Okul yöneticilerinin insan kaynaklarını yönetme yeterlilikleri ile değer eğilimleri arasındaki ilişki: Balıkesir ili örneği

dc.contributor.advisorZencirci, Ismail
dc.contributor.authorAldırmaz, Gökhan
dc.date.accessioned2024-05-27T22:47:22Z
dc.date.available2024-05-27T22:47:22Z
dc.date.issued2015
dc.departmentSosyal Bilimler Enstitüsü / İşletme Ana Bilim Dalı / İşletme Bilim Dalı
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, öğretmen ve okul yöneticilerinin görüşlerine göre okul yöneticilerinin insan kaynaklarını yönetme yeterliliklerini, öğretmenlerin ve yöneticilerin değerlerini, iki grubun görüşleri arasında farklılık olup olmadığını ve insan kaynaklarını yönetme yeterlilikleri ile değerler arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırmada betimsel tarama metodu kullanılmıştır. Araştırmanın evreni Balıkesir il merkezindeki okullarda görev yapan öğretmen ve okul yöneticileridir. Veriler, İnsan Kaynaklarını Yönetme Yeterlilikleri Ölçeği ile Portre Değerler Ölçeği (PDÖ) kullanılarak elde edilmiştir. Veri toplama araçlarının istatistiksel analizi için SPSS programının 17. sürümünden yararlanılmış ve şu sonuçlara ulaşılmıştır. Okul yöneticiliğinde kadın yöneticilerin sayısının az olduğu, çoğunlukla müdür yardımcısı olarak görevlendirildiği ve insan kaynakları yönetiminde etkili olamadıkları saptanmıştır. Okul yöneticilerinin, çalışanların değerlendirmesini tarafsız ve objektif yaptıkları; ancak personeli geliştirme ihtiyacını yeterince sağlayamadıkları belirlenmiştir. Okulda huzurlu bir ortamın olması ve personelin başarılı olması için denetleme konusunda erkek yöneticilerin çaba gösterdiği saptanmıştır. Okul yöneticiliğinde, lisansüstü öğrenim görmüş yönetici sayısının az olduğu, lisansüstü öğrenim gören yöneticilerin öğretmenleri araştırma çalışmalarına yönlendirme ve kendilerini geliştirmelerine daha çok önem verdikleri saptanmıştır. Ayrıca okul yöneticilerinin; öğretmenlerin üstün performansını yeterince ödüllendirmediği ve moral arttırıcı etkinlikler yapmadığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Kadın öğretmenlerin uyarılma ve güvenlik, branş öğretmenlerinin özyönelim değer eğiliminin; Okul yöneticilerinde ise kadınların özyönelim ve başarı, kıdemli yöneticilerin iyilikseverlik ve uyma değerinin diğerlerinden yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. İnsan kaynaklarını yönetme yeterlilikleri üzerinde güç, başarı, özyönelim, evrenselcilik, iyilikseverlik, geleneksellik, uyma ve güvenlik değerlerinin etkisi olduğu; bunlardan iyilikseverlik değerinin pozitif yönde en yüksek etkiye sahip değer olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
dc.description.abstractMain purpose of this study is to present human resources management qualifications of school principals, teachers' and school principals' values, to determine whether there is difference between values of these two groups and relationship between human resources management qualifications and values by the help of opinions of teachers and school principals. Survey method was used in this study. Sample group of this study consisted of teachers and school principals in Balıkesir province. Data was collected by Human Resources Management Qualifications Scale and Portrait Values Questionnaire. SPSS version 17 was used for data analysis and following results are obtained: Number of female principals in school management is low and female principals, which are mostly appointed as assistant principal, are found be ineffective in school management. It is found that school principals evaluate their staff objectively and unbiased however they are unable to provide improvement for their staff. Male principals make efforts to constitute a peaceful working space and to help their staff be more successful. Number of school principals with MS degree is low and principals who have MS degree pay more attention on research activities and self-improvement. School principals do not award high efforts of their staff and they do not perform blissful activities. Female teachers' stimulation and security, subject teachers' self-direction, female principals' self-direction and achievement, senior principals' benevolence and conformity values are higher than other values. Power, achievement, self-direction, universalism, benevolence, tradition, conformity and security have impact on human management qualifications and benevolence has the highest impact factor among these values.en_US
dc.identifier.endpage179en_US
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=sY7m19PfcL6F1NUw-cr80PDOpArRZ8Nc4DGfQKweLt5e1R5Ff5fz5PM2IjvmFezE
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14517/3400
dc.identifier.yoktezhttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=sY7m19PfcL6F1NUw-cr80PDOpArRZ8Nc4DGfQKweLt5e1R5Ff5fz5PM2IjvmFezE
dc.language.isotr
dc.subjectEğitim ve Öğretim
dc.subjectBalıkesir
dc.subjectDeğerler
dc.subjectEğitim yönetimi
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectMesleki yeterlilik
dc.subjectBalıkesiren_US
dc.subjectValuesen_US
dc.subjectOkul yöneticileri
dc.subjectEducational administrationen_US
dc.subjectProfessional competenceen_US
dc.subjectYeterlilik
dc.subjectSchool administratorsen_US
dc.subjectYöneticiler
dc.subjectSufficiencyen_US
dc.subjectManagersen_US
dc.subjectİnsan kaynakları yönetimi
dc.subjectHuman resources managementen_US
dc.titleOkul yöneticilerinin insan kaynaklarını yönetme yeterlilikleri ile değer eğilimleri arasındaki ilişki: Balıkesir ili örneği
dc.titleRelationship between human resources management qualification of school principals and their value tendency: Balıkesir province exampleen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Files