Yeni mezun hemşirelerin profesyonel rollerine geçiş sürecinin hasta güvenliği kültürüne etkisi
No Thumbnail Available
Date
2018
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Bu çalışma yeni mezun hemşirelerin mesleki rollerine geçiş sürecinin hasta güvenliği kültürüne etkisinin belirlenmesi amacıyla İstanbul ilindeki özel bir grup hastanesinde 90 hemşire ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada hemşirelerin profesyonel role geçiş sürecindeki yaşadıkları gerçeklik şokunun hasta güvenliği kültürünü etkileyen faktörleri belirlemek amacı Sosyo-Demografik bilgileri de içeren profesyonel rollerine geçiş sürecinde yaşadıkları güçlüklere (gerçeklik şoku) yönelik bilgileri değerlendiren bilgi formu ile Hasta Güvenliği Kültürü Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesi SPSS 21.0 programı ile yapılmıştır. Araştırma verileri değerlendirilirken frekans, yüzde, ortalama, standart sapma kullanılmıştır. Niceliksel verilerin karşılaştırılmasında Tek yönlü (One way) Anova testi ve farklılığa neden olan grubun tespitinde Tukey testi kullanılmıştır. Sonuçlar % 95 güven aralığında, p<0,05 anlamlılık düzeyinde analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular doğrultusunda meslekte zorlu bir süreç geçirenlerin büyük çoğunlukla işten ayrılmayı düşündükleri görülmektedir. Ayrıca hemşirelerin hasta güvenliği kültürüne ilişkin görüşlerinin yaşa, cinsiyete, eğitim durumuna göre farklılaşmadığı, mesleki deneyim sürelerine göre farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Buna göre mesleki deneyimi az olan hemşirelerin hasta güvenliğine ilişkin bakım ortamına dair görüşlerinin daha fazla mesleki kıdeme sahip hemşirelere göre yüksek düzeyde olduğu görülmektedir. Mesleğe ve kuruma uyum sürecini kolay geçirdiklerini belirten hemşirelerin hasta güvenliği kültürü algısının da yüksek olduğu belirlendi. Sonuçlar doğrultusunda hastanelerin kurumda yürütülen oryantasyon eğitiminde yeni mezunları daha farklı şekilde ele almaları; hemşirelerin mesleki rollerine geçiş sürecini kolaylaştırabilmek ve bu yolla hasta güvenliğini artırabilmek üzere okullar ile hastanelerin işbirliği içerisinde hareket etmeleri önerildi. Anahtar Kelimeler:Bu çalışma yeni mezun hemşirelerin mesleki rollerine geçiş sürecinin hasta güvenliği kültürüne etkisinin belirlenmesi amacıyla İstanbul ilindeki özel bir grup hastanesinde 90 hemşire ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada hemşirelerin profesyonel role geçiş sürecindeki yaşadıkları gerçeklik şokunun hasta güvenliği kültürünü etkileyen faktörleri belirlemek amacı Sosyo-Demografik bilgileri de içeren profesyonel rollerine geçiş sürecinde yaşadıkları güçlüklere (gerçeklik şoku) yönelik bilgileri değerlendiren bilgi formu ile Hasta Güvenliği Kültürü Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesi SPSS 21.0 programı ile yapılmıştır. Araştırma verileri değerlendirilirken frekans, yüzde, ortalama, standart sapma kullanılmıştır. Niceliksel verilerin karşılaştırılmasında Tek yönlü (One way) Anova testi ve farklılığa neden olan grubun tespitinde Tukey testi kullanılmıştır. Sonuçlar % 95 güven aralığında, p<0,05 anlamlılık düzeyinde analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular doğrultusunda meslekte zorlu bir süreç geçirenlerin büyük çoğunlukla işten ayrılmayı düşündükleri görülmektedir. Ayrıca hemşirelerin hasta güvenliği kültürüne ilişkin görüşlerinin yaşa, cinsiyete, eğitim durumuna göre farklılaşmadığı, mesleki deneyim sürelerine göre farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Buna göre mesleki deneyimi az olan hemşirelerin hasta güvenliğine ilişkin bakım ortamına dair görüşlerinin daha fazla mesleki kıdeme sahip hemşirelere göre yüksek düzeyde olduğu görülmektedir. Mesleğe ve kuruma uyum sürecini kolay geçirdiklerini belirten hemşirelerin hasta güvenliği kültürü algısının da yüksek olduğu belirlendi. Sonuçlar doğrultusunda hastanelerin kurumda yürütülen oryantasyon eğitiminde yeni mezunları daha farklı şekilde ele almaları; hemşirelerin mesleki rollerine geçiş sürecini kolaylaştırabilmek ve bu yolla hasta güvenliğini artırabilmek üzere okullar ile hastanelerin işbirliği içerisinde hareket etmeleri önerildi. Anahtar Kelimeler: Hemşirelik, Hemşirelik hizmetleri yönetimi, Profesyonellik, Gerçeklik şoku, Hasta güvenliği
