Bestekar, Kemani Emin Ongan'ın müzikal kimliği seçilmiş on eserinin prozodik analizi

dc.contributor.advisorKörükçüoğlu, Çetin
dc.contributor.authorEryiğit, Bülent
dc.date.accessioned2024-08-07T20:16:14Z
dc.date.available2024-08-07T20:16:14Z
dc.date.issued2021
dc.departmentSosyal Bilimler Enstitüsü / Müzik Ana Sanat Dalı / Müzik Bilim Dalı
dc.description.abstractKemani bestekâr Emin Ongan'ın 1 Eylül 1906'da Edirne'de başlayan hayat yolcuğu Balkan Savaşları'nın başladığı yıllarda ailesiyle birlikte Üsküdar'a göç etmesinden sonra 1927 yılında Üsküdar Musiki Cemiyeti'yle kesişir. Ve bu kesişme elli sekiz yıl ÜMC'de Türk Müziği'ne hizmetle geçecek yoğun bir dönemin de başlangıcı olur. Bu dönem aynı zamanda birçok yorumcu, sazende ve bestekârın yetiştiği bir dönem olmuştur. Bu hizmet sadece ÜMC'yle de sınırlı kalmamış, İstanbul Radyosu, İst. Belediye Konservatuarı, İTÜ Devlet Konservatuarı'nı da kapsamıştır. Emin Ongan, bir yandan Cemiyet'in yönetim faaliyetleri, bir yandan 1936'da başladığı ve 1956'ya kadar süren yirmi yıllık memuriyet hayatı, İst. Radyosu'ndaki Koro Şefliği görevi, Münir Nurettin Selçuk'un baş kemancısı olarak katıldığı konser faaliyetleri ve Ü.M.Cemiyeti'ndeki hocalık görevinin oluşturduğu yoğunluk içinde bestekarlığa da zaman ayırabilmiş ve yüz elli eser bestelemiştir. 'Bestekarlığı, hocalığı, şefliği, kemaniliği' bu araştırmada ayrı ayrı kendi yetiştirdiği sanatçıların görüş ve düşüncelerine de yer verilerek ortaya konmuştur. Emin Ongan'ın kişiliğindeki ' birleştiricilik ', 'musiki sevgisi', 'öğretme sevgisi ' yokluk ve yoksulluk yıllarında dahi musikişinas insanları uzun yıllar bir arada tutabilmeyi olanaklı kılmıştır. Eserlerindeki kendine özgü melodik yapı, güfte ve usule verdiği önem, prozodi anlayışı, meşk usulüyle öğretme prensibi bu araştırmada altı çizilen unsurlar olmuştur. Tezin birinci bölümünde Emin Ongan'ın hayat hikayesi; ÜMC'nin gelişme süreci anlatılmıştır. ÜMC'ye yer verilmesinin nedeni Emin Ongan'la Ü.M.Cemiyeti'nin vii 'özdeşleşmiş' olmasıdır. Bunun bir göstergesi olarak 1987 yılında ÜMC Yönetim Kurulu'nun aldığı bir kararla Cemiyet'in adı 'Emin Ongan Üsküdar Musiki Cemiyeti' olarak değiştirilmiştir. İkinci bölümde Emin Ongan'ın ' müzikal kimliği; hocalığı, şefliği, bestekârlığı ve kemaniliği ' incelenmiştir. Üçüncü bölümde prozodi konusuyla ilgili bilgi verilmiştir. Dördüncü bölümde Emin Ongan'ın seçilmiş on eserinin prozodik incelemesinin sonuçları yer almaktadır. Beşinci bölümde ise yetiştirdiği sanatçıların, öğrencilerinin kendisi hakkındaki düşüncelerine yer verilmiştir. Emin Ongan, konservatuarların olmadığı dönemlerde, uzun yıllar Türk Müziği'ne hizmet etmiş; 'Usul musikinin kalbi, nota klavuzu, uslûp da ruhudur' diyerek usule, notaya ve üsluba verdiği önemin altını çizmiş, musiki tarihimizde önemli bir yer edinmiştir.Tarih : 01.06.2021
dc.description.abstractTHE MUSICAL IDENTITY OF THE COMPOSER AND THE VIOLINIST EMIN ONGAN AND THE PROSODIC ANALYSIS OF HIS SELECTED TEN SONGS The life journey of the violinist composer Emin Ongan, starting on September 1st 1906 in Edirne, a city in the north west of the country, crosses with 'The Usküdar Music Society' in 1927 after he moved to Istanbul with his family because of the Balkan Wars. This crossing became the start of an intensive service for Tukish Classical Music in The Usküdar Music Society, which continued for fifty-eight years up to the year 1985, when he passed away. This was a period during which numerous distinguished singers, instrumentalists, and composers were educated in the Usk. Music Society and each composer and singer also helped exponentially increase this gratuitous service. This service did not remain limited with the U.M.Society but was also