Velilerin anaokulu rehberlik hizmetlerinden beklentileri

No Thumbnail Available

Date

2018

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Bu araştırmada çocuğu anaokuluna giden velilerin anaokulu rehberlik hizmetlerinden beklenti düzeylerini etkileyebileceği düşünülen birtakım değişkenler açısından velilerin anaokulu rehberlik hizmetlerinden beklenti düzeylerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini 2012-2013 eğitim-öğretim yılında Samsun İl Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı anaokulları öğrencilerinin velileri oluşturmaktadır. Araştırma örneklemini Samsun ilindeki anaokulu velilerinden tesadüfi örnekleme yoluyla, seçkisiz ve oransız belirlenen 738 veli oluşturmaktadır. Araştırmada velilerin anaokulu rehberlik hizmetlerinden beklenti düzeyleri araştırmacı tarafından hazırlanan 'Velilerin Anaokulu Rehberlik Hizmetlerinden Beklentileri Anketi' ile ölçülmüştür. Bağımsız değişkenlerle ilgili bilgiler ise, yine araştırmacı tarafından hazırlanan 'Kişisel Bilgi Formu' ile elde edilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgulara göre ulaşılan sonuçlar şunlardır; velilerin genel olarak anaokulu rehberlik hizmetlerinden beklentileri yüksektir. Velilerin yaşları bakımından, meslekleri bakımından, ailedeki toplam birey sayısı bakımından psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinden beklenti düzeyleri farklıdır. Öğrenim durumu ve ekonomik durumu yüksek olan velilerin psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinden beklenti düzeyleri yüksek çıkmıştır.
In this study, it is aimed to study the expectation levels of parents from kindergarten guidance services in terms of some variables that are thought to affect expectation levels of kindergarten guidance services. The population of the research consists of the parents of the students of kindergartens of Samsun Provincial Directorate of National Education in the 2012-2013 academic year. The research sample consisted of 738 parents, randomly and disproportionately determined by random sampling from kindergarten parents in Samsun. In the study, expectation levels of parents from kindergarten guidance services were measured by 'Expectations of Parents from Kindergarten Guidance Services Survey' prepared by the researcher. Information about the independent variables was obtained by the 'Personal Information Form' again prepared by the researcher. According to the findings obtained in the research, the results are as follows; parents generally have high expectations from kindergarten guidance services. The expectation levels of the parents from the psychological counseling and guidance services are different in terms of their age, in terms of their professions, in terms of the total number of individuals in the family. Expectation levels of parents with high education and economic status from psychological counseling and guidance services was high.

Description

Keywords

Eğitim ve Öğretim, Anaokulları, Education and Training, Okul öncesi eğitim, Kindergartens, Rehberlik hizmetleri, Preschool education, Guidance services, Veliler, Parents

Turkish CoHE Thesis Center URL

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page