İlköğretim birinci kademe öğrencilerin sanal oyun bağımlılık düzeylerinin belirlenmesi
Abstract
Araştırma, ilköğretim birinci kademe öğrencilerin sanal oyun bağımlılık düzeylerinin belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Örneklem seçim kriterlerine uyan 286 öğrenci ile çalışma yapılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen veriler SPSS 22.0 paket programında uygun istatistiksel analizler kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırmaya katılan çocukların çocuk bilgisayar oyun bağımlılık ölçeği (ÇBOBÖ) toplam puan ortalaması 42,26±13,75'tir. ÇBOBÖ alt boyut puan ortalamaları ise; 'oyunu bırakamama' alt boyutu 22,83±8,51, 'oyunu hayatla ilişkilendirme' alt boyutu 8,10±3,46, 'oyun nedeniyle görevini aksatma' alt boyutu 4,25±1,86, 'oyunu başka etkinliğe tercih etme' alt boyutu 7,08±3,35 olarak bulunmuştur. Çocukların ÇBOBÖ toplam puanı ortalamaları ile cinsiyet, yaş, aile tipi, günlük ve haftalık oyun saati değişkenleri ile arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlıdır (p<0,05). Çocukların ÇBOBÖ toplam puan ortalamaları ile kardeş olma durumu, kardeş sayısı, kendine ait odası olma durumu, evde bilgisayar olma durumu, çocuğa ait bilgisayar olma durumu, evde bilgisayarın bulunduğu odanın konumu, evde internet olma durumu, ailenin ekonomik düzeyi, anne yaşı, annenin öğrenim durumu, annenin çalışma durumu, babanın yaşı, babanın öğrenim durumu, babanın çalışma durumu, oyun oynama süresini ve kararını kimin belirlediği, hangi saat aralığında oyun oynadığı değişkenleri ile arasındaki fark istatistiksel olarak anlamsız bulunmuştur (p>0,05). Yapılan regresyon analizi sonucunda çocuk bilgisayar oyun bağımlılığı ölçeği toplam puanını çocuğun cinsiyeti ve öğrenim gördüğü sınıfının yordadığı bulunmuştur. Alt boyut puanlarını yordayıcıları olarak oyunu bırakamama ve oyunu başka etkinliklere tercih etme alt boyutlarında çocuğun cinsiyeti ve sınıfı, oyunu hayatla ilişkilendirme alt boyutunda çocuğun cinsiyeti ve çocuğa ait oda bulunma durumu, oyun nedeniyle görevi aksatma alt boyutunda çocuğun cinsiyeti değişkenleri bulunmuştur. Araştırmanın sonuçları doğrultusunda ilköğretim birinci kademe öğrencilerin sanal oyun bağımlılıklarının orta düzeyde olduğu saptanmıştır. Anahtar kelimeler: Bilgisayar oyunları, İlkokul öğrencileri, Okul sağlığı hemşireliği
This research was done to determine the level of online game addiction in first level elementary school students. The study was carried out with 286 students who met the criteria for the research. The results of this research were processed through the proper statistical analysis onthe SPSS 22.0 program. The sum of the Parameter of Child Game Addiction (PCGA) of the children who participated in the research is resulted as 42,26±13,75. PCGA sub level sum results were determined as below; 'not being able to stop playing' sub level is 22,83±8,51, 'relating the game to reality' sub level is 8,10±3,46, 'procrastinating due to playing' sub level is 4,25±1,86, 'the preference of the game instead of doing something else' sub level is 7,08±3,35. The difference between the sum of children's PCGA and their gender, age, daily and weekly playing hours and family background is shown to be statistically corresponding (p<0,05), whereas the difference between the sum of children's PCGA and their sibling status, number of siblings, having their own rooms, having their own computers, the place of the room with the computer in, the availability of wifi at home, family's economical status, mother'a age, her educational background or her job, father's age, his educational background or his job, the person who decides how long can he play and the hours he plays is shown to be not corresponding (p>0,05). The regression analysis showed that the main predictors for PCGA are the child's age and the classroom they are in. Th sub level predictors determined for 'not being able to stop playing' and 'the preference of the game instead of doing something else' are child's gender and classroom; for 'relating the game to reality' are child's gender and having of his own room; for 'procrastinating due to playing' is child's gender. In the results of the research, the level of virtual game addiction for first level first grade students is found as middle degree. Key Words: Computer games, elementary school students, School health nursing
This research was done to determine the level of online game addiction in first level elementary school students. The study was carried out with 286 students who met the criteria for the research. The results of this research were processed through the proper statistical analysis onthe SPSS 22.0 program. The sum of the Parameter of Child Game Addiction (PCGA) of the children who participated in the research is resulted as 42,26±13,75. PCGA sub level sum results were determined as below; 'not being able to stop playing' sub level is 22,83±8,51, 'relating the game to reality' sub level is 8,10±3,46, 'procrastinating due to playing' sub level is 4,25±1,86, 'the preference of the game instead of doing something else' sub level is 7,08±3,35. The difference between the sum of children's PCGA and their gender, age, daily and weekly playing hours and family background is shown to be statistically corresponding (p<0,05), whereas the difference between the sum of children's PCGA and their sibling status, number of siblings, having their own rooms, having their own computers, the place of the room with the computer in, the availability of wifi at home, family's economical status, mother'a age, her educational background or her job, father's age, his educational background or his job, the person who decides how long can he play and the hours he plays is shown to be not corresponding (p>0,05). The regression analysis showed that the main predictors for PCGA are the child's age and the classroom they are in. Th sub level predictors determined for 'not being able to stop playing' and 'the preference of the game instead of doing something else' are child's gender and classroom; for 'relating the game to reality' are child's gender and having of his own room; for 'procrastinating due to playing' is child's gender. In the results of the research, the level of virtual game addiction for first level first grade students is found as middle degree. Key Words: Computer games, elementary school students, School health nursing
Description
Keywords
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları, Bağımlılık, Bilgisayar oyunları, Okul hemşireliği, Child Health and Diseases, Dependency, Sanal ortamlar, Computer games, School nursing, Teknolojik bağımlılık, Virtual environments, İlkokul öğrencileri, Technological dependence, Primary school students, İlköğretim öğrencileri, Primary education students