provided for the Istanbul Radio Corporation, The Istanbul Municipality Conservatoire, and ITU State Conservatoire. In addition to all his duties, his duty in the Usk. Music Socıety, his duty as a government officer, his duty as the choir master in the Istanbul Radio Television Corporation, his service as the lead violin of Münir Nurettin Selçuk, he was able to find time to compose about 150 songs, fifty-four of which passed the board of repertoire inspection and were registered in the T.R.T. repertoire archive to be performed by the TRT singers. His uniting feature in his personality, his unique love for Turkish Art Music, patience and love for teaching Turkish Art Music, combined with his ability to share his ix knowledge of music made it possible for him even during the years of deprivation and poverty, to keep those who had love for music in their hearts together. This characteristic that he has and his important service for Turkish Art Music occupies an important place in Turkish Art Music history. Meticulousness in choosing lyrics to compose, the importance that he gave to rhythm and to teaching the songs by listening to the choir master instead of looking at the music notes were the main points which were underlined in this research. In the first part of my thesis I placed Emin Ongan's short life story and gave a brief information of 'Usk.Music Society' as it started to be identified with his name. As a result of this close relation The Board of Directors of Usk. Music Society changed the name of the Society as 'Emin Ongan Usk. Music Society' in 1987. In the second part I tried to explain Emin Ongan's musical identity as a violonist, as a composer, as a choir master and as a teacher. In the third part I gave a short information about 'prozody'. In the forth part, I analyzed his ten best known songs from the point of prozody and I added his precise approach to it. In the fifth part, I placed the views of the musicians and the singers that Emin Ongan educated at the time. During my research I reached his thirty six songs which were not sung and whıch were not included ın the TRT reportoire archive during his lifetime and I recoded them on a CD and placed it in the appendix. I recorded the press clippings of the news related to himself and Usk. Music Socıety at the time on a CD, and placed it in the appendix. Emin Ongan, during the period in which the State Conservatoires or Municipality Conservatoires did not exist, served for Türkish Art Music gratuitously throughout his life and underlined the importance of rhythm, music notes and style by saying ' The rhythm is the heart of music, the music notes are the guide, and the style is the soul.'en
dc.identifier.endpage132en_US
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=RjZwH00oMG4iNa5Sgvlgg-gGcWOM96yi3tMLIkgQMdcj_bw3Yd-YznxkH3VjCPjT
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14517/5211
dc.identifier.yoktezhttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=RjZwH00oMG4iNa5Sgvlgg-gGcWOM96yi3tMLIkgQMdcj_bw3Yd-YznxkH3VjCPjT
dc.language.isotr
dc.subjectMüzik
dc.subjectBestekarlar
dc.subjectBiyografi
dc.subjectKemancılar
dc.subjectMusicen_US
dc.subjectComposersen_US
dc.subjectMüzik eserleri
dc.subjectBiographyen_US
dc.subjectVoiolinistsen_US
dc.subjectOngan, Emin
dc.subjectMusic worksen_US
dc.subjectProzodi
dc.subjectOngan, Eminen_US
dc.subjectProsodyen_US
dc.subjectTürk müziği
dc.subjectTurkish musicen_US
dc.titleBestekar, Kemani Emin Ongan'ın müzikal kimliği seçilmiş on eserinin prozodik analizi
dc.titleThe musıcal identity of the composer and the violonıst Emin Ongan and the prosodic analysis of his selected ten songsen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Files