Kocaeli ilindeki tramvay ve otobüslerin hizmet kalitelerinin karşılaştırılması

No Thumbnail Available

Date

2020

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Bu araştırma, Kocaeli ili İzmit ilçesinde şehir içi toplu ulaşımda kullanılan otobüs ve tramvaylara yönelik müşterilerin hizmet kalite algılarını karşılaştırmalı olarak incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma 2019 yılı Mayıs ayı içerisinde 313 otobüs kullanıcısı, 235 tramvay kullanıcısı olmak üzere 548 kişi üzerinde gerçekleştirilmiştir. Katılımcılara International Bus Benchmarking Group (IBBG) tarafından geliştirilmiş olan otobüslerin hizmet kalitesini ölçmeye yönelik 19 sorudan oluşan anket uygulanmıştır. Tramvay kullanıcılarına da aynı anket uyarlanarak kullanılmıştır. Araştırmadan ulaşılan veriler bilgisayar ortamında SPSS 22.0 istatistik programı aracılığıyla analiz edilerek yorumlanmıştır. Öncelikle kullanılan ölçeklere ilişkin geçerlik ve güvenirlik analizleri yapılmıştır. Verilerinin değerlendirilmesinde yüzde, frekans, ortalama, standart sapma tanımlayıcı istatistiklerin yanında, otobüs ve tramvay kullanıcılarının hizmet kalite algılarının karşılaştırılmasında bağımsız gruplar t-testinden faydalanılmıştır. Araştırma sonucunda; yapılan geçerlik ve güvenirlik analizi sonuçlarına göre kullanılan ölçeklerin geçerli ve güvenilir ölçme aracı olduğu saptanmıştır. Araştırmada tramvay kullanıcılarının tüm önermelere ilişkin hizmet kalite algılarının otobüs kullanıcılara göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Diğer bir ifade ile kullanıcılara göre; şehir içi toplu ulaşımda tramvay, otobüslere göre daha kaliteli ulaşım sağlamaktadır. Anahtar Kelimeler: Toplu Ulaşım, Otobüs, Tramvay, Ulaşım Kalitesi
This study was conducted to examine the service quality perceptions of the buses and trams used in public transportation in Izmit, Kocaeli, in a comparative manner. In May 2019, the study was conducted on 548 people including 313 bus users and 235 tram users. The participants were given a questionnaire consisting of 19 questions to measure the service quality of buses developed by International Bus Benchmarking Group (IBBG). The data obtained from the research were analyzed and interpreted by means of SPSS 22.0 statistical program on computer. Validity and reliability analyses were conducted on the scales used first. In the evaluation of the research data, the percentage, frequency, average and standard deviation descriptive statistics were used and independent groups t-test was used to compare the service quality perceptions of bus and tram users. As a result of the research; it was determined that the scales used according to the validity and reliability analysis results were valid and reliable measurement tools. It was determined that the perception of service quality of tram users about all propositions is higher than that of bus users. In other words, according to users; tramway provides better quality transportation in city public transportation than buses. Keywords: Public Transportation, Bus, Tram, Transportation Quality

Description

Keywords

Ulaşım, Transportation

Turkish CoHE Thesis Center URL

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page