Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Toplumsal Cinsiyet Algılarında Ailenin Rolü

dc.contributor.author Yıldız, Tülin Güler
dc.contributor.author Güder, Sevcan Yağan
dc.date.accessioned 2024-11-15T19:41:42Z
dc.date.available 2024-11-15T19:41:42Z
dc.date.issued 2016
dc.department Okan University en_US
dc.department-temp HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ,İSTANBUL OKAN ÜNİVERSİTESİ en_US
dc.description.abstract Bu çalışmanın amacı okul öncesi dönemdeki çocukların toplumsal cinsiyet algılarında ailenin rolünü belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu alt ve orta sosyoekonomik düzeyde çeşitli aile yapılarından gelen ve aynı ana sınıfına devam eden 8 çocuk ve onların anneleri oluşturmaktadır. Durum çalışması modeliyle desenlenmiş bu çalışmada veriler çocuklarla birebir görüşmeler, gözlem ve müdahalesiz etkinlikler aracılığıyla toplanmıştır. Ayrıca çocukların anneleriyle, aile yapıları ve toplumsal cinsiyet algıları ile ilgili olarak görüşmeler yapılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre, çocukların kadına ve erkeğe ilişkin kalıp yargısal görüş belirtmelerinde annelerinin ev hanımı olması, annelerin şiddete uğraması ve çocukların buna tanıklık etmesi, aile içi sorumlulukların geleneksel bir şekilde dağılması gibi faktörlerin etkili olduğu belirlenmiştir. Hem annesi hem de babası ev işlerinde sorumluluk alan çocukların babası sorumluluk almayan çocuklara göre ev içi sorumluluklar konusunda daha az kalıp yargısal oldukları, annenin çalışma durumunun genel olarak kadın ve erkeğe ilişkin kalıp yargıları etkilemediği belirlenmiştir. Baba baskısı olmayan, karşı cinsiyetten kardeşi olan ve kendisine karşı cinsiyete özgü oyuncak alınan çocukların oyun ve oyuncak tercihlerinde daha az kalıp yargısal tercihlerde bulundukları belirlenmiştir. Çalışmadan elde edilen sonuçlardan yola çıkarak cinsiyet eşitliği duyarlılığını artırmak amacıyla aile eğitimlerinin düzenlenmesi ve okul öncesi eğitim programlarının cinsiyete duyarlı etkinlikleri içermesi gerektiği söylenebilir en_US
dc.identifier.citationcount 39
dc.identifier.endpage 446 en_US
dc.identifier.issn 1300-5340
dc.identifier.issn 2536-4758
dc.identifier.issue 2 en_US
dc.identifier.scopusquality Q4
dc.identifier.startpage 424 en_US
dc.identifier.trdizinid 206930
dc.identifier.uri https://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/206930/okul-oncesi-donemdeki-cocuklarin-toplumsal-cinsiyet-algilarinda-ailenin-rolu
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14517/7219
dc.identifier.volume 31 en_US
dc.language.iso tr
dc.relation.ispartof Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi en_US
dc.relation.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Eğitim en_US
dc.subject Eğitim Araştırmaları en_US
dc.subject Aile Çalışmaları en_US
dc.subject Davranış Bilimleri en_US
dc.title Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Toplumsal Cinsiyet Algılarında Ailenin Rolü en_US
dc.type Article en_US

Files