Fatih Projesine ilişkin okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi
Abstract
Bu çalışmada, akademik ve mesleki liselerde görev yapan okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin eğitimde FATİH (Fırsatları Arttırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi) Projesi'nin uygulanmasına ilişkin görüşleri çoklu değişkenler açısından incelenmeye çalışılmıştır.Tarama modeli ile gerçekleştirilen çalışmanın örneklemini 2013-2014 eğitim öğretim yılında İzmir ili metropol ilçe sınırları içerisinde bulunan ve FATİH Projesi'nin uygulandığı çeşitli akademik ve meslek liselerinde görev yapan 428 okul yöneticisi ve öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma verileri Yörük (2013) tarafından geliştirilen 'eğitimde FATİH Projesi'nin Kullanımına İlişkin Görüşler Ölçeği' ve araştırmacı tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu' ile toplanmıştır. Araştırmaya katılan akademik ve meslek liselerindeki yönetici ve öğretmenlere ait kişisel (demografik) bilgiler, frekans ve yüzde ile çözümlenmiştir. Araştırmada verilerin analizi için ilişkisiz örneklemler için t- testi ve tek yönlü ANOVA kullanılmıştır. Tek yönlü varyans analizlerinde ortaya çıkan farkların kaynağının bulunmasında, varyansların eşit olduğu durumda Scheffe; varyansların eşit olmadığı durumlarda ise Dunnett's C testi kullanılmıştır. Grup ortalamaları arasındaki farkın test edilmesinde α=.05 anlamlılık düzeyi esas alınmıştır. Ayrıca araştırmada kullanılan analizlere ilişkin sonuçların etki büyüklükleri (effect size) eta kare ( Ƞ 2 ) yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Araştırmada kullanılan istatistiksel yöntemlerden t-testi ve tek yönlü varyans analizi SPSS programı aracılığıyla yapılırken, etki büyüklükleri elde hesaplanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular incelendiğinde, okuldaki görev, okul türü, yaş, branş, öğrenim durumu, mesleki kıdem, bilişim teknolojileri alanında hizmet içi eğitim alma, bilişim teknolojileri yeterlilik algısı düzeyi, eğitimde FATİH teknolojileri alanında hizmet içi eğitim alıp almama, eğitimde FATİH teknolojileri vi yeterlik algısı düzeyi ve akıllı telefon kullanıp kullanmama değişkenlerine göre katılımcıların görüşleri arasında anlamlı farklılıklar olduğu belirlenmiştir. Bunun yanında cinsiyet ve mezun olunan fakülte değişkenlerine göre katılımcıların görüşlerinin birbirinden farklılaşmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Sonuçlar ilgili literatürle karşılaştırılmış ve çeşitli önerilerde bulunulmuştur. Anahtar Kelimeler: FATİH Projesi, bilişim teknolojileri, akademik lise, mesleki lise, yönetici, öğretmen
The aim of this study is to investigate the academic and vocational high school administrators and teachers' opinions about Project FATIH's (The Increasing Opportunities and Improvement of Technology Movement) applicability from the point of multiple variables. In the study, descriptive survey model was used. The sample of this study consisted of 428 school administrators and teachers in 2013– 2014 academic year who is working in İzmir. During the study, 'The Opinions Scale about the Use of FATİH Project in Education' devoleoped by Yörük (2013) and 'Personal Knowledge Form' which is developed by theresearcher were used as instruments. Frequency (f), percentage (%), arithmetic mean (x ) and Standard deviation (Sd) regarding the points from measurement tools about research subproblems were calculated and t-test for binary variables, One Way Anova for variables more than two and Scheffe Test to identify the source of the significant difference were used. In case of significant difference between groups, effect size eta-square (η2) was examined. Data is analysed by SPSS in computer environment and effect size eta-square (η2) was calculated by hand. According to research findings, there are significant differents between the views of participants opinions about the use of FATİH Project in education in such variables like the tasks at school, school type, age, province, educational status, Professional experience, in-service training about information technology, information technology efficacy level, in-service training about FATİH Project in education, FATİH Project's technology efficacy level and the use of smart phones was determined. Furthermore, participants opinions about the use of FATİH Project in education did not differ from each other in gender and graduated faculty variables. The results were compared with the related literature and the suggestions were made. Keywords: FATİH Project, information Technologies, academic and vocational high school, administrator, teacher.
The aim of this study is to investigate the academic and vocational high school administrators and teachers' opinions about Project FATIH's (The Increasing Opportunities and Improvement of Technology Movement) applicability from the point of multiple variables. In the study, descriptive survey model was used. The sample of this study consisted of 428 school administrators and teachers in 2013– 2014 academic year who is working in İzmir. During the study, 'The Opinions Scale about the Use of FATİH Project in Education' devoleoped by Yörük (2013) and 'Personal Knowledge Form' which is developed by theresearcher were used as instruments. Frequency (f), percentage (%), arithmetic mean (x ) and Standard deviation (Sd) regarding the points from measurement tools about research subproblems were calculated and t-test for binary variables, One Way Anova for variables more than two and Scheffe Test to identify the source of the significant difference were used. In case of significant difference between groups, effect size eta-square (η2) was examined. Data is analysed by SPSS in computer environment and effect size eta-square (η2) was calculated by hand. According to research findings, there are significant differents between the views of participants opinions about the use of FATİH Project in education in such variables like the tasks at school, school type, age, province, educational status, Professional experience, in-service training about information technology, information technology efficacy level, in-service training about FATİH Project in education, FATİH Project's technology efficacy level and the use of smart phones was determined. Furthermore, participants opinions about the use of FATİH Project in education did not differ from each other in gender and graduated faculty variables. The results were compared with the related literature and the suggestions were made. Keywords: FATİH Project, information Technologies, academic and vocational high school, administrator, teacher.
Description
Keywords
Eğitim ve Öğretim, Bilişim teknolojisi, Fatih Projesi, Meslek liseleri, Education and Training, Okul yöneticileri, Information technology, Fatih Project, Ortaöğretim okulları, Vocational high schools, School administrators, Teknoloji destekli öğretim, Secondary education schools, Teknoloji kullanımı, Technology based instruction, Technology utilization, Öğretmen görüşleri, Teacher opinions