Narsisistik özellikler ile empati, çocukluk çağı travmaları ve utancın ilişkisi
No Thumbnail Available
Date
2021
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Araştırmanın amacı, narsisistik özellikler ile empati, çocukluk çağı travmaları ve utanç arasındaki ilişkiyi incelemektir. Ayrıca bu değişkenlerin belirli sosyodemografik değişkenler ile ilişkisine bakılmıştır. Araştırmanın örneklemini İstanbul'da bulunan devlet ve vakıf üniversitelerinin lisans bölümlerinde 2020-2021 eğitim öğretim yılında öğrenim gören 385 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın veri toplama araçlarını; araştırmacı tarafından oluşturulan ve katılımcıların sosyodemografik bilgilerine yer verilen 'Sosyodemografik Bilgi Formu', narsisistik özellikler için 'Beş Faktörlü Narsisiszm Ölçeği-Kısa Form', empati düzeyi için 'Temel Empati Ölçeği', çocukluk çağı travma düzeyi için 'Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği', utanç düzeyi için 'Suçluluk-Utanç Ölçeği' kullanılmıştır. Verilerin istatistiksel analizi için SPSS 23 programı kullanılmıştır. Normal dağılım gösteren verilerin analizinde parametrik olan t testi, ANOVA, Pearson korelasyon ve Çoklu Doğrusal Regresyon analizleri, normal dağılım göstermeyen verilerin değerlendirilmesinde Spearman korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre; kırılgan narsisizm ile çocukluk çağı travmaları toplam puanı arasında pozitif yönde anlamlı; bilişsel empati arasında pozitif yönde anlamlı; duygusal empati arasında düşük düzeyde pozitif yönde anlamlı; utanç ile düşük düzeyde pozitif yönde anlamlı ilişki bulunmaktadır. Duygusal, istismar, duygusal ihmal ve utanç değişkenlerinden oluşan, kırılgan narsisizmi yordayıcı çoklu doğrusal regresyon modeli anlamlıdır. Büyüklenmeci narsisizm ile çocukluk çağı travmaları toplam puanı arasında çok düşük düzeyde pozitif yönde anlamlı; bilişsel empati arasında düşük düzeyde pozitif yönde anlamlı; duygusal empati arasında düşük düzeyde pozitif yönde anlamlı; utanç arasında çok düşük düzeyde negatif yönde anlamlı ilişki bulunmaktadır.
The aim of this study is to examine the relationship between narcissistic traits and empathy, childhood traumas, shame. In addition, the relations of these variables with certain sociodemographic variables were examined. The sample of the study consists of 385 students studying in the undergraduate departments of the universities in Istanbul in the 2020-2021 academic year. Data collection tools of the research; 'Sociodemographic Information Form' created by the researcher and containing sociodemographic information of the participants, 'Five-Factor Narcissism Scale-Short Form' for narcissistic characteristics, 'Basic Empathy Scale' for empathy level, 'Childhood Trauma Scale' for childhood trauma level, 'Guilt-Shame Scale' was used for the level of shame. SPSS 23 program was used for statistical analysis of the data. Parametric t test, ANOVA, Pearson correlation and Multiple Linear Regression analyzes were used in the analysis of normally distributed data, and Spearman correlation analysis was used in the evaluation of data that did not show normal distribution. According to the results of the research, there is positive significant correlation between the fragile narcissism and childhood trauma total score. There is positive significant correlation between fragile narcissism and cognitive empathy. There is positive significant correlation between fragile narcissism and emotional empathy. There is positive significant correlation between fragile narcissism and shame. The multiple linear regression model that predicts fragile narcissism, consisting of emotional abuse, emotional neglect and shame, is significant. There is positive significant correlation between grandiose narcissism and childhood trauma total score. There is positive significant correlation between grandiose narcissism and cognitive empathy. There is positive significant correlation between grandiose narcissism and emotional empathy. There is negative significant correlation between grandiose narcissism and shame
The aim of this study is to examine the relationship between narcissistic traits and empathy, childhood traumas, shame. In addition, the relations of these variables with certain sociodemographic variables were examined. The sample of the study consists of 385 students studying in the undergraduate departments of the universities in Istanbul in the 2020-2021 academic year. Data collection tools of the research; 'Sociodemographic Information Form' created by the researcher and containing sociodemographic information of the participants, 'Five-Factor Narcissism Scale-Short Form' for narcissistic characteristics, 'Basic Empathy Scale' for empathy level, 'Childhood Trauma Scale' for childhood trauma level, 'Guilt-Shame Scale' was used for the level of shame. SPSS 23 program was used for statistical analysis of the data. Parametric t test, ANOVA, Pearson correlation and Multiple Linear Regression analyzes were used in the analysis of normally distributed data, and Spearman correlation analysis was used in the evaluation of data that did not show normal distribution. According to the results of the research, there is positive significant correlation between the fragile narcissism and childhood trauma total score. There is positive significant correlation between fragile narcissism and cognitive empathy. There is positive significant correlation between fragile narcissism and emotional empathy. There is positive significant correlation between fragile narcissism and shame. The multiple linear regression model that predicts fragile narcissism, consisting of emotional abuse, emotional neglect and shame, is significant. There is positive significant correlation between grandiose narcissism and childhood trauma total score. There is positive significant correlation between grandiose narcissism and cognitive empathy. There is positive significant correlation between grandiose narcissism and emotional empathy. There is negative significant correlation between grandiose narcissism and shame
Description
Keywords
Psikoloji, Empati, Narsisizm, Psychology, Utanma duygusu, Empathy, Narcissism, Çocukluk çağı travmaları, Shame, Ölçekler, Childhood traumas, Scales, Üniversite öğrencileri, University students
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
87