Olumsuz değerlendirilme korkusu ve ruminasyonun akademik ertelemeye etkisinde kendini sabotajın aracı rolü

dc.contributor.advisorSoygür, Arif Haldun
dc.contributor.authorBeyen, Selen
dc.contributor.otherPsikoloji / Pshchology
dc.date.accessioned2024-10-15T20:49:58Z
dc.date.available2024-10-15T20:49:58Z
dc.date.issued2024
dc.departmentLisansüstü Eğitim Enstitüsü / Psikoloji Ana Bilim Dalı / Klinik Psikoloji Bilim Dalı
dc.description.abstractAraştırmanın amacı, İstanbul'da öğrenim gören üniversite öğrencilerinde olumsuz değerlendirilme korkusu ve ruminasyonun, akademik ertelemeye etkisinde kendini sabotajın aracı rolünü incelemektir. Araştırma sonucunda 411 kişiye ulaşılmıştır. Araştırmanın örneklemi, 18-46 yaş aralığını oluşturmakta olup, toplamda 403 kişinin yanıtları kabul edilmiştir. Katılımcıların %74.4'ü kadınken %25.6'ı erkektir. Araştırmada kullanılan sosyo demografik formla katılımcıların cinsiyet, yaş, eğitim durumu, öğrenim gördükleri bölüme dair bilgilerin içerdiği sorulardan oluşmaktadır. Araştırmada değişkenleri ölçmek için Olumsuz Değerlendirilme Korkusu Ölçeği Kısa Formu (ODKÖ), Ruminatif Yanıt Ölçeği, Akademik Erteleme Ölçeği ve Kendini Sabotaj Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin normal dağıldığı sonucuna ulaşıldıktan sonra araştırmadaki değişkenlerin arasındaki ilişkilerin incelenmesi için Pearson korelasyon analizi, olumsuz değerlendirilme korkusu ve ruminasyonun akademik ertelemeye etkisinde kendini sabotajın aracı rolünü incelemek için regresyon analizi yapılmıştır. Katılımcıların olumsuz değerlendirilme korkusu, ruminasyon, akademik erteleme ve kendini sabotaj düzeylerinin demografik değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek amacıyla Bağımsız değişkenler t testi, tek yönlü ANOVA ve Post-hoc tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre olumsuz değerlendirilme korkusu ve ruminasyonun akademik ertelemeye etkisinde kendini sabotajın kısmi aracılık rolüne sahip olduğu bulunmuştur. Araştırmanın değişkenlerinin birbirleriyle ilişkili olduğu bulunmuştur. Sosyo-demografik açıdan bakıldığında bazı değişkenlere göre farklılıklar mevcutken, bazılarında farkın olmadığı ortaya çıkmıştır.
dc.description.abstractThe aim of the research is to examine the mediating role of self-sabotage in the effect of fear of negative evaluation and rumination on academic procrastination among university students studying in Istanbul. As a result of the research, 411 people were reached. The sample of the research consists of the age range of 18-46, and the answers of a total of 403 people were accepted. 74.4% of the participants were women and 25.6% were men. The socio-demographic form used in the research consists of questions containing information about the participants' gender, age, educational status, and the department they study in. In the study, the Fear of Negative Evaluation Scale Short Form (FNES), the Ruminative Response Scale, the Academic Procrastination Scale and the Self-Handicapping Scale was used to measure the variables. After it was concluded that the data were normally distributed, Pearson correlation analysis was performed to examine the relationships between the variables in the study, and regression analysis was performed to examine the mediating role of self-handicapping in the effect of fear of negative evaluation and rumination on academic procrastination. Independent variables t test, one-way ANOVA and Post-hoc technique were used to determine whether the participants fear of negative evaluation, rumination, academic procrastination and self-sabotage levels differed according to demographic variables. According to the findings of the study, it was found that self-handicapping had a partial mediator role in the effect of fear of negative evaluation and rumination on academic procrastination. It was found that the variables of the study were related to each other. From a socio-demographic perspective, it was revealed that while there were differences according to some variables, there was no difference in others.en
dc.identifier.endpage160en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14517/6935
dc.identifier.yoktezhttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=usXiZIM9Lp0wk-YzRoaT-09Qlf6b0zVbKovIKx4o3uYMJdCmvWsiXWFOS8tpfPs0
dc.identifier.yoktezid882313
dc.institutionauthorSoygür, Arif Haldun
dc.institutionauthorSoygür, Arif Haldun
dc.language.isotr
dc.subjectPsikoloji
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleOlumsuz değerlendirilme korkusu ve ruminasyonun akademik ertelemeye etkisinde kendini sabotajın aracı rolü
dc.titleThe mediating role of self-handicapping in the effect of fear of negative evaluation and rumination on academic procrastinationen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublicationfa700b7b-7110-4b0d-b96f-b7f906acadce
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoveryfa700b7b-7110-4b0d-b96f-b7f906acadce
relation.isOrgUnitOfPublication163dd872-1f33-4bd3-8385-07fd76e65ce9
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery163dd872-1f33-4bd3-8385-07fd76e65ce9

Files