Ebeveynlerin çocuk yetiştirme tutumlarının okul öncesi dönem çocuklarının ilkokula hazır bulunuşluk düzeylerine etkisi

No Thumbnail Available

Date

2018

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Bu çalışma ebeveynlerin çocuk yetiştirme tutumlarının okul öncesi dönem çocuklarının ilkokula hazır bulunuşluk düzeylerine etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Bu amaç doğrultusunda, 2015-2016 eğitim öğretim yılında İstanbul ili Fatih ilçesi sınırları içinde bulunan Devlet Üniversitelerine bağlı Okul Öncesi Eğitim Kurumları ile Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı ilkokulların bünyesinde bulunan ve bağımsız olarak faaliyet gösteren 6 anaokuluna devam eden okul öncesi dönem çocukları araştırmanın evrenini oluşturmaktadır. Çalışmanın örneklemini, bu evrenden seçilen 106 anasınıfı öğrencisi ile onların ebeveynleri oluşturmuştur. Bu çalışma tarama modelinde olup, sosyal betimleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 49 kız, 57 erkek olmak üzere toplam 106 çocuk ve 106 ebeveyn oluşturmuştur. Çocukların okul olgunluğunu saptamak için Metropolitan Okul Olgunluğu Testi, ebeveyn tutumlarını belirlemek için Ebeveyn Tutum Ölçeği ve çocuk ve ailesi hakkında bilgi toplamak için de kişisel bilgi formu uygulanmıştır. Araştırma ile ilgili veriler, SPSS ( Statistical Package For Social Scienses) Windows 22.0 programı kullanılarak analiz edilmiş, bilgisayar ortamına aktarılmıştır. Araştırma sonucunda; okul öncesi çağında bulunan 64-76 aylık çocuklar, sayı olgunluğunda kopya etme olgunluğuna göre daha başarılı bulunmuş olup, okul olgunluğu, çocukların cinsiyetine ve doğum sırasına göre farklılık göstermemektedir. Ailelerin iyi düzeydeki ekonomik yapısı, çocukların genel okul olgunluğu başarısına etki etmemekle birlikte eşleştirme alt boyutunda daha düşük gelirli ailelerin çocuklarının başarısını olumsuz yönde etkileyebilmektedir. Anne yaşı, çocukların ilkokula hazır bulunuşluk düzeyini etkilemezken, 36-40 yaş aralığında olan babalar, diğer yaşlara oranla, çocukların ilkokula hazır bulunuşluk düzeyi eşleştirme alt boyutunu olumlu yönde etkilemektedir. Anne öğrenim durumu, çocukların ilkokula hazır bulunuşluk düzeyi eşleştirme alt boyutunu olumlu etkilemekte iken, baba öğrenim durumu, çocukların ilkokula hazır bulunuşluk düzeyini etkilememektedir. Çalışan annelerin çocukları, çalışmayan annelerin çocuklarına göre, kopya etme bölümünde daha başarılıdırlar. Çalışmaya katılan ebeveynlerin en fazla demokratik tutumu, en az otoriter tutumu benimsedikleri görülmüştür. Ebeveynlerin çocuk yetiştirme tutumlarının çocukların cinsiyetine, ailelerin sahip olduğu ekonomik yapıya, anne babaların öğrenim düzeyine, çocukların doğum sırasına göre farklılık göstermemiş olduğu görülmüştür. Anne yaşının, ebeveynlerin çocuk yetiştirme tutumlarını etkilemediği görülürken, 41 yaş üstünde olan babaların izin verici tutum sergilediği görülmüştür. Çalışan annelerin çocuklarına karşı demokratik tutum sergilediği görülmüştür. Otoriter ve aşırı koruyucu tutum sergileyen ebeveynlerin, okul öncesi dönemde okuma yazma eğitimi verilmesini istedikleri görülmektedir. Ebeveynlerin demokratik tutum düzeyi, çocukların kelime anlama ve eşleştirme düzeyini arttırmış olduğu görülürken, ebeveynlerin demokratik ve otoriter tutum sergilemeleri de çocukların genel bilgiler düzeyini arttırmaktadır. Ebeveynlerin demokratik tutum sergilemeleri, çocukların okuma olgunluğu, sayı olgunluğu ve toplam olgunluk düzeylerini arttırmış olduğu görülmektedir. Bu araştırmada ebeveynlerin demokratik çocuk yetiştirme tutumunun çocukların ilkokula hazır bulunuşluk düzeyini olumlu yönde etkilediği görülmüştür. Ebeveynlerin otoriter, izin verici, aşırı koruyucu çocuk yetiştirme tutumlarının çocukların ilkokula hazır bulunuşluk düzeyini etkilemediği görülmüştür. Anahtar kelimeler: İlkokula hazır bulunuşluk, ebeveyn tutumları
