Küresel değişim ve bu değişime uyum sağlamada eğitimin rolü: Lojistik sektöründe bir araştırma

No Thumbnail Available

Date

2016

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Günümüzde, tüm dünyada büyük ya da küçük her organizasyon küreselleşme ile artan rekabete uyum sağlayabilmek için eğitimin önemli olduğunu anlamıştır. Bu kapsamda da çalışanların eğitimi için giderek artan düzeylerde çaba göstermektedir. Çünkü eğitime yapılan yatırım rekabet avantajı sağlamaktadır.Bu araştırmanın amacı, küreselleşmenin işletmeler üzerinde yol açtığı değişimi inceleyerek işletmelerin bu söz konusu değişime uyum sağlayabilmelerinde mesleki eğitimin rolünü ortaya koymaktır. Araştımanın evreninin 2015 yılı Aralık ayı itibariyle İstanbul ili Tuzla bölgesinde Kargo, Posta ve Depolama ile Taşımacılık ve Lojistik Hizmetler alanlarında faaliyet gösteren ve İstanbul Ticaret Odasına kayıtlı olan firmaların çalışanları oluşturmaktadır. 2015 yılı Aralık ayı itibari ile İstanbul Ticaret Odasına kayıtlı Kargo, Posta ve Depolama meslek grubunda 1724, Taşımacılık ve Lojistik Hizmetler meslek grubunda 9155 olmak üzere toplam 10879 firmanın faaliyet gösterdiği tespit edilmiştir. Bu firmalardan, Kargo, Posta ve Depolama meslek grubunda 65, Taşımacılık ve Lojistik Hizmetler meslek grubunda 329 olmak üzere toplam 394'ünün Tuzla bölgesinde faaaliyet gösterdiği saptanmıştır. Araştırmada çalışma evrenindeki bütün çalışanlara ulaşma güçlüğü dikkate alınarak Tuzla Bölgesindeki 10 firma rastgele seçilmiş toplam 401 katılımcıya ulaşılmıştır. Ancak eksik ve hatalı doldurulan anketler tespit edilerek 396 kişilik bir örneklem büyüklüğü ile analiz işlemleri gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Toklu'nun çalışmasında kullanılan Düzce Üniversitesi'nde Görevli İdari Personelin Hizmet İçi Eğitim İhtiyacı Anketi' kaynak alınmıştır. Veri toplama aracının kapsam geçerliliği konusunda konu alanı uzmanı öğretim üyelerinin ve lojistik profosyonellerinin görüş ve önerileri alınarak lojistik sektörüne uyarlanmıştır. 'Lojistik Sektör Çalışanlarının Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçlarını Belirleme' ölçeğine dönüştürülmüş ve kullanılmıştır. Oluşturulan ölçeklerin içsel tutarlılığına ilişkin fikir edinmek, soruların açıklıklarını ve anlaşılırlıklarını kontrol etmek ve dolayısıyla anket formunun araştırma amaçlarına uygun olup – olmadığını tespit etmek gayesiyle bir pilot uygulama gerçekleştirilmiştir. Uygulama, 10 kişinin araştırma anketini yanıtlamasıyla elde edilen verilere dayalı olarak yürütülmüştür. Ön uygulama sürecinde, katılımcılardan araştırma sorularına ilişkin görüşleri alınmıştır. Gerek ifade gerekse içerik bakımından dile getirilen eleştiri, öneri ve değerlendirmeler göz önünde bulundurularak ankette gerekli değişiklikler yapılmıştır. Ölçek dört bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde, firma ili ilgili bilgilere ilişkin 8 madde, ikinci bölümde, kişisel bilgilere ilişkin 8 madde, üçüncü bölümde, hizmet içi eğitim ihtiyacını belirlemeye yönelik 28 madde ve dördüncü bölümde ise; hizmet içi eğitim almak istenilen alanların tespitine yönelik 10 madde olmak üzere toplam 54 madde yer almıştır. Veri toplama aracı Likert tipi beşli dereceleme sistemine göre geliştirilmiştir. Veri toplama aracında yer alan görüşlere katılma dereceleri, 'hiç katılmıyorum', 'katılmıyorum', 'kısmen katılıyorum', 'katılıyorum' ve 'tamamen katılıyorum' seçeneklerinden oluşmaktadır. Araştırma sonucunda, çalışanların; İşin gerektirdiği temel kanun, yönetmelik, yönergeler ile ilgili, çalıştıkları birime özel bilgisayar programları (otomasyon, grafik tasarımı vb.) ile ilgili ve işin gerektirdiği Office programları (Word, Excel, Powerpoint vb.) ile ilgili eğitim ihtiyacı olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca 'Genel iş sağlığı ve güvenliği kuralları' ile ilgili eğitim verilmesinin faydalı olacağı değerlendirilmektedir. Anahtar Kelimeler: Küreselleşme, Lojistik, Hizmet İçi Eğitim, Lojistik Sektöründe Hizmet İçi Eğitim.
Today, all organizations regardless of their size, has come to an understanding the importance of education in order to keeping up with the competition in the globalized world. In this context firms are increasing the level of effort to train employees to gain competitive advantage. Aim of this study is to put role of bussiness training on stage that experiencing underway change on corporations which struggling to adapt to this so-called change by globalisation. The research includes the employees of transportation and storage companies in Tuzla İstanbul and Chamber of Commerce, by the time of December, 2015. By the 2015 December there are total of 10879 firms operating the following areas, 1724 firms in of cargo, postal and storage sector and 9155 firms in transportation and logistics sector. 65 of cargo, postal and storage firms and 329 of transportation and logistics firms, operate in Tuzla region. Considering the difficulty of reaching all employees, 10 firms in Tuzla was selected randomly and research reached to a total of 401 participants. For data collecting purpose, 'the administrative staff at the University of Duzce in-service training needs survey' which is also included in Toklu's study, is used as resource. For the validity of scope of the data collecting, faculty staffs' opinions and suggestions were collected adapted to the logistics sector and scaled to 'Determining of training needs of Logistic Sector employees'. Making mind about internal resolution of formed scales, checking clearness and understandability of questions and experienced a trial application to inspect whether questionary form meets need of survey aims or not. Application got underway based on datum which taken from survey questions answered by 10 people. There had been got assessment concerning with survey questions from the participant during pre-application process. Expressed critism about both expression and content of survey led the changes according to its neccesities up to the participant's advise and evaluations.The scale consists of four parts. There are 8 points about firm related information in the first part, 8 points about personal information in the second part, 28 points toward understanding the education needs in third part, and finally 10 points about determining the areas in need of in service training in the forth and the last part. The data collection instrument, likert-type grading system, has been developed to five stage rating system. Degrees of participation in data collecting tool is consist of 'strongly disagree', 'disagree', 'partly agree', 'agree' and 'completely agree'. As a result of research, the needs of employees' training needs has been identified as follow; Job related law, regulation, instructions, Special jon related computing needs (automation, graphic design, etc..), Office programs (Word, Excel, PowerPoint, etc.). Also giving training in 'General occupational health and safety rules' is also considered as useful. Key Words: Globalization, Logistics, In-Service Training, In Service Training In Logistics Sektor.

Description

Keywords

İşletme, Hizmet içi eğitim, Business Administration, Küreselleşme, In service training, Lojistik, Globalization, Logistics, Lojistik sektörü, Logistic sector

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

229