Devlet okullarında eğitim alan ortaöğretim öğrencilerinin müzik dinleme alışkanlığıyla müzik algı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi

dc.contributor.advisorGerek, Zinnur
dc.contributor.authorÇobanoğlu, Özgül
dc.date.accessioned2024-12-15T15:42:32Z
dc.date.available2024-12-15T15:42:32Z
dc.date.issued2024
dc.departmentLisansüstü Eğitim Enstitüsü / Müzik Ana Bilim Dalı / Müzik Sanat Dalı
dc.description.abstractMüzik, insan hayatının her alanında kendini fark ettiren bir kavramdır. Özellikle gençler arasında duyguların ifadesindeki fonksiyonunun yanı sıra, iletişim aracı olarak da önemli bir işlevsel özelliğe sahiptir. Bu araştırma, Gaziantep ili Şehitkamil ve Şahinbey ilçelerindeki devlet okullarının 9. 10 ve 11. sınıflarında eğitim alan öğrencilerinin müzik dinleme alışkanlıklarını ve ayrıca müzik algı düzeyleriyle yaş, cinsiyet, okul, sınıf ve sosyal çevre değişkenleri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada katılımcılara ait demografik bilgileri elde edebilmek için araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu, müzik ve sanata yönelik ilgilerini, müzik eğitimi açısından durumlarını ve dinlenen müzik türlerine göre dağılımlarını belirlemek amacıyla 26 sorudan oluşan müzik dinleme alışkanlığı anketi ve müzik algı düzeylerini belirlemek için Anadolu Üniversitesinin geliştirdiği Müzik Algı Testi kullanılmıştır. Elde edilen verilerin istatistiki analizi SPSS 22.0 programı yardımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; katılımcıların müziğe karşı ilgilerinin üst düzeyde olduğu, bu ilgiyi ve iletişimi televizyondan ziyade sosyal medya aracılığıyla oluşturdukları, yaygın ya da yöresel müzikten ziyade, popüler ve arabesk müziğe daha çok ilgi duydukları, çalgı çalmaya yönelik istekleri olmasına rağmen, büyük çoğunluğun müzik dersini gereksiz bulduğu ve özengen müzik eğitiminden de mahrum oldukları görülmüştür. Müzik algı test puanlarının ortalaması 41,44 ± 7,27 olarak tespit edilmiş olup katılımcıların müzik algı düzeylerinin orta seviyenin biraz üzerinde olduğu görülmüştür. Müzik algı durumlarıyla cinsiyet ve sosyal çevre değişkeni arasında anlamlı bir farklılığın olmadığı, okul ve sınıf değişkenleri arasında ise anlamlı farklılıkların olduğu tespit edilmiştir.
dc.description.abstractMusic is a concept that distinguishes itself in every aspect of human life. In addition to its function in expressing emotions, especially among young people, it also has an important functional feature as a communication tool. This research was conducted to examine the music listening habits of students studying in the 9th, 10th and 11th grades of public schools in Şehitkamil and Şahinbey districts of Gaziantep province, as well as the relationship between their music perception levels and age, gender, school, class and social environment variables. In order to obtain demographic information about the participants in the research, a personal information form prepared by the researcher, a music listening habit survey consisting of 26 questions in order to determine their interests in music and art, their status in terms of music education and their distribution according to the types of music listened to, and a Music Listening Questionnaire developed by Anadolu University to determine their music perception levels, were used. Perception Test was used. Statistical analysis of the obtained data was carried out with the help of SPSS 22.0 program. According to the research results; The participants' interest in music is at a high level, they create this interest and communication through social media rather than television, they are more interested in popular and arabesque music rather than universal or local music, and although they have a desire to play instruments, the majority of them find music lessons unnecessary and are enthusiastic. It was also observed that they were deprived of musical education. The average of music perception test scores was determined as 41.44 ± 7.27, and it was observed that the participants' music perception levels were slightly above the average level. It has been determined that there is no significant difference between music perception states and gender and social environment variables, but there are significant differences between school and class variables.en_US
dc.identifier.endpage71
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=UjlM15wKZGQW6TLC0pvCtzo5PIyfflLk07c6q7K55ragvY8VPEeJt3-GqZvOCDId
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14517/7580
dc.identifier.yoktezhttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=UjlM15wKZGQW6TLC0pvCtzo5PIyfflLk07c6q7K55ragvY8VPEeJt3-GqZvOCDId
dc.identifier.yoktezid896509
dc.language.isotr
dc.subjectMüzik
dc.subjectMusicen_US
dc.titleDevlet okullarında eğitim alan ortaöğretim öğrencilerinin müzik dinleme alışkanlığıyla müzik algı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
dc.titleThe relationship between music listening habits and music perception levels of secondary school students in public schoolsen_US
dc.typeMaster Thesis
dspace.entity.typePublication

Files