Johann Sebastian Bach'ın BWV1009 numaralı viyolonsel süitinin Anner Bylsma ve yo-yo ma yorumlarının karşılaştırılması

dc.contributor.advisorTunçer, Eren
dc.contributor.authorBayri, Sercan
dc.date.accessioned2024-08-07T19:59:40Z
dc.date.available2024-08-07T19:59:40Z
dc.date.issued2019
dc.departmentSosyal Bilimler Enstitüsü / Müzik Ana Sanat Dalı
dc.description.abstractBu araştırmada, Johann Sebastian Bach'ın BWV 1009 numaralı viyolonsel süitinin Courante ve Sarabande bölümlerinin performans analizlerine odaklanılmıştır. Seçilen BWV 1009 numaralı süitinin, Anner Bylsma'ya ve Yo-Yo Ma ait 1993 ve 1998 tarihli performansları dikkate alınmıştır. Çalışmanın odak noktası, çello yorumcularının J.S. Bach viyolonsel süitlerini yorumlarken yorumcuların yaşadıkları problemler ve bunlara getirilen çözümlerdir. Çalışmada, yaşanılan problemler dışında yorum farklılıklarını oluşturan diğer faktörlere de değinilmiştir. Günümüzde yorumcuların 17. yy'da yazılan bir eseri yorumlarken nelere dikkat etmesi gerektiği ve yorumlarken seçmiş olduğu enstrüman, değerlendirilmesi gereken büyük bir problematik olarak ortaya konulmuştur. Konu ile ilintili olarak hangi edisyonların seçildiği, herhangi bir edisyonun seçilip seçilmediği de problemler arasında görülmektedir. Bu sorunları tespit edebilmek için her iki sanatçının kayıtları dinlenmiştir. Ayrıca sorun ve farklılıklar gibi faktörleri daha iyi anlayabilmek amaçlı J.S. Bach'ın BWV 1009 numaralı süiti icra edilerek sorunların ve farklılıkların nelerden kaynaklanabilineceği konusunda saptamalar ortaya konulmuştur. Ulaşılan sonuçlarda kesin bir yargıya varılmamakla birlikte, sonuç bölümünde her iki sanatçı için de kişisel yorumlar eklenmiştir. Araştırma sonunda ulaşılan veriler viyolonsel icracılarına Bach süit yorumlama konusunda kaynak olarak sunulmuştur. Her iki sanatçının yorumu doğru veya yanlış olarak değerlendirilmemiş olmakla birlikte dönemsel özelliklere göre istenene yakın veya uzak bir icra şekli olarak ayırımlarda bulunulmuştur. Bu araştırmada nitel araştırma teknikleri kullanılmıştır. Kaynak taramaları dışında yorumcular ile ilgili çeşitli video görselleri izlenerek çalışmaya katkıda bulunulmuştur. Bu bilgiler doğrultusunda viyolonsel icra eden kişilere, öğrencilere farklı bilgi aktarımları sağlanmıştır. Her iki sanatçının kullandıkları edisyonlar dışında, zaman içerisinde kendi stillerini ve kendi yorumlama tekniklerini oluşturdukları gözleminden yola çıkılarak bu bağlamda ayrıntılı bir karşılaştırmalı çalışma yapılarak öğrencilere öncü olması umulan bir çalışma ortaya konmuştur. Anahtar Kelimeler: Viyolonsel, Barok, Süit, Yo-Yo Ma, Anner Bylsma, Yay
dc.description.abstractThis research is an analysis of the parts of Johann Sebastian Bach's cello suite no.3 BWV 1009 courante and sarabande movements in performances of two contemporary virtuoso cellists, Yo-Yo Ma and Anner Blysma. The study compares Anner Blysma's audio recordings of the cello suite in 1993 with those of Yo-Yo Ma's in 1998. The research focuses on the two cello recordings of Yo-Yo Ma and Anner Blysma, and it elaborates on their unique way of solving the common problems which many cello artists of our day have while performing Bach's cello suite. The cello suite, which dates back to the 17th century, has been particularly difficult for modern time cellists to perform for several technical and structural reasons. This study compares the differences in how the suite is performed by two artists, as well as those that arise with the type of instrument--whether baroque or modern as well as the choice of editions and style. In order to identify the differences, both recordings have been meticulously analyzed, and the suite has been performed. Noted differences in recordings have been shared with cello artists without concluding on the performative achievements of two artists. The recordings have been selected with the aim of highlighting differences between a baroque performance and a more modern performance. In analysis of the suite, form and the performance style have been thought of, and the differences between baroque armed cello and modern armed cello are shown. In the final part of this research, the recordings of both artists are compared with an emphasis on both their rendition of the suite and their personal approaches shaped by their distinct backgrounds. Keywords: Violoncello, Baroque, Suite, Cello, Yo-Yo Ma, Anner Bylsma, Bow Date: May, 2019en
dc.identifier.endpage64en_US
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=jNRDC1RLfVd4_T7x7ZXmmdttpZ5u04U0EsF-z_7GyJ8Xk68lTgUBptbUtnPOSFkU
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14517/4499
dc.identifier.yoktezhttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=jNRDC1RLfVd4_T7x7ZXmmdttpZ5u04U0EsF-z_7GyJ8Xk68lTgUBptbUtnPOSFkU
dc.language.isotr
dc.subjectMüzik
dc.subjectBach, Jean Sebastien
dc.subjectBestekarlar
dc.subjectMusicen_US
dc.subjectBesteler
dc.subjectBach, Jean Sebastienen_US
dc.subjectComposersen_US
dc.subjectMüzik
dc.subjectCompositionsen_US
dc.subjectMüzik eserleri
dc.subjectMusicen_US
dc.subjectMusic worksen_US
dc.subjectViyolonsel
dc.subjectCelloen_US
dc.titleJohann Sebastian Bach'ın BWV1009 numaralı viyolonsel süitinin Anner Bylsma ve yo-yo ma yorumlarının karşılaştırılması
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Files