Servis değişikliklerinin hemşirelerin iş doyumu ve tükenmişlik sendromu üzerine etkisi
No Thumbnail Available
Date
2019
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
İş tatmini veya doyumu olarak adlandırılan kavram bireylerin çalışma hayatındaki edinimleri neticesinde yaptığı iş karşılığında beklentilerinin ne denli karşılandığını gösteren bir terimdir. Çalışanların iş doyumu düzeyleri işletmelerin verimliliğinde doğrudan etki eden bir nitelik taşır. Tükenmişlik kavramı ise negatif etkileri ile verimliliği bir nevi korozyona uğratan bir nitelik taşımaktadır. Sağlık alanında önemli bir insan gücünü oluşturan hemşirelerin iş doyumu ve tükenmişlik düzeyleri hem hemşirelerin performans ve motivasyonlarını hem de hastalara verilen bakımın kalitesini etkilemektedir. Bu çalışma yapılan servis değişikliklerinin, hemşirelerde tükenmişlik ve iş doyumu üzerine etkilerini belirlemek amacı ile yapılmıştır. Çalışmanın verileri; araştırıcı tarafından literatür doğrultusunda geliştirilen anket formu, Minesota İş Doyum Ölçeği ve Maslach Tükenmişlik Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Çalışmaya, araştırmaya katılmayı kabul eden 146 hemşire alınmıştır. Bilgisayar tabanlı SPSS programı ile tanımlayıcı ve karşılaştırmalı istatistikler yapılmıştır. Çalışmaya katılan hemşirelerin %53,42'si son beş yıl içinde servis değişikliği yaptıklarını, bunlarında %58,97'si değişikliğin kendi isteği ile olduğunu belirtmiştir. Hemşirelerin %69,86'sı servis değişikliğinin meslekte tükenmişliğe neden olduğunu, %65,75'i ise özel hayatı etkilediğini ifade etmiştir. Benzer şekilde iş doyumunun etkilendiğini belirtenlerin oranı ise %80,82 olarak saptanmıştır. Araştırmamızda esas parametre olarak hemşirelerin iş doyum ve tükenmişlik düzeylerinin servis değişikliği ile bağlantısına bakılmış, alt boyut olarak 'İçsel Doyum' 'Dışsal Doyum', 'Genel İş Doyumu', 'Duygusal Tükenme', 'Duyarsızlaşma' ve 'Düşük Kişisel Başarı' düzeylerinin son beş yıl içinde servis değişikliği yapıp yapmama durumuna göre anlamlı bir farklılık göstermediği tespit edilmiştir.
The term job satisfaction is a term that shows the expectations of individuals in return for their work as a result of their acquisitions in working life. Job satisfaction levels of employees have a direct impact on the productivity of enterprises. The concept of burnout, on the other hand, is a kind of corrosion that negatively affects productivity. The level of job satisfaction and burnout of nurses, who are an important manpower in the field of health, affects both the performance and motivation of nurses and the quality of care given to patients. The aim of this study was to determine the effects of clinical changes on burnout and job satisfaction in nurses. The data of the study was obtained by using the questionnaire form, the Job Satisfaction Scale of Minnesota and Maslach Burnout Inventory. 146 nurses who accepted to participate in the study were included in the study. Descriptive and comparative statistics were performed with computer based SPSS program. 53.42% of the nurses participating in the study stated that they made clinical changes in the last five years and 58.97% of them stated that the change was voluntarily. 69.86% of the nurses stated that the change of clinical caused burnout in the profession and 65.75% stated that it affected private life. Similarly, 80.82% of the participants stated that job satisfaction was affected. In our study, the relationship between job satisfaction and burnout levels and clinical change was examined as the main parameter. 'Intrinsic Satisfaction', 'Extrinsic Satisfaction', 'Total Job Satisfaction', 'Emotional Exhaustion','Depersonalization' and 'Low Personal Accomplish' levels did not change significantly in the last five years depending on whether or not to change clinic.
The term job satisfaction is a term that shows the expectations of individuals in return for their work as a result of their acquisitions in working life. Job satisfaction levels of employees have a direct impact on the productivity of enterprises. The concept of burnout, on the other hand, is a kind of corrosion that negatively affects productivity. The level of job satisfaction and burnout of nurses, who are an important manpower in the field of health, affects both the performance and motivation of nurses and the quality of care given to patients. The aim of this study was to determine the effects of clinical changes on burnout and job satisfaction in nurses. The data of the study was obtained by using the questionnaire form, the Job Satisfaction Scale of Minnesota and Maslach Burnout Inventory. 146 nurses who accepted to participate in the study were included in the study. Descriptive and comparative statistics were performed with computer based SPSS program. 53.42% of the nurses participating in the study stated that they made clinical changes in the last five years and 58.97% of them stated that the change was voluntarily. 69.86% of the nurses stated that the change of clinical caused burnout in the profession and 65.75% stated that it affected private life. Similarly, 80.82% of the participants stated that job satisfaction was affected. In our study, the relationship between job satisfaction and burnout levels and clinical change was examined as the main parameter. 'Intrinsic Satisfaction', 'Extrinsic Satisfaction', 'Total Job Satisfaction', 'Emotional Exhaustion','Depersonalization' and 'Low Personal Accomplish' levels did not change significantly in the last five years depending on whether or not to change clinic.
Description
Keywords
Hemşirelik, Hemşireler, Hemşirelik, Hemşirelik araştırmaları, Nursing, Nurses, Tükenmişlik, Nursing, Nursing research, Tükenmişlik sendromu, Burnout, İş doyumu, Burnout syndrome, Job satisfaction, İş ortamı, Work environment
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
108