Okul öncesi öğretmenlerin yeme tutumları ve beslenme bilgi düzeyleri ile besin neofobisi arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi

No Thumbnail Available

Date

2023

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Events

Abstract

Çocukluk döneminde oluşan besin tercihleri genellikle yetişkinliğe kadar devam etmekte ve süreçte okul öncesi öğretmenler çocukların sağlıklı alışkanlıklar geliştirmelerine rol model olmaktadır. Bu kesitsel durum saptama çalışması, okul öncesi öğretmenlerinin beslenme alışkanlıklarını, beslenme bilgi düzeyleri ve yeme davranışlarının besin neofobisi ile ilişkisini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Bu çalışmaya 18-65 yaş aralığında olan 193 okul öncesi öğretmeni dahil edilmiştir. Bireylerin sosyodemografik özellikleri, beslenme alışkanlıkları sorgulanmış olup beslenme bilgi düzeyi (YETBİD) ölçeği, yeme tutum ölçeği ve yeni besin korkusu ölçeğine ilişkin veriler toplanmıştır. Bireylerin yaş ortalaması 31,8±8,43 yıl, hizmet süresi ortalaması 7,6±7,43 yıl olup öğretmenlerin %.85,5'i kadındır. Bireylerin beslenme bilgi düzeyine göre besin neofobisi puanları değerlendirildiğinde, beslenme bilgi düzeyi kötü olanların besin neofobisi puan ortalaması 31,0±1,41 puan iken çok iyi olanların ise 25,7±12,88 puan olduğu belirlenmiştir. Beslenme bilgi düzeyi çok iyi olanların kötü olanlara göre besin neofobisi puanı istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha düşüktür (p<0,05). Yeme tutumu düzeyine göre besin neofobisi puanı değerlendirildiğinde yeme bozukluğu olmayan bireylerin besin neofobisi puanı 27,4±11,36 iken yemek bozukluğu olanların ise 30,6±12,27 puan bulunmuştur. Yeme tutumuna göre besin neofobisi puanı istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmamıştır (p>0,05). Bu çalışmada, besin neofobisi beslenme bilgi düzeyi etkilerken yeme tutumunun etkilemediği belirlenmiştir. Buna göre, okul öncesi dönemde doğru beslenme alışkanlıklarının kazandırılmasında rol model olan öğretmenlere beslenme eğitimi verilip toplumun beslenme bilincinin arttırılması gerekmektedir. Anahtar Kelimeler: okul öncesi öğretmenleri, besin neofobisi, beslenme bilgi düzeyi, okul öncesi, yeme tutumu
Food preferences formed in childhood generally continue until adulthood, and preschool teachers are role models for children to develop healthy habits in the process. This cross-sectional case study was conducted to evaluate the relationship between pre-school teachers' nutritional knowledge levels and eating attitudes and food neophobia. 193 preschool teachers aged between 18-65 years were included in this study. Sociodemographic characteristics and nutritional habits of the individuals were questioned, and data on the nutritional knowledge level (YETBİD) scale, the eating attitude scale and the new food fear scale were collected. The average age of the individuals is 31.8±8.43 years, the average length of service is 7.6±7.43 years, and .85.5% of the teachers are women. When the food neophobia scores of the individuals were evaluated according to their nutritional knowledge level, it was determined that the food neophobia score average of those with poor nutritional knowledge level was 31.0±1.41 points, while those with very good nutritional knowledge level were found to be 25.7±12.88 points. Food neophobia scores of those with very good nutritional knowledge were statistically significantly lower than those with poor knowledge (p<0.05). When the food neophobia score was evaluated according to the level of eating attitude, the food neophobia score of individuals without eating disorders was found to be 27.4±11.36 points, while those with eating disorders were found to be 30.6±12.27 points. There was no statistically significant difference in the food neophobia score according to the eating attitude (p>0.05). In this study, it was determined that while nutritional knowledge level affected food neophobia, eating attitude did not. Accordingly, nutrition education should be given to teachers, who are role models in gaining the true nutrition habits in the pre-school period, and the society's awareness of nutrition should be increased. Keywords: preschool teachers, food neophobia, nutritional knowledge level, preschool, eating attitude

Description

Keywords

Beslenme ve Diyetetik, Nutrition and Dietetics

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

77