Kocaeli'nde yaygın eğitim kurumları ve İzmit KO-MEK kurs merkezlerinde toplam kalite yönetiminin uygulanabilirliği
No Thumbnail Available
Date
2015
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Bu araştırmanın amacı kısa adı (KO-MEK) olan Kocaeli Büyükşehir Belediyesi Meslek ve Sanat Eğitimi kurslarındaki eğitimde toplam kalite yönetiminin uygulanabilirliğini ölçmek olmuştur.Bu amaçla hazırlanan memnuniyet anketleri İzmit ilçesinde bulunan 12 kurs merkezinde 100 KO-MEK personeli ve 420 kursiyere uygulanmıştır.Bu uygulama ile KO-MEK kurs merkezlerinin toplam kalite yönetimi açısından ne düzeyde olduğu belirlenmeye çalışılmıştır. Alt problemlere ilişkin verilen cevaplardan hareketle değerlendirmeler yapılmış, kursiyer ve personel memnuniyet oranının yükseltilebilmesi için bazı önerilerde bulunulmuştur. Bu çalışmada veri toplama aracı olarak İzmit Halk Eğitim Merkezi'nin uyguladığı memnuniyet anketleri kullanılmıştır.Anketler kurs merkezlerinde ve sınıf ortamında personel ve kursiyerlere uygulanmıştır.Sonuçların incelenip değerlendirilmesinde Microsoft Office Excel 2007 programında bulunan grafik ve tablolardan yararlanılmıştır.Araştırma sonunda elde edilen bulgulara göre; İzmit bölgesinde bulunan KO-MEK kurs merkezlerlerinin kursiyer memnuniyetlerinin personele oranla daha yüksek olduğu gözlemlenmiştir. Kursiyer memnuniyet anketlerine kısmen veya tamamen olumsuz görüş bildiren az sayıdaki kursiyerin şikâyet konuları giderildiği takdirde KO-MEK kurslarından memnuniyet oranının daha da artacağı, % 90-95 gibi büyük bir orana çıkacağı anlaşılmıştır. Kursiyer ve personel memnuniyet oranını artırmak için, KO-MEK merkez yönetiminin şikâyet konularına ilgisiz kalmaması ve gerekli tedbirleri alması gerektiği vurgulanmıştır.Kursiyer ve personel isteklerinin dikkate alınması ile beklenen gelişim düzeyine erişileceği belirtilmiş, eğitimde kalitenin arttırılması için yeniliklerin yakından izlenmesi üzerinde durulmuştur. Anahtar sözcükler: Eğitim, yaygın eğitim, kalite, toplam kalite, toplam kalite yönetimi.
The aim of this study is to measure the applicability of total quality management in education in Kocaeli Büyükşehir Belediyesi Meslek ve Sanat Eğitimi what is called shortly (KO-MEK). The satisfaction surveys which are prepared with this aim, applied to 100 workers and 420 students of KO-MEK. With this application, levels of total quality is tried to be understood in the KO-MEK course centers. Evaluations are made with the answers that come from the base problems, some ideas are given to increase the satisfaction of students and workers. In this study, the satisfaction surveys applied by İzmit Halk Eğitim Merkezi are used as a data collector. The surveys are applied to the students and workers in the classrooms and course centers. The charts and tables in Microsoft Office Excel 2007 are used in the evaluation and observation of the results. According to the data that is found at the end of this study: it is found that the satisfaction rates of students are observed as higher, than the workers in the KO-MEK course centers which are in İzmit. It is understood that the satisfaction rates in the KO-MEK courses are will be higher and will come close to % 90-95 if the partly and totally negative complaining of a few students remove. In order to increase the satisfaction rate of students and workers, KO-MEK center Management is needed to be not irrelevant to complaining statements and has to take necessary precautions. It is stated that expected level will be reached with the care for students and workers' desires, to increase the quality in education monitoring updates closely is focused on. Key words: Education, non-formal education , total quality, total quality management.
The aim of this study is to measure the applicability of total quality management in education in Kocaeli Büyükşehir Belediyesi Meslek ve Sanat Eğitimi what is called shortly (KO-MEK). The satisfaction surveys which are prepared with this aim, applied to 100 workers and 420 students of KO-MEK. With this application, levels of total quality is tried to be understood in the KO-MEK course centers. Evaluations are made with the answers that come from the base problems, some ideas are given to increase the satisfaction of students and workers. In this study, the satisfaction surveys applied by İzmit Halk Eğitim Merkezi are used as a data collector. The surveys are applied to the students and workers in the classrooms and course centers. The charts and tables in Microsoft Office Excel 2007 are used in the evaluation and observation of the results. According to the data that is found at the end of this study: it is found that the satisfaction rates of students are observed as higher, than the workers in the KO-MEK course centers which are in İzmit. It is understood that the satisfaction rates in the KO-MEK courses are will be higher and will come close to % 90-95 if the partly and totally negative complaining of a few students remove. In order to increase the satisfaction rate of students and workers, KO-MEK center Management is needed to be not irrelevant to complaining statements and has to take necessary precautions. It is stated that expected level will be reached with the care for students and workers' desires, to increase the quality in education monitoring updates closely is focused on. Key words: Education, non-formal education , total quality, total quality management.
Description
Keywords
Eğitim ve Öğretim, Eğitim kurumları, Kalite, Kalite yönetimi, Education and Training, Education establishments, Toplam kalite yönetimi, Quality, Quality management, Yaygın eğitim, Total quality management, Yaygın eğitim kurumları, Non-formal education, Non-formal education institutions, Yönetim, Management
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
163