Ortaöğretim Öğrencilerinin Fizik Dersine Ait Motivasyon Düzeylerini Belirlemeye Yönelik Ölçek Geliştirme

dc.contributor.authorMustafa Sabri KOCAKÜLAH
dc.contributor.authorMehmet KURAL
dc.contributor.authorErdoğan ÖZDEMİR
dc.date.accessioned2024-05-25T12:19:20Z
dc.date.available2024-05-25T12:19:20Z
dc.date.issued2018
dc.departmentOkan Universityen_US
dc.department-tempBalıkesir Üniversitesi, Necatibey Eğitim Fakültesi, İlköğretim Bölümü, Fen Bilgisi Eğitimi Ana Bilim Dalı, Balıkesir, Türkiye Milli Eğitim Bakanlığı, Balıkesir, Türkiye Okan Üniversitesi, Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu, Optisyenlik Programı, İstanbul, Türkiyeen_US
dc.description.abstractBu çalışmada ortaöğretim öğrencilerinin fizik dersine ait motivasyon düzeylerinibelirlemeye yönelik bir ölçeğin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Fizik Dersi Motivasyon Ölçeği(FDMÖ)’nin geliştirilmesinde ilk olarak; Tuan, Chin ve Shieh (2005), Dede ve Yaman(2008) ile Glynn vd. (2011) tarafından geliştirilen ölçeklerden yararlanarak madde havuzuoluşturulmuştur. Ardından ölçeğin kapsam geçerliği için eğitim bilimci ve alan eğitimcisiuzmanların görüşüne başvurulmuştur. Uzman görüşü doğrultusunda 55 maddeden oluşanölçeğin ilk hali oluşturulmuştur. FDMÖ’nün 55 maddelik ilk hali, Türkiye’nin üç farklıbölgesindeki fen ve anadolu liselerinde öğrenim gören 492 ortaöğretim öğrencisineuygulanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliğinin belirlenmesi için açımlayıcı faktör analizi (AFA)yapılmış, elde edilen faktör yapısının uygunluğunu test etmek için doğrulayıcı faktöranalizi (DFA) gerçekleştirilmiştir. AFA sonuçları 38 maddenin yedi faktörde toplandığınıgöstermektedir. Yedi faktörün toplam varyansa yaptığı katkı %57.50 olup, faktör yükleri .47ile .85 arasında değişmektedir. DFA analizi sonucunda elde edilen uyum indekslerinin kabuledilebilir düzeyde olduğu bulunmuştur. Ölçeğin faktörlerinin güvenirliği için hesaplananCronbach alpha katsayıları .60 ile .87 arasında değişirken, ölçeğin tümü için Cronbachalpha iç tutarlılık katsayısı .92 olarak hesaplanmıştır. Çalışma bulguları geliştirilen ölçeğinortaöğretim öğrencilerinin fizik dersine yönelik motivasyon düzeylerinin belirlenmesinde,geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olarak kullanılabileceğini göstermektedir.en_US
dc.identifier.citation2
dc.identifier.doi10.24106/kefdergi.2123
dc.identifier.endpage1507en_US
dc.identifier.issn1300-8811
dc.identifier.issn2147-9844
dc.identifier.issue5en_US
dc.identifier.startpage1497en_US
dc.identifier.trdizinid326881
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.24106/kefdergi.2123
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/326881/ortaogretim-ogrencilerinin-fizik-dersine-ait-motivasyon-duzeylerini-belirlemeye-yonelik-olcek-gelistirme
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14517/1775
dc.identifier.volume26en_US
dc.language.isotr
dc.relation.ispartofKastamonu Eğitim Dergisien_US
dc.relation.publicationcategoryDiğeren_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subject[Sosyal > Sosyal > Eğitim, Eğitim Araştırmaları]en_US
dc.titleOrtaöğretim Öğrencilerinin Fizik Dersine Ait Motivasyon Düzeylerini Belirlemeye Yönelik Ölçek Geliştirmeen_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files