilişkinin incelenmesi

No Thumbnail Available

Date

2021

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Bu araştırmada, çocuğa yönelik şiddete duyarlılık ile ebeveyn ilgi düzeyi arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini, Mersin ili, Yenişehir ilçesinde bulunan devlete bağlı okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 60-72 aylık 357 çocuğun ebeveynleri oluşturmaktadır. Araştırmada kolayda örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada, ebeveynlere ilişkin bilgilerin elde edilmesi için 'Ebeveyn Bilgi Formu', ebeveynlerin çocuğa yönelik şiddete duyarlılıklarını ölçmek için 'Çocuğa Yönelik Şiddete Duyarlılık Ölçeği', ebeveynlerin çocuklarına ilgilerini ölçmek için 'Anne İlgi Ölçeği' ve 'Baba İlgi Ölçeği' kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde SPSS programı kullanılmıştır. Araştırmanın analizinde; betimsel istatistikler hesaplanmış, ebeveynlerin şiddete duyarlılıkları ve anne-baba ilgi düzeylerine bakılmış, normal dağılım gösteren verilerin demografik değişkenlere göre farklılaşma durumu t-testi ve tek yönlü Anova analizi ile test edilmiştir. Ebeveynin çocuğa yönelik şiddete duyarlılığı ile ebeveyn ilgisi arasındaki ilişkiye Pearson Korelasyon analizi ile bakılmıştır. Analizlerde anlamlılık düzeyi 0,05 (p<0,05) olarak belirlenmiştir. Araştırmada, anne ilgi düzeyinin baba ilgi düzeyinden, annelerin şiddete duyarlılık düzeyinin de babaların şiddete duyarlılık düzeyinden daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda, ebeveynin şiddete duyarlılığının cinsiyet, eğitim düzeyi ve hane halkı gelir düzeyine göre farklılaşırken, ebeveynin yaşı ve medeni durumuna göre farklılaşmadığı görülmüştür. Araştırmada, annenin çocuğa yönelik şiddete duyarlılığı ile anne ilgisi arasında ilişki bulunmuşken, babanın çocuğa yönelik şiddete duyarlılığı ile baba ilgisi arasından bir ilişki bulunmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
In this study, it was aimed to examine the relationship between sensitivity to violence against children and parental interest level. The sample of the study consists of the parents of 357 children aged 60-72 months, who attend state-owned pre-school education institutions in Yenişehir district of Mersin province. The convenience sampling method was used in the study. In the study, 'Parent Information Form' was used to obtain information about parents, 'Sensitivity to Violence against Child Scale' to measure parents 'sensitivity to violence against children, 'Mother Interest Scale' and 'Father Interest Scale' to measure parents' interest in their children. SPSS program was used to analyze the data obtained from the research. In the analysis of the research; Descriptive statistics were calculated, parents' sensitivity to violence and parental interest levels were examined, and the differentiation status of normally distributed data according to demographic variables was tested with t-test and one-way Anova analysis. The relationship between parental sensitivity to violence against children and parental interest was analyzed using Pearson Correlation analysis. The significance level in the analyzes was determined as 0.05 (p <0.05). In the study, it was found that the mother's interest level was higher than the father's interest level, and the mothers 'sensitivity to violence was higher than the fathers' sensitivity to violence. As a result of the research, it was observed that the parental sensitivity to violence differs according to gender, education level and household income, but not according to the age and marital status of the parents. In the study, a relationship was found between the mother's sensitivity to violence against the child and her interest in the mother, while it was concluded that there was no relationship between the father's sensitivity to violence against the child and the father's interest.

Description

Keywords

Eğitim ve Öğretim, Psikoloji, Aile içi şiddet, Ebeveyn-çocuk ilişkisi, Education and Training, Ebeveynler, Psychology, Okul öncesi eğitim, Domestic violence, Parents-child relation, Okul öncesi çocuklar, Parents, Preschool education, Ölçekler, Preschool children, İlgi, Scales, Interest, Şiddet, Violence

Turkish CoHE Thesis Center URL

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page