Seçmeli spor derslerini seçen öğrencilerin sınıf içi motivasyonlarının ölçülmesi (İstanbul Okan Üniversitesi örneği)

No Thumbnail Available

Date

2022

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Bu araştırmanın amacı seçmeli spor derslerini seçen üniversite öğrencilerinin bu derslerdeki sınıf içi motivasyonlarını ölçmek, motivasyon düzeylerini cinsiyet, takım ve bireysel sporlar açısından karşılaştırmaktır. Araştırmanın evrenini İstanbul Okan Üniversitesi' nde okuyan tüm öğrenciler oluştururken; örneklemini ise yüzme, tenis, voleybol ve basketbol seçmeli spor derslerini seçen farklı fakülte ve bölümlerden 400 öğrenci oluşturmaktadır. Bu öğrencilerin 132' sini kadın öğrenciler, 268' ini ise erkek öğrenciler oluşturmaktadır. 400 öğrencinin 76' sı seçmeli yüzme dersini, 69' u seçmeli tenis dersini, 120' si seçmeli voleybol dersini, 135' i de seçmeli basketbol dersini seçmiştir. Araştırma verilerinin toplanmasında kişisel bilgi formu ve sınıf içi motivasyon düzeylerini ölçmek için, Özerbaş'ın (2003) 'Bilgisayar Destekli Bağlaşık Öğretimin Öğrenci Başarısı, Motivasyonu ve Transfer Becerilerine Etkisi' çalışmasında kullandığı nicel araştırma modeli, beşli likert tipinde 30 soruya sahip motivasyon ölçeği kullanılmıştır. Bu hususta boş ve alternatif hipotezler kurulmuş ve tek kuyruklu, iki kuyruklu t testleri uygulanarak sonuçlar elde edilmiştir. Birinci bölümde giriş ve amaç, ikinci bölümde literatür taramasının yapıldığı genel bilgiler, üçüncü bölümde araştırmanın yöntemi, veri toplama araçları ve çalışmadaki kısıtlılıklar, dördüncü bölümde bulgular ve beşinci bölümde tartışma ve sonuç yer almaktadır. Araştırmada ortaya çıkan istatistiksel analiz sonuçlarına göre, takım ve bireysel seçmeli spor derslerini seçen öğrencilerin her ders için motivasyon düzeylerinin toplamda olumlu motivasyona sahip olduğu tespit edilmiştir. Takım ve bireysel seçmeli spor derslerini seçen hem kadın hem de erkek öğrenciler ayrı ayrı incelendiğinde sınıf içi motivasyon düzeylerinin olumlu olduğu saptanmıştır. Takım ve bireysel seçmeli spor dersleri bazında yapılan karşılaştırma sonucunda, tenis-yüzme ve yüzme-voleybol karşılaştırmaları hariç diğer seçmeli spor dersi karşılaştırmalarında istatistiksel açıdan anlamlı bir fark tespit edilememiştir. Tenis-yüzme dersleri karşılaştırmasında; yüzme dersini seçen öğrencilerin motivasyon düzeylerinin, tenis dersini seçen öğrencilerden daha olumlu olduğu tespit edilmiştir. Yüzme-voleybol dersleri karşılaştırmasında da yüzme dersini seçen öğrencilerin motivasyon düzeylerinin voleybol dersini seçen öğrencilerden daha olumlu olduğu saptanmıştır. Takım ve bireysel spor derslerini seçen kadın öğrencilerin sınıf içi motivasyon düzeylerinin takım ve bireysel sporlar bazında karşılaştırılması sonucunda, yüzme-basketbol dersleri karşılaştırması hariç diğer analiz edilen derslerde istatistiksel açıdan herhangi bir farklılık tespit edilememiştir. Yüzme-basketbol dersleri karşılaştırmasında; yüzme dersini seçen kadın öğrencilerin motivasyon düzeylerinin basketbol dersini seçen kadın öğrencilere kıyasla daha yüksek motivasyona sahip oldukları saptanmıştır. Takım ve bireysel spor derslerini seçen erkek öğrencilerin sınıf içi motivasyon düzeylerinin takım ve bireysel sporlar bazında karşılaştırılması sonucunda ise dersleri seçen erkek öğrencilerin motivasyon düzeylerinin olumlu olduğu ancak göreli olarak dersler arasında herhangi bir fark olmadığı tespit edilmiştir. Öğrencilerin derslere göre cinsiyet bazlı motivasyon analizi sonucunda, tenis dersini seçen erkek öğrencilerin kadın öğrencilere görece motivasyon düzeylerinin daha olumlu olduğu, yüzme dersini seçen kadın öğrencilerin ise erkek öğrencilere görece daha olumlu motivasyon düzeyine sahip oldukları saptanmıştır. Bu bulgular göz önünde bulundurularak sonuçlar doğrultusunda öneriler geliştirilmiştir. Anahtar kelimeler: Seçmeli spor dersleri, motivasyon, bireysel ve takım sporları
