Hastane tedarik zinciri çalışanlarının tedarikçiler hakkındaki algı ve memnuniyetleri (Mersin ili örneği)
Abstract
Sağlık sektöründe meydana gelen değişmeler sayesinde sağlık kurumlarında tedarik zinciri yönetiminin önemi hızla artmıştır. Sağlık kuruluşlarınca, tedarik zinciri yönetiminin iyi yönetilmesi rekabet avantajı sağlamakta, bunun yanında müşteri memnuniyeti, güven ve süreklilik gibi avantajlar sağlamaktadır. Bu tez çalışmasında amaç; tedarikçilerin davranış ve ürünlerinin Mersin ilinde faaliyette bulunan hastane tedarik zinciri çalışanları tarafından nasıl algılandığı ile tedarikçiye duyulan güven ve müşteri memnuniyetinde hangi faktörlerin etkili olduğunun saptanmasıdır. Bu araştırmada; literatür taramasına dayanılarak oluşturulan anket 2013 Yılı Mayıs Ayında Mersin merkezde bulunan, Mersin Üniversitesi Sağlık Araştırma ve Uygulama Merkezi, Mersin Kamu Hastaneler Birliği, Mersin Ağız ve Diş Sağlığı Merkezi, Mersin Devlet, Toros Devlet, Mersin Kadın Doğum ve Çocuk, Özel Forum Yaşam, Özel IMC, Özel Mersin Ortadoğu Hastanesin de tedarik zincirinde (satınalma, planlama, ayniyat, yönetici vb.) görev yapan yaklaşık 230 kişiden katılımı sağlanabilen 167 çalışana uygulanmış olup, tedarik zinciri yönetimi ve tedarikçilere ilişkin algı ve düşünceleri değerlendirilmiştir. Özel hastanelerden Yenişehir ve Doğuş hastaneleri anket çalışmasına katılmamıştır. Elde edilen veriler SSPS 19 ortamına aktarılmıştır. Verilerin analizinde; varyans, pearson korelasyon, Ki-Kare, Anova ve Post-Hoc istatistiksel yöntemler kullanılmıştır. Tedarik zinciri çalışanlarının, tedarikçinin istenilen kadar ürünü istenildiği zaman verebilmesi, rekabetçi bir fiyat politikası izlemesi, alternatif bir tedarikçinin kolaylıkla bulunabilmesi, ürünün hastane için önemli olması, hastanenin imajını güçlendirmesi ve müşteri kazandırması konularına katıldıkları ancak; tedarikçinin bırakılması halinde satışların azalacağına, kendi ürün grubunda sektördeki en büyük satıcısı olduğuna, yüksek kalitede ürünler sunduğuna, sık sık yeni ürünler ürettiğine, sağlık sektöründe tedarikçinin adaletli olduğuna, daha çok katılmadıkları bulunmuştur. Özellikle çalışanların görüşlerinin değerlendirildiği bir süreçle tedarik zincirinde etkinlik ve verimlilik arttırılabilir. Anahtar Kelimeler: Tedarik zinciri yönetimi, Hastanelerde tedarik yönetimi, Sağlık çalışanları ve tedarikçiler.
Supply chain management has gained ground rapidly because of the changes in the healtcare sector. Well managed supply chain process helps the healthcare instutions gain competitive advantages; increases customer satisfaction, reliance and permanency. The aim of this thesis is to determine how the behaviors and products of healtcare industry suppliers are percieved by the staff responsible for the supply chain management and customers in the hospitals of Mersin province; and which factors are effective in the supplier confidence and customer satisfaction. In this study; the survey which is based on the literature scanning; created in May of 2013 with the participation of 167 out of the 230 workers that are employed in the supply chain departments (purchasing, planning etc) in the hospitals located in city of Mersin which are Mersin University Medical Faculty Hospital, State Hospitals Union, Mersin Oral and Dental Health Center, Mersin State Hospital, Toros State Hospital, Mersin Maternity and Children Hospital, Private Forum Yaşam Hospital, Private IMC Hospital and Private Ortadogu Hospital; is applied and perceptions and thoughts related to supply chain management and suppliers are evaluated. Yenişehir and Doğuş private hospitals did not participate in the survey. The obtained data from the survey are transferred to the SPSS 19 environment. Variance, Pearson correlation, chi-square analysis, anova and post-hoc statistical methods were used for the analysis of the data. Most of the supply chain workers taking the survey admitted that suppliers are providing the demanded amount of products when requested, suppliers are following competitive pricing policy, they are able to find alternative vendors if needed, the products are important for their hospitals and strengthening the image of their hospitals and bring in more clients but; they do not admit that sales will degrade if they quit the vendors, their suppliers are the largest dealers in the market, the suppliers are offering the best quality products, the suppliers are often producing new products, the suppliers in healtcare services are fair. In a process, where particularly views of employees are processed, supply chain efficiency can be increased. Keywords: Supply chain management, Supply Chain management in hospitals, Healthcare workers and suppliers.
Supply chain management has gained ground rapidly because of the changes in the healtcare sector. Well managed supply chain process helps the healthcare instutions gain competitive advantages; increases customer satisfaction, reliance and permanency. The aim of this thesis is to determine how the behaviors and products of healtcare industry suppliers are percieved by the staff responsible for the supply chain management and customers in the hospitals of Mersin province; and which factors are effective in the supplier confidence and customer satisfaction. In this study; the survey which is based on the literature scanning; created in May of 2013 with the participation of 167 out of the 230 workers that are employed in the supply chain departments (purchasing, planning etc) in the hospitals located in city of Mersin which are Mersin University Medical Faculty Hospital, State Hospitals Union, Mersin Oral and Dental Health Center, Mersin State Hospital, Toros State Hospital, Mersin Maternity and Children Hospital, Private Forum Yaşam Hospital, Private IMC Hospital and Private Ortadogu Hospital; is applied and perceptions and thoughts related to supply chain management and suppliers are evaluated. Yenişehir and Doğuş private hospitals did not participate in the survey. The obtained data from the survey are transferred to the SPSS 19 environment. Variance, Pearson correlation, chi-square analysis, anova and post-hoc statistical methods were used for the analysis of the data. Most of the supply chain workers taking the survey admitted that suppliers are providing the demanded amount of products when requested, suppliers are following competitive pricing policy, they are able to find alternative vendors if needed, the products are important for their hospitals and strengthening the image of their hospitals and bring in more clients but; they do not admit that sales will degrade if they quit the vendors, their suppliers are the largest dealers in the market, the suppliers are offering the best quality products, the suppliers are often producing new products, the suppliers in healtcare services are fair. In a process, where particularly views of employees are processed, supply chain efficiency can be increased. Keywords: Supply chain management, Supply Chain management in hospitals, Healthcare workers and suppliers.
Description
Keywords
Hastaneler, Sağlık Kurumları Yönetimi, Hastane işletmeleri, Hastane yönetimi, Hastaneler, Hospitals, Health Care Management, Müşteri tatmini, Hospital organizations, Sağlık kuruluşları, Hospital administration, Hospitals, Sağlık personeli, Customer satisfaction, Health institutions, Tedarik zinciri, Health personnel, Tedarik zinciri yönetimi, Supply chain, Supply chain management, Tedarikçiler, Suppliers