Yönetimde insan ilişkilerinin eğitime etkisi
No Thumbnail Available
Date
2014
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Çalışmanın amacı; yönetimde insan ilişkilerinin eğitime etkisini saptayabilmektir. Eğitim kurumlarının verimliğinde hiç şüphesiz en önemli faktör idari davranışlarında insan ilişkilerini iyi bilen eğitim yöneticisinin varlığıdır. Çağdaş yönetim kuramcıları insan ilişkileri konusunda bilgi ve beceri sahibi olan yöneticilerin başarılı olduklarını ve eğitim kurumunda verimi arttırdıklarını, dolayısıyla örgütsel amaca ulaşıldığını kabul etmektedirler. Bu başarının kaynağı eğitim yöneticiliğinin insan ilişkilerini içeren bir süreç olmasıdır. Okulun verimli olmasında önemli faktörlerden biri de eğitim yöneticilerinin yönetim (idare) davranışlarında insan ilişkilerine uygun davranışlarda bulunup bulunmadığıdır. (Durukan. 2003) Eğitim yönetiminde kurumun verimliliği için gerçekleştirilmesi gereken en başarılı davranış idari işlerin insan ilişkileri konusunda bilgili ve bu bilgiyi uygulayabilen kişilerce gerçekleştirilmesidir. İnsan ilişkileri niteliklerine sahip yöneticinin davranışlarında ve başarı düzeyinde bu niteliklere sahip olmayan yöneticilere kıyasla farklılığın olması ve bu farklılığın insan ilişkilerini göz önünde bulunduran ve uygulayan yöneticiler lehine başarı olarak görüldüğünü söylemek olanaklıdır. (Durukan. 2003)
Aim of the study is to determine effect of training to human relations at the management. There is no doubt that the most important factor in the prodictivity of educational institutions is the presence of an administrator who knows the human relations. Contemporary management theoreticians accept that the administrators with knowledge and ability of human relations are successful and they raise the productivity of educational institution, which eventually result in the achievement of organizational goals. The source of this success is that the educational management is a process that contains human relations. One of the important factors in school productivity is whether school administrators have proper human relations in their administrative conducts. Education is one of the most successful behavior that must be performed to the institution's efficiency in the management of Administrative Affairs and are able to apply this knowledge to persons knowledgeable about human relationships. Human relations at the level of administrator behavior and success have no attributes do not have these qualifications compared to the managers consider this difference and diversity and human relations that it is possible to say that success is seen as in favor of administrators.
Aim of the study is to determine effect of training to human relations at the management. There is no doubt that the most important factor in the prodictivity of educational institutions is the presence of an administrator who knows the human relations. Contemporary management theoreticians accept that the administrators with knowledge and ability of human relations are successful and they raise the productivity of educational institution, which eventually result in the achievement of organizational goals. The source of this success is that the educational management is a process that contains human relations. One of the important factors in school productivity is whether school administrators have proper human relations in their administrative conducts. Education is one of the most successful behavior that must be performed to the institution's efficiency in the management of Administrative Affairs and are able to apply this knowledge to persons knowledgeable about human relationships. Human relations at the level of administrator behavior and success have no attributes do not have these qualifications compared to the managers consider this difference and diversity and human relations that it is possible to say that success is seen as in favor of administrators.
Description
Keywords
Eğitim ve Öğretim, Eğitim yönetimi, Liderlik, Education and Training, Okul yöneticileri, Educational administration, Leadership, Yönetici davranışı, School administrators, Yönetsel başarı, Manegerial behavior, Managerial success, İnsan ilişkileri, Human relations
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
134