This study was made to determine effect of parents' attitudes on raising children on pre-school children's readiness level for primary school. In accordance with this purpose, in 2015-2016 school year, pre-school children who attend the pre-school education institutions which affiliated of state universities and six kindergardens which operate independently in the primary schools attached to the Ministry of National Education in the district of Fatih within the boundaries of Istanbul, constitue the population of this researching. The sample of the research consists of 106 pre-school students and their parents who were selected from this population. This study is in the screening model and it was used social description method for this study. The sample of the research consists of 106 children creating with 49 girls and 57 boys. The Metropolitan School Maturity Test was applied to determine the school maturity of children and The Parental Attitude Scale was applied to determine parents' attitudes. In addition The Personal Information Form was applied to get information about children and their parents. Research data were analyzed by SPSS (Statical Package For Social Scienses) Windows 22.0 programme and were transferred to electronic environment. As results of this research, children who are old 64-76 months in primary school-age are more successful at numbers competense than imitation competence and school maturity doesnot show differences according to the sex of the children and the order of their birth. The good economic structure of the families does not affect the success of children's general school maturity, but in lower-income families can negatively affect the success of their children in the sub-dimension matching. The fathers in the age range of 36-40 years, compared to other ages, affect on positively to sub-dimension matching in terms of children's level of primary school readiness level while mother age does not affect primary school readiness level of children. While maternal education status affects to sub-dimension matching in terms of children's primary school readiness level, father's education status does not affect primary school readiness level of children. In the copying section, working mothers' children are more successful than children of non-working mothers. It was seen that the parents who participated in the study adopt mostly democratic attitude and at the least authoritarian attitude. It was seen that parenting attitudes on raising children are not different according to the sex of the children, the economic structure of the families, the education level of the parents, and the birth order of the children. It was seen that while the mother's age does not affect the parenting attitudes of the parents the fathers older than 41 years showed permissive attitude. It was seen that working mothers showed a democratic attitude towards their children. It was seen that the parents who have authoritarian and overprotective attitudes wanted to be given literacy training to their children in preschool period. While the level of democratic attitudes of parents increases the childrens' level of word understanding and matching ,the democratic and authoritarian attitudes of parents increase the level of general information of children. It was seen that, democratic attitude of parents showed increases reading maturity, number maturity and level of total maturity of children. In this study, it was seen that, democratic attitude of parents on raising children affect in a positive way readiness level of children for primary school. It was seen that parents' authoritarian, permissive, overprotective parenting attitudes on raising children do not affect children's level of primary school readiness. Keywords: Primary School Readiness, Parental Attitudes

Description

Keywords

Eğitim ve Öğretim, Ana-baba tutumu, Ebeveyn-çocuk ilişkisi, Education and Training, Hazırbulunuşluk, Parents attitude, Parents-child relation, Okul öncesi çocuklar, Readiness, Çocuk yetiştirme, Preschool childrens, Child rearing, İlkokullar, Primary schools

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

145