Psikoloji öğrencilerinde psikolojik yardım alma tutumunun çeşitli demografik değişkenlere göre incelenmesi

No Thumbnail Available

Date

2024

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit

Journal Issue

Abstract

Bu araştırmanın amacı, Psikoloji lisans bölümü öğrencileri arasında psikolojik yardım alma tutumlarının çeşitli demografik değişkenlere göre incelenmesidir. Araştırma nicel bir çalışma olup nedensel karşılaştırmalı bir araştırma tasarımını kullanmaktadır. Araştırmanın katılımcıları 404 psikoloji lisans öğrencisinden oluşmaktadır. Veriler, online olarak Google Forms aracılığıyla toplanmıştır ve SPSS istatistik programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizlerinde bağımlı ve bağımsız değişkenler arasındaki farklılıkları incelemek için bağımsız gruplar t- testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi ANOVA kullanılmıştır. Araştırmanın temel bulgularına göre, cinsiyet değişkeni üzerinde yapılan analizlerde kadın öğrencilerin psikolojik yardım almaya ilişkin tutumlarının erkeklere kıyasla istatistiksel olarak anlamlı derecede daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Diğer yandan, yaş, medeni durum, sınıf, akademik başarı, tanısı konmuş hastalık, psikolojik destek alma durumu gibi değişkenlere göre yapılan analizlerde anlamlı farklılık tespit edilmemiş ve bu gruplar arasında benzer tutum düzeyleri gözlemlenmiştir. Ekonomik durum değişkenine göre yapılan analizlerde, ekonomik durumu yetersiz olan katılımcıların psikolojik yardım almaya ilişkin tutum düzeylerinin daha düşük olduğu belirlenmiştir. Ailenin yaşadığı bölge, aile yapısı gibi değişkenlere göre yapılan analizlerde ise farklılıklar belirlenmiş ve bazı durumların psikolojik yardım alma tutumlarını etkileyebileceği gözlemlenmiştir. Sonuç olarak, araştırma psikoloji öğrencilerinin psikolojik yardım alma tutumlarını demografik değişkenlere göre detaylı bir şekilde incelemiş ve bu değişkenlerin tutumları üzerindeki etkilerini ortaya koymuştur.
The purpose of this research is to examine the attitudes of seeking psychological help among undergraduate Psychology students according to various demographic variables. The research is a quantitative study and uses a causal comparative research design. The participants of the study consisted of 404 psychology undergraduate students. Data were collected online via Google Forms and analyzed using the SPSS statistical program. In the analysis of the data, independent groups t-test and One-Way Analysis of Variance ANOVA were used to examine the differences between dependent and independent variables. According to the main findings of the research, in the analyzes made on the gender variable, it was determined that female students' attitudes towards receiving psychological help were statistically significantly higher than male students. On the other hand, no significant differences were detected in the analyzes made according to variables such as age, marital status, grade, academic success, diagnosed disease, and receiving psychological support, and similar attitude levels were observed between these groups. In the analyzes made according to the economic situation variable, it was determined that the attitude levels of participants with insufficient economic status towards receiving psychological help were lower. In the analyzes made according to variables such as the region where the family lives and family structure, differences were determined and it was observed that some situations may affect attitudes towards seeking psychological help. As a result, the research examined psychology students' attitudes towards seeking psychological help in detail according to demographic variables and revealed the effects of these variables on their attitudes.

Description

Keywords

Psikoloji, Psychology

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

97