The aim of this research is to measure the in-class motivation of university students who choose elective sports courses in these courses, to compare motivational levels in terms of gender, team and individual sports. While the universe of the research is formed by all students studying at Istanbul Okan University; The sample consists of 400 students from different faculties and departments who choose swimming, tennis, volleyball and basketball elective sports courses. 132 of these students are female students and 268 of them are male students. Of the 400 students, 76 chose the elective swimming course, 69 chose the elective tennis course, 120 chose the optional volleyball course, and 135 chose the elective basketball course. Personal information form and motivation scale were used to collect the research data. The Motivation scale is the scale used by Özerbaş (2003) in his study 'The Effect of Computer-Aided Hooked Teaching on Student Success, Motivation and Transfer Skills'. The scale quantitative research model has 30 questions in five-point Likert type. In this regard, null and alternative hypotheses were established and results were obtained by applying one-tailed and two-tailed t tests. The first part includes the introduction and purpose, the second part includes general information about the literature review, the third part includes the research method, data collection tools and the limitations of the study, the fourth part includes the findings, and the fifth part includes the discussion and conclusion. According to the results of the statistical analysis revealed in the research, the motivation levels of the students who choose team and individual elective sports courses have positive motivation in total for each course. When both female and male students who chose team and individual elective sports courses were examined separately, it was found that their in-class motivation levels were positive. As a result of the comparison made on the basis of team and individual sports lessons, no statistically significant difference could be detected in other elective sports lesson comparisons, except tennis-swimming and swimming-volleyball comparisons. In the comparison of tennis-swimming lessons; It was determined that the motivation levels of the students who chose the swimming lesson were more positive than the students who chose the tennis lesson. In the comparison of swimming-volleyball lessons, it was determined that the motivation levels of the students who chose the swimming lesson were more positive than the students who chose the volleyball lesson. As a result of the comparison of in-class motivation levels of female students who chose team and individual sports lessons on the basis of team and individual sports, no statistical difference was found in the other analyzed lessons, except for the comparison of swimming-basketball lessons. In the comparison of swimming-basketball lessons; It was determined that the motivation levels of the female students who chose the swimming lesson were higher than the female students who chose the basketball lesson. As a result of the comparison of the in-class motivation levels of the male students who chose team and individual sports courses on the basis of team and individual sports, it was found that the motivation levels of the male students who chose the courses were positive, but there was no difference between the courses relatively. As a result of the comparison of the in-class motivation levels of the female and male students who chose the courses on the basis of gender, it was found that the motivation levels of the male students who chose the tennis course were more positive compared to the female students, and the female students who chose the swimming lesson had a more positive motivation level compared to the male students. Considering these findings, suggestions were developed in line with the results. Key words: Elective sports courses, motivation, individual and team sports.

Description

Keywords

Spor, Sports

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

71