Ortaokul öğrencilerinin sosyal uyumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Karma desenli bir araştırma
No Thumbnail Available
Date
2023
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Araştırma, ortaokulların altıncı ve yedinci sınıfında eğitim alan öğrencilerin sosyal uyum düzeyleri üzerinde cinsiyet, sınıf düzeyi, kardeş sayısı, aile tipi, anne-baba öğrenim düzeyi ve anne-baba çalışma durumu gibi değişkenlerin anlamlı farklılık oluşturup oluşturmadığını belirlemek hedefiyle gerçekleşmiştir. Araştırmaya Ankara ili, Keçiören ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı beş tane ortaokulun altıncı ve yedinci sınıflarında eğitim alan 693 çocuk ve 40 öğretmen katılmıştır. Araştırmada veriler 'Genel Bilgi Formu', 'Sosyal Uyum Ölçeği' ve 'Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu' ile elde edilmiştir. Sosyal Uyum Ölçeği'nden elde edilen verilerin analizinde Mann Whitney U testi ve Kruskal-Wallis H testi kullanılmıştır. Yarı yapılanıdırılmış görüşme sonuçları ise betimsel analiz yapılarak raporlaştırılmıştır. Araştırma sonucunda, çocukların sosyal uyum düzeyleri üzerinde cinsiyet, kardeş sayısı, baba çalışma durumu gibi değişkenler anlamlı farklılık oluştururken; aile tipi, sınıf düzeyi, anne-baba öğrenim düzeyi ve anne çalışma durumunun anlamlı farklılık oluşturmadığı saptanmıştır. Öğretmenler ise çocukların sosyal uyumlarında bireysel, ailesel ve çevresel faktörlerin etkili olduğunu, bununla birlikte ele alınan değişkenlerin tamamının sosyal uyum için önemli birer gösterge olduğunu dile getirmişlerdir. Elde edilen sonuçlara bağlı olarak çocukların sosyal uyumlarını geliştirmeye yönelik yapılacak programlar tasarlanırken demografik değişkenlerin göz önünde bulundurulması önerilmektedir.
The aim of the study was to determine whether some variables such as; gender, class level, number of siblings, family type, the parents' level of education and parents' employment status create significant difference in the level of social adaptation of students who study in the sixth and seventh grade of secondary schools. 40 teachers and 693 children studying in Ankara province Keçiören district in sixth and seventh grade of schools which are linked to Ministry of National Education were included to the study. The data of the study were obtained through 'General Information Form', 'Social Adaptation Scale' and ''Semi-Structured Interview Form''. In the analysis of the data obtained from the Social Adaptation Scale, Mann Whitney U test and Kruskal-Wallis H test were used. Semi-structured interview results were reported by making descriptive analysis. As a result of the study it was found that some variables such as, gender, the number of siblings and fathers' employment status created significant difference on the children's social adaptation levels; however, class level, family type, parents' level of education and mothers' employment status did not create significant difference. Teachers stated that individual, familial and environmental factors are effective in children's social adaptation, and that most of the variables discussed are important indicators for social adaptation. Depending on the results obtained, it is recommended to consider demographic variables when designing programs to improve children's social adaptation.
The aim of the study was to determine whether some variables such as; gender, class level, number of siblings, family type, the parents' level of education and parents' employment status create significant difference in the level of social adaptation of students who study in the sixth and seventh grade of secondary schools. 40 teachers and 693 children studying in Ankara province Keçiören district in sixth and seventh grade of schools which are linked to Ministry of National Education were included to the study. The data of the study were obtained through 'General Information Form', 'Social Adaptation Scale' and ''Semi-Structured Interview Form''. In the analysis of the data obtained from the Social Adaptation Scale, Mann Whitney U test and Kruskal-Wallis H test were used. Semi-structured interview results were reported by making descriptive analysis. As a result of the study it was found that some variables such as, gender, the number of siblings and fathers' employment status created significant difference on the children's social adaptation levels; however, class level, family type, parents' level of education and mothers' employment status did not create significant difference. Teachers stated that individual, familial and environmental factors are effective in children's social adaptation, and that most of the variables discussed are important indicators for social adaptation. Depending on the results obtained, it is recommended to consider demographic variables when designing programs to improve children's social adaptation.
Description
Keywords
Eğitim ve Öğretim, Education and Training
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
113