Hemşirelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet algısının flört şiddeti tutumuna etkisi
No Thumbnail Available
Date
2019
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Bu çalışma, hemşirelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet algısı ve flört şiddeti tutumlarını belirlemek ve birbiri üzerinde etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Tanımlayıcı ve kesitsel nitelikteki çalışmanın evrenini, İstanbul'un Anadolu yakasında eğitim veren bir vakıf üniversitesinin hemşirelik bölümüne 2017-2018 güz yarıyılında devam eden 192 öğrenci oluşturmuştur. Örneklem seçilmeden evrenin tamamına ulaşılmak hedeflenmiş, ancak katılmak istemeyen öğrenciler olması nedeniyle 175 (%61,1) öğrenci örneklemi oluşturmuştur. Veriler, tanımlayıcı veri toplama formu, Flört Şiddeti Tutum Ölçeği (FSTÖ) ve Toplumsal Cinsiyet Algısı Ölçeği (TCAÖ) ile elde edilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde, sayı-yüzdelik hesaplamaları Kruskal-wallis, Anova test, Independent t testi, Man Whitney U testi ve Pearson korelasyon testi kullanılmıştır. Çalışma kapsamındaki öğrencilerin %11,4'ü flört ilişkisi sırasında şiddete maruz kaldığını ve %6,3'ü flört ilişkisinde şiddet uyguladığını ifade etmiştir. Öğrencilerin %7,4'ü aile içi şiddete maruz kaldığını ve %8,6'sı ailesinde aile içi şiddete maruz kalan birey olduğunu belirtmiştir. Öğrencilerin FŞTÖ puan ortalaması 4,53±0,96 ve TCAÖ puan ortalaması 69,93±10,8 olarak hesaplanmıştır. Öğrencilerin flört ilişkisinde şiddete maruz kalma durumu ile FŞTÖ puan ortalaması arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık saptanmış (p<0,05), diğer değişkenler ile istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmamıştır (p>0,059. Öğrencilerin cinsiyetleri ve aile içi şiddete maruz kalma durumu ile TCAÖ puan ortalaması arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuş (p<0,05); diğer değişkenler ile anlamlı farklılık saptanmamıştır. Çalışma sonucunda öğrencilerin, FŞTÖ ve TCAÖ puan ortalamaları arasında pozitif yönde ve zayıf düzeyde ilişki olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin eğitimleri sırasında toplumsal cinsiyet algısı ve flört şiddetine yönelik farkındalık oluşturulması önerilmektedir. Anahtar kelimeler: Flört şiddeti, Toplumsal cinsiyet, Hemşire, Öğrenci
The aim of this study was to determine nursing students perception of social gender the effect of romantıc relationship on violence. The population of the descriptive and cross-sectional study consisted of 192 students who were enrolled in the nursing department of a foundation university in the Anatolian side of Istanbul in the 2017-2018 fall semester. In this study, 175 (61.1%) of the students were included in the study. The data were obtained with descriptive data collection form, the Flirt Violence Attitude Scale and the Gender Perception Scale. Kruskal-wallis, Anova test, independent t test, Man Whitney U test and Pearson correlation test were used to evaluate the data. 11.4% of the students in the study stated that they were exposed to violence during the flirting relationship and 6.3 % of them stated that they were violent in the flirting relationship. 7.4% of the students stated that they were subjected to domestic violence and 8.6% said that they were exposed to domestic violence in their family. The mean score of the students was 4.53 ± 0.96 and the mean score of the Social Gender Perception Scale was 69.93±10.8. Statistically significant difference was found between the students exposure to violence and the mean score of the Flirt Violence Attitude Scale (p <0.05), and no statistically significant difference was found between the other variables (p> 0.059). There was no significant difference between the other variables (p<0,05), and there was a Flirt Violence Scale and mean scores of the students. As a result of the study, it is recommended to raise awareness about social gender perception and effect of on flirt violence during the education of the students. Keywords: Flirt violence , Gender, Nurse, Student
The aim of this study was to determine nursing students perception of social gender the effect of romantıc relationship on violence. The population of the descriptive and cross-sectional study consisted of 192 students who were enrolled in the nursing department of a foundation university in the Anatolian side of Istanbul in the 2017-2018 fall semester. In this study, 175 (61.1%) of the students were included in the study. The data were obtained with descriptive data collection form, the Flirt Violence Attitude Scale and the Gender Perception Scale. Kruskal-wallis, Anova test, independent t test, Man Whitney U test and Pearson correlation test were used to evaluate the data. 11.4% of the students in the study stated that they were exposed to violence during the flirting relationship and 6.3 % of them stated that they were violent in the flirting relationship. 7.4% of the students stated that they were subjected to domestic violence and 8.6% said that they were exposed to domestic violence in their family. The mean score of the students was 4.53 ± 0.96 and the mean score of the Social Gender Perception Scale was 69.93±10.8. Statistically significant difference was found between the students exposure to violence and the mean score of the Flirt Violence Attitude Scale (p <0.05), and no statistically significant difference was found between the other variables (p> 0.059). There was no significant difference between the other variables (p<0,05), and there was a Flirt Violence Scale and mean scores of the students. As a result of the study, it is recommended to raise awareness about social gender perception and effect of on flirt violence during the education of the students. Keywords: Flirt violence , Gender, Nurse, Student
Description
Keywords
Hemşirelik, Cinsel kimlik, Flört, Hemşireler, Nursing, Hemşirelik, Gender identity, Flirtation, Hemşirelik araştırmaları, Nurses, Nursing, Ölçekler, Nursing research, Öğrenciler, Scales, Students, Öğrenciler-hemşirelik, Students-nursing