İnmeli hasta yakınlarına verilen eğitimin bakım vermeye hazır oluşluğa etkisinin incelenmesi

dc.contributor.advisor Yazıcı, Özlem
dc.contributor.author Uslu, Merve
dc.date.accessioned 2024-08-07T20:06:17Z
dc.date.available 2024-08-07T20:06:17Z
dc.date.issued 2019
dc.department Sağlık Bilimleri Enstitüsü / Hemşirelik Ana Bilim Dalı
dc.description.abstract Bu çalışma inme tanılı hasta yakınlarına verilen eğitimin bakım vermeye hazır oluşluğa etkisini belirlemek amacıyla yapıldı. Araştırma bir devlet hastanesi'nde Ocak -Mayıs 2019 tarihleri arasında gerçekleştirildi. Çalışmaya katılacak kişi sayısı power analizi ile belirlendi, 33 deney, 33 kontrol grubu olmak üzere toplam 66 hasta yakını çalışmaya gönüllü olarak katıldı. Veriler hasta yakınlarından onam alındıktan sonra 'Tanıtıcı Özellikler Formu', 'Rush Medicus Hasta Sınıflama Sistemi', 'İnmede Bakım Vericiler için Bilgi Testi' ve 'Bakım Vermeye Hazır Oluşluk Ölçeği' kullanılarak,örneklem seçme kriterlerine uygun olan ve çalışmaya katılmayı kabul eden hasta yakınları ile yüz yüze görüşme yöntemi ile toplandı. Deney grubuna eğitim verildi ve bu sırada 'İnme Geçiren Hastanın Günlük Gereksinimleri ve Bakımı Rehberi' verildi. Kontrol grubu servisin standart akışına bırakıldı ve her zamanki rutin uygulamalar devam etti. Eğitim tamamlandıktan sonra her iki gruba da taburcu olmadan önce 'İnmede Bakım Vericiler için Bilgi Testi' soruları ve 'Bakım Vermeye Hazır Oluşluk Ölçeği' tekrar doldurtuldu. Araştırmada elde edilen veriler SPSS (Statistical Package for Social Sciences)for Windows 21,0 programı kullanılarak analiz edildi. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistiksel yöntemleri olarak sayı, yüzde, ortalama, standart sapma kullanıldı. Kolmogorov-Smirnov test ile değişkenlerin normal dağılım göstermediği tespit edildi. Normal dağılmayan değişkenler için Mann-Whitney U testi ve Wilcoxon testi, kategorik verilerin karşılaştırılmasında ise Ki Kare testi uygulandı. İki bağımsız grup arasında niceliksel sürekli verilerin karşılaştırılmasında independent samples t testi kullanıldı. Bu çalışmada inme tanılı, orta ve üst düzey bağımlı olan hasta yakınlarından deney grubunun bilgi sontest puanları kontrol grubuna kıyasla istatistiksel olarak anlamlı derecede yüksek bulundu. Kontrol grubunun bakım vermeye hazır oluş öntest puanı deney grubundan yüksek bulundu, sontest puanında deney grubuna göre daha az yükselme görüldü. Hem deney hem de kontrol grubunda bakım vermeye hazır oluşluk öntest puanına göre bakım vermeye hazır oluşluk sontest puanındaki artış istatistiksel olarak anlamlı derecede yüksektir.
dc.description.abstract The aim of this study was to determine the effect of education given to relatives of patients with stroke diagnosis about readiness for care. Study was done in a government hospital between January 2019 - May 2019. The number of participants was determined by power analysis and a total of 66 relatives, 33 of whom were experimental and 33 of the control group, participated in the study voluntarily. After getting acquainted with the patient's relatives and obtaining their consent, the 'Descriptive Characteristics Form', 'Rush Medicus Patient Classification System', 'Knowledge Test for Stroke Caregivers' and 'Preparedness for Caregiving Scale' were used to stroke patient caregivers. The patient relatives who agreed to participate in the study were collected by face-to-face interview method. Education was given to the experimental group and 'Guide to the Daily Needs and Care of a Stroke Patient' was given. The control group was left to the standard flow of service and the usual routine continued. After the education was completed, both groups were re-filled the 'Knowledge Test for Caregivers in Stroke' and 'Preparedness for Caregiving Scale' again. The study were analyzed by using SPSS for Windows version 21.0. Descriptive statistical methods (number, percentage, mean, standard deviation) were used to the evaluation of the data. Kolmogorov-Smirnov test revealed that the variables were not normally distributed. Mann-Whitney U test and Wilcoxon test were used for nonnormally distributed variables, and Chi Square test was used for comparison of categorical data. Independent samples t test was used to compare the quantitative continuous data between two independent groups. In this study, the knowledge posttest scores of the relatives of patients with stroke who had moderate and high level dependence were found to be significantly higher than the control group. The pre-test score of the control group was found to be higher than the experimental group, and the posttest score was lower than the experimental group. In both experimental and control groups, the increase in the iv readiness for care; posttest scores was significantly higher than the pretreatment pretest score. en
dc.identifier.endpage 89 en_US
dc.identifier.uri https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=4J_FzTwlrMCH4qBROpXPHytV3cYAeWOCWSiKrffLyzbTQK5FATLtYYRACNbTXQD3
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14517/4894
dc.identifier.yoktez https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=4J_FzTwlrMCH4qBROpXPHytV3cYAeWOCWSiKrffLyzbTQK5FATLtYYRACNbTXQD3
dc.institutionauthor Yazıcı, Özlem
dc.institutionauthor Yazıcı, Özlem
dc.language.iso tr
dc.subject Hemşirelik
dc.subject Bakım verenler
dc.subject Bakım verme yükü
dc.subject Nursing en_US
dc.subject Hasta yakınları
dc.subject Caregivers en_US
dc.subject Caregiver burden en_US
dc.subject Hazırbulunuşluk
dc.subject Patient nearness en_US
dc.subject Hemşireler
dc.subject Readiness en_US
dc.subject Nurses en_US
dc.subject İnme
dc.subject Stroke en_US
dc.title İnmeli hasta yakınlarına verilen eğitimin bakım vermeye hazır oluşluğa etkisinin incelenmesi
dc.title Evaluation of the education efficiency given to relatives of patient with stroke on the preparedness for caregiving en_US
dc.type Master Thesis en_US

Files