İngilizce öğretim görevlilerinin sergiledikleri dönüşümcü liderlik davranışları ile öğrencilerin motivasyonları arasındaki ilişkinin incelenmesi

No Thumbnail Available

Date

2019

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Journal Issue

Abstract

Bu çalışma, bir devlet üniversitesinde görev yapmakta olan İngilizce öğretim görevlilerinin sergiledikleri dönüşümcü liderlik davranışları ile öğrencilerin ders motivasyon düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Çalışma 2017-2018 Eğitim-Öğretim yılının bahar döneminde İstanbul'da bulunan bir devlet üniversitesinde çeşitli fakültelerden öğrencilere uygulanan anket yoluyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma evreninde 2017-2018 Eğitim-Öğretim yılının bahar döneminde İngilizce Akademik Yazı Yazma dersini alan 2700 öğrenci bulunmaktadır. Öğrenciler farklı günlerde dersi veren farklı öğretim görevlilerinin öğrencileridir. Tamamen gönüllülük esasına dayalı olarak 340 öğrenciden veri toplanmıştır. Bu çalışmayı gerçekleştirmek için öğrencilerden, kendi kişisel bilgilerini, öğretim görevlilerinin sergiledikleri dönüşümcü liderlik davranışlarıyla ilgili algılarını ve derse karşı motivasyon düzeylerini ölçen üç bölümden oluşan bir anket doldurmaları istenmiştir. Bu araştırmanın veri toplama araçları olarak Bass ve Avelio tarafından geliştirilmiş ve Türkçe'ye Çakar (2002) tarafından çevrilen Dönüşümcü Liderlik Ölçeği (TLQ) ve Glyyn tarafından geliştirilmiş ve tarafımdan Türkçe'ye uyarlanmış Ders Motivasyon Ölçeği kullanılmıştır. Bu çalışmaya katılan öğrencilerin öğretim görevlilerine karşı olan dönüşümcü liderlik davranışları algıları çalışmanın bağımsız değişkeni; öğrencilerin derse karşı sahip oldukları motivasyon ise çalışmanın bağımlı değişkenidir. Ölçme araçları kullanılarak elde edilen veriler uygun bir istatistik programı kullanılarak çözümlenmiştir. Çalışmanın verilerinin analizinde aritmetik ortalama (X̄), bağımsız gruplar için T-Testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Pearson Korelasyon analizinden faydalanılmıştır. Bu araştırmadan elde edilen verilerin analizi sonucunda: • Öğrencilerin algısına göre dönüşümcü liderlik davranışları sergilenme sıklığının çoğunlukla ifadesinde yer aldığı, • Öğrencilerin algısına göre incelendiğinde İdealleştirilmiş Etki alt boyutunun en yüksek vi ortalamaya, Entelektüel Uyarım alt boyutunun en düşük ortalamaya sahip alt boyutlar olduğu, • Öğrencilerin derse karşı motivasyonunun ortalama düzeyde olduğu, • Not Motivasyonu alt boyutunun en yüksek ortalamaya sahipken, öğrencilerin İç Motivasyon düzeyinin en düşük ortalamaya sahip alt boyut olduğu, • Öğrencilerin dönüşümcü liderlik davranışı algılarının cinsiyete göre anlamlı bir farklılık gösterdiği ve tüm boyutlarda kadın öğrencilerin erkek öğrencilere göre yüksek ortalamaya sahip oldukları, • Öğrencilerin yaşı ile dönüşümcü liderlik algıları arasında anlamlı bir farklılık olmadığı, • Öğrencilerin Dönüşümcü Liderlik alt boyutlarına ait algıları ve okudukları fakülte arasında anlamlı bir ilişkinin olmadığı, • Motivasyonun alt boyutları ile cinsiyet değişkeni arasındaki dağılım incelendiğinde İç Motivasyon, Öz-Yeterlik, Not Motivasyonu ve Kariyer Motivasyonunun cinsiyete göre anlamlı bir farklılık göstermediği, • Motivasyonun Özerklik alt boyutunun cinsiyete göre anlamlı bir farklılık gösterdiği ve kadınların Özerklik Motivasyonun erkeklere göre daha yüksek olduğu, • İç Motivasyon, Öz-Yeterlik, Not Motivasyonu ve Kariyer Motivasyonu alt boyutlarında yaşa göre anlamlı farklılıkların olmadığı, • Özerklik alt boyutu ve yaş arasında anlamlı bir ilişki olduğu, • İç Motivasyon, Öz-Yeterlik, Özerklik, Not Motivasyonu ve Kariyer Motivasyonu alt boyutlarında öğrencilerin fakültelerine göre anlamlı farklılıkların olmadığı, • Dönüşümcü Liderlik alt boyutları ve Motivasyon alt boyutları arasında olumlu yönde düşük düzeyde bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.
The purpose of this study has been to examine the possible relationship between transformational leadership behaviours of State university English instructors and the students' motivations. The study has beed applied to chosen students taking English Academic Essay Writing course during the spring term of 2017-2018 in a state university. The research population consists of 2700 students taking the course of Academic Essay Writing during the spring term of 2017-2018. The students are from the classes of different instructors. Data was collected from 340 volunteer students. The students are supposed to complete a questionnaire consisting of three parts: the students' personal information such as their age, department and gender, a scale of transformational leadership perception of students and a motivational scale. Transformational Leadership Questionnaire developed by Bass and Avelio and translated by Çakar and Motivational Questionnaire developed by Glyyn and translated by me were utilized as data gathering tools of this study. The independent variable of the study is students' perception of the instructors' transformatinal leadership behaviours while the dependent variable of the study is the students' motivation for the Academic Essay Writing course. Data gathered as the result of the study was analyzed with an appropriate statistical program by using (X), independent samples T-Test, one-way analysis of variance (ANOVA) and Pearson's correlation analysis. As a result of the analysis of gathered data in this study: • According to Transformational Leadership perception of students, Transformational Leadership behaviours happened most of the time, • While Idealized Effect had the highest mean, Intellectual Stimulation had the lowest mean, • The students' motivation level was average, • While Grade Motivation had the highest mean, Internal Motivation had the lowest mean, viii • Transformational Leadership perception of students had a significant relationship with gender and female students had higher mean than male students, • There was no significant relationship between Transformational Leadership perception of students and age, • There was no significant relationship between Transformational Leadership perception of students and faculty, • When the relationship between motivation and gender was examined, there was no relationship between Internal Motivation, Self-Efficacy, Grade Motivation and Career Motivation and gender, • Autonomy Motivation and gender had a significant relationship, and female students had a higher mean than male students, • There was no relationship between Internal Motivation, Self-Efficacy, Grade Motivation and Career Motivation and age, • Autonomy Motivation and age had a significant relationship, • Internal Motivation, Self-Efficacy, Autonomy, Grade Motivation and Career Motivation and students' faculty had no significant relationship, • A positive low level relationship between Transformational Leadership subdimensions and Motivation sundimensions was discovered.

Description

Keywords

Eğitim ve Öğretim, Dönüşümcü liderlik, Liderlik, Liderlik modelleri, Education and Training, Transformational leadership, Motivasyon, Leadership, Leadership models, Yabancı dil eğitimi, Motivation, Öğretim görevlileri, Foreign language education, Instructors, İngilizce, English

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

98