Hizmet işletmelerinde ilişkisel pazarlama stratejilerinin rolü ve özel bir fitness kulübü üzerine bir araştırma
Abstract
Günümüz Dünya'sında teknoloji, internet ve sosyal medya gibi iletişim kanallarının da etkisiyle müşterinin almak istediği ürün veya hizmeti veren işletmelere ulaşabilmesi kolaylaşmıştır. Mevcut müşterileri elde tutmak işletmeler için hayati öneme sahiptir. Dolayısıyla işletmeler bu amaçla çeşitli stratejileri uygulamak yoluna gitmektedirler. Hizmet sektörü dışındaki birçok işletme bu stratejileri sattıkları ürünlerin fiyatları üzerinden indirim ve kampanya yaparak gerçekleştirmektedirler. Fakat hizmet işletmelerinin işi bu kadar kolay değildir. Fiyat odaklı stratejilere ek olarak müşteriye duygusal anlamda dokunmak, güven vermek ve farklı deneyimler yaşatmak adına müşteri ile uzun vadeli ilişkiler geliştirmek adına uygulanacak stratejiler, bu tip işletmelerin hayatlarını devam ettirmeleri andına büyük öneme sahiptir. Modern pazarlama yöntemlerinden biri olan ilişkisel pazarlama, müşteri sadakati oluşturma adına hizmet işletmelerinin vazgeçilmez stratejisi haline gelmiştir. Bu çalışmada hizmet sektörü hakkında bilgi verilecek olup müşteri sadakati ve ilişkisel pazarlama arasındaki ilişki anlatılıp fitness sektöründen örnek bir anket uygulaması analiz edilecektir.
In today's world, with the influence of technology and communication channels such as social media and WEB, it has become easier to reach the companies that provide the product or service that the customer wants to receive. Keeping the existing customer is vital for companies. Therefore, companies are trying to perform various strategies for this purpose. Many companies, outside the service sector, realize these strategies by making discounts and campaigns on the prices of the products they sell. But the work of service companies is not so easy. In addition to price-oriented strategies, strategies that will be applied to develop long-term relationships with the customers in order to touch customers emotionally, to give confidence and to experience different experiences are of great importance for these types of companies to continue their lives. One of the modern marketing methods, relationship marketing, has become the indispensable strategy of service companies for customer loyalty creation. In this study, the relationship between customer loyalty and relationship marketing will be explained and a sample survey application from the fitness sector will be analyzed.
In today's world, with the influence of technology and communication channels such as social media and WEB, it has become easier to reach the companies that provide the product or service that the customer wants to receive. Keeping the existing customer is vital for companies. Therefore, companies are trying to perform various strategies for this purpose. Many companies, outside the service sector, realize these strategies by making discounts and campaigns on the prices of the products they sell. But the work of service companies is not so easy. In addition to price-oriented strategies, strategies that will be applied to develop long-term relationships with the customers in order to touch customers emotionally, to give confidence and to experience different experiences are of great importance for these types of companies to continue their lives. One of the modern marketing methods, relationship marketing, has become the indispensable strategy of service companies for customer loyalty creation. In this study, the relationship between customer loyalty and relationship marketing will be explained and a sample survey application from the fitness sector will be analyzed.
Description
Keywords
İşletme, Fitness, Hizmet işletmeleri, Pazarlama, Business Administration, Pazarlama yöntemleri, Fitness, Service organizations, Spor işletmeleri, Marketing, Marketing methods, İlişki pazarlaması, Sport enterprises, İlişkisel faktörler, Relationship marketing, Relational factors, İşletmeler, Businesses