Yapay zeka ve büyük verilerin iş zekalarına etkisi (Ürdün telekom sektöründe ampirik bir çalışma)

dc.contributor.advisorÇengel, Özgür
dc.contributor.authorAlmashaqbeh, Hashem Alı Mohammad
dc.date.accessioned2024-08-07T20:21:05Z
dc.date.available2024-08-07T20:21:05Z
dc.date.issued2022
dc.departmentSosyal Bilimler Enstitüsü / İşletme Ana Bilim Dalı / İşletme (İngilizce) Bilim Dalı
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, yapay zekanın (Eğitim ve geliştirme, Uzman sistemler, Bilgi temsili ve çıkarım, Otomatik öğrenme) ve BD açısından (Hacim, Hız, Çeşitlilik, Doğruluk) BI'daki etkisini BI açısından incelemektir (OLAP, Veri madenciliği, Veri ambarı, Raporlar) (Ürdün telekom sektöründe deneysel bir çalışma), Bağımsız değişken (yapay zeka)(AI), Bağımlı değişken (iş zekası)(BI), Aracı değişken (büyük veri)(BD), nüfus (Ürdün telekom sektörü şirketleri çalışanları), çalışma hedeflerine ulaşmak ve hipotezlerini test etmek için, çalışma popülasyonundan basit bir rastgele örnekleme seçilmiştir, tüm şirketlerdeki (orta ve üst düzey) çalışanlardan örneklem tüm ekip liderlerini, müdür yardımcılarını, müdürleri, üst düzey yöneticileri ve direktörleri içermektedir. sorgulanan örneklem büyüklüğü (1200) yanıtlayıcıydı, (745) anket (%62,3) geri kazanım oranıyla geri alındı. Geri kazanılan anketler (361) kontrol edildikten sonra, burada yer alan bilgi eksikliği nedeniyle anketler hariç tutulmuştur. Bu nedenle ulaşılan ve istatistiksel analiz için geçerli olan (384) anket sayısına ulaşılmıştır. Araştırmacı, değişkenler ve alt değişkenler arasında bölünmüş 63 sorudan oluşan (anket) temel alınarak verilerin toplandığı araştırmanın doğasına uygun tümevarımsal ve nicel, betimsel analitik yöntemi benimsemiş, daha sonra veriler uygun istatistiksel yöntemlerle analiz edilmiştir. Araştırma değişkenleri arasındaki etkiyi test etmek için SPSS programı. ampirik bir çalışma olarak yürütülen çalışmada, Ürdün telekom sektöründeki mevcut çalışmada araştırma hipotezlerinin değerlendirilmesi ve önerilen modelin doğrulanması gerekli olmuştur. Hipotezlerin test sonuçları aşağıdaki gibidir: İlk hipotez: Ürdün telekom sektöründe yapay zekanın iş zekası üzerinde etkisi olduğu doğrulandı. İkinci hipotez: Ürdün telekom sektöründe yapay zekanın büyük veriler üzerinde etkisi olduğu doğrulandı. Üçüncü hipotez: Ürdün telekom sektöründe büyük verinin iş zekası üzerinde etkisi olduğu doğrulanmıştır. Dördüncü hipotez: Ürdün telekom sektöründe yapay zeka ile iş zekası arasındaki ilişkide büyük verinin aracılık rolü olduğu doğrulanmıştır. Çalışma bir dizi öneriyle sona erdi. Bunlardan en önemlisi, Sonuçları BAE gibi diğer ülkelerle karşılaştırın. Bu karşılaştırma, her ülkedeki iş sektörlerindeki boşlukları netleştirmeye yardımcı olur ve telekom sektörüne öğrenilen dersler verir. iş zekasını geliştirmek ve gelişmekte olan pazarlarda telekom sektöründe yapay zekanın istihdamını sınırlayan temel zorlukları üst yönetim perspektifinden tartışmak. Anahtar Kelimeler: Yapay zeka, Büyük veri, İş zekası, Kripto para, Yatırımlar, Danışmanlık, Girişim sermayeleri, Hedge fonları.
dc.description.abstractThe aim of this the study is to the impact of AI in terms of (Training and development, Expert systems, Knowledge representation and inference, Automatic learning) and BD in terms of (Volume, Velocity, Variety, Veracity) in BI in terms of (OLAP, Data mining, Data warehousing, Reports) (an empirical study at Jordan telecom sector), Where Independent variable is (artificial intelligence)(AI), Dependent variable is (business intelligence)(BI), Mediator variable is (big data)(BD), population (Jordan telecom sector companies employees), to achieve the study objectives and to test its hypotheses, a simple random sampling was selected from the study population, sample from (middle and top level) employees in all companies entails all team leaders, assistant managers, managers, senior directors, and directors. the size of the sample questioned was (1200) responders, (745) questionnaires were retrieved with a recovery rate of (62.3%). After checking the recovered questionnaires (361) questionnaires were excluded because of the lack of information contained therein. Therefore, the number of retrieved and valid for statistical analysis reached (384) questionnaires. The researcher adopted the descriptive analytical method, inductive and quantitative to suit the nature of the study the data was collected based on (questionnaire) which consist of 63 questions divided between the variables and sub variables, then data were analyzed using appropriate statistical methods through the SPSS program in order to test the affect between the research variables. the study conducted as an empirical study it was necessary to evaluate the research hypotheses and validate the proposed model in the current study at Jordan telecom sector. The results of testing hypotheses are as followed: The first hypothesis: It had been confirmed that there is impact of artificial intelligence on business intelligence at the Jordanian telecom sector. The second hypothesis: It had been confirmed that there is impact of artificial intelligence on big data at the Jordanian telecom sector. The third hypothesis: It had been confirmed that there is impact of big data on business intelligence at the Jordanian telecom sector. The fourth hypothesis: It had been confirmed that there is mediating role of big data in the relationship between artificial intelligence and business intelligence at the Jordanian telecom sector. The study concluded with a set of recommendations. The most important of which is the Compare the results with other countries such as UAE. This comparison helps to clarify the gaps in the business sectors in each country and gives learned lessons to the telecom sector, Investigate the impact of other technologies such as the Cryptocurrencies, Internet of Things (IoT), Augmented Reality, Virtual Reality and their role in improving business intelligence and discuss the main challenges that limit the employment of artificial intelligence in the telecom sector in emerging markets from the top management perspective. Keywords: Artificial intelligence, Big data, Business intelligence, Cryptocurrency, Investments, Consultation, Venture capitals, Hedge funds.en
dc.identifier.endpage352en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14517/5723
dc.identifier.yoktezhttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=kIrIdtdJ31bRgjb6fHvMUdIDew8Jn3pgzSSLHEyIz2TUfVLNNYvFEI6ur-wBHIsg
dc.language.isoen
dc.subjectİşletme
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleYapay zeka ve büyük verilerin iş zekalarına etkisi (Ürdün telekom sektöründe ampirik bir çalışma)
dc.titleImpact of artificial intelligence and big data in business intelligence (An empirical study at Jordan telecom sector)en_US
dc.typeDoctoral Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Files