İçsel ve dışşal motivasyon ile iş tatmini arasındaki ilişkinin X ve Y kuşakları açısından incelenmesi
No Thumbnail Available
Date
2019
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Artmakta olan rekabet koşulları ve her gün demografik yapısında değişim gösteren işgücü piyasası, insan kaynakları uygulamalarında değişiklikler yapılmasını zorunlu kılmıştır. Küreselleşme etkisiyle zorunlu bir değişim yaşayan insan kaynakları süreçleri iş tatmini ve iş yaşam dengesi kavramını da süreçlerine dâhil etmek durumunda kalmıştır. Kuşakların gündelik hayatlarını sürdürmedeki değerlerinin farklı olmasının yanında iş hayatındaki değerlere yönelik de farklılıkları bulunmaktadır. Çalışmanın temel amacı içsel ve dışsal motivasyon ile iş tatmini arasındaki ilişkinin X ve Y kuşakları açısından farklılık gösterip göstermediğinin incelenmiştir. X, Y, Z kuşakları tanıtılarak, iş yaşamından beklentileri ele alınmıştır. Motivasyon ve iş tatmini ile ilgili kavramsal çerçeve açıklanırken literatür taraması yöntemi kullanılmıştır. X ve Y kuşakları için içsel ve dışsal motivasyon ile iş tatmini ilişkisini tespit etmek için ise Minnesota ve Herzberg İş Doyum Ölçeği uygulanmış, anket neticesinde toplanan veriler SPSS (Statistical Package for Social Sciences) programı aracılığıyla analiz edilmiştir.
Increasing competition conditions and the demographic structure of the labor market, which changes every day, oblige changes in human resources practices. Human resources processes, which have a necessary change due to globalization, have had to include the concepts of job satisfaction and work-life balance in their processes. In addition to the different values of the generations in maintaining their daily lives, they also have differences in the values of business life. The main purpose of this study is to examine whether the relationship between internal and external motivation and job satisfaction differed in terms of generations X and Y. By introducing the generations X, Y, and Z, their expectations from business life were discussed. The literature review method was used to explain the conceptual framework of motivation and job satisfaction. For the generations X and Y, to determine the relationship between internal and external motivation and job satisfaction, Minnesota and Herzberg Job Satisfaction Questionnaire was conducted and as a result of the questionnaire, the collected datas were analyzed through SPSS (Statistical Package for Social Sciences) program.
Increasing competition conditions and the demographic structure of the labor market, which changes every day, oblige changes in human resources practices. Human resources processes, which have a necessary change due to globalization, have had to include the concepts of job satisfaction and work-life balance in their processes. In addition to the different values of the generations in maintaining their daily lives, they also have differences in the values of business life. The main purpose of this study is to examine whether the relationship between internal and external motivation and job satisfaction differed in terms of generations X and Y. By introducing the generations X, Y, and Z, their expectations from business life were discussed. The literature review method was used to explain the conceptual framework of motivation and job satisfaction. For the generations X and Y, to determine the relationship between internal and external motivation and job satisfaction, Minnesota and Herzberg Job Satisfaction Questionnaire was conducted and as a result of the questionnaire, the collected datas were analyzed through SPSS (Statistical Package for Social Sciences) program.
Description
Keywords
İşletme, Kuşaklar, Motivasyon, Business Administration, Generations, X kuşağı, Motivation, Y kuşağı, Generation X, Generation Y, İş doyumu, Job satisfaction
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
150