The impact of professional role transition process of newly graduate nurses on patient safety culture. The aim of this study is to determine the effects of reality shock, that new graduated nurses, in other words those who are the their beginning of their professional occupations have experienced during the transition process of their professional roles on the culture of patient safety. This study was carried out with 90 nurses in a special group hospital in Istanbul. In concept of the study, to specify the factors those affect attitudes of the nurses to the culture of patient safety in the transition process of their professional roles, the Information Form and the Patient Safety Culture Scale was used. The information form includes the information about socio-demographic characteristics of the nurses and the difficulties (reality shock) that they experienced during the transition to their professional roles. Evaluation of the data gained by the information form and Patient Safety Culture Scale was done with SPSS 21.0 program. Frequency, percentage, means and standard deviation were used in the evaluation. One way ANOVA test was used to compare quantitative data and the TUKEY test was used to determine the group that caused the difference. The results were analysed at 95% confidence interval, p <0.05 significance level. As a result of the research, it was seen that nurses who have experienced a difficult period in their profession, mostly think about to quit their jobs. Besides, it was observed that the opinions of the nurses regarding the patient safety culture are not differentiated according to their age, sex, educational status; but differentiated according to their professional experience. According to this, it was seen that the nurses with less professional experience have a higher level of opinion to organize the care environment regarding patient safety than the nurses with more professional experience. Nurses who stated that they had easy access to the job and the adjustment process to the institution were found to have a high sense of patient safety culture.In the direction of the results, the hospitals should deal with the new graduates differently in the orientation training conducted in the institution; it was proposed that schools and hospitals should cooperate with in order to facilitate the nurses' professional role transition process and thereby increase patient safety. Key words: Nursing, the Management of nursing services, Professionalism, Reality shock, Patient safety
The impact of professional role transition process of newly graduate nurses on patient safety culture. The aim of this study is to determine the effects of reality shock, that new graduated nurses, in other words those who are the their beginning of their professional occupations have experienced during the transition process of their professional roles on the culture of patient safety. This study was carried out with 90 nurses in a special group hospital in Istanbul. In concept of the study, to specify the factors those affect attitudes of the nurses to the culture of patient safety in the transition process of their professional roles, the Information Form and the Patient Safety Culture Scale was used. The information form includes the information about socio-demographic characteristics of the nurses and the difficulties (reality shock) that they experienced during the transition to their professional roles. Evaluation of the data gained by the information form and Patient Safety Culture Scale was done with SPSS 21.0 program. Frequency, percentage, means and standard deviation were used in the evaluation. One way ANOVA test was used to compare quantitative data and the TUKEY test was used to determine the group that caused the difference. The results were analysed at 95% confidence interval, p <0.05 significance level. As a result of the research, it was seen that nurses who have experienced a difficult period in their profession, mostly think about to quit their jobs. Besides, it was observed that the opinions of the nurses regarding the patient safety culture are not differentiated according to their age, sex, educational status; but differentiated according to their professional experience. According to this, it was seen that the nurses with less professional experience have a higher level of opinion to organize the care environment regarding patient safety than the nurses with more professional experience. Nurses who stated that they had easy access to the job and the adjustment process to the institution were found to have a high sense of patient safety culture.In the direction of the results, the hospitals should deal with the new graduates differently in the orientation training conducted in the institution; it was proposed that schools and hospitals should cooperate with in order to facilitate the nurses' professional role transition process and thereby increase patient safety. Key words: Nursing, the Management of nursing services, Professionalism, Reality shock, Patient safety
Description
Keywords
Hemşirelik, Gerçeklik, Hasta güvenliği, Hemşireler, Nursing, Hemşirelik, Reality, Patient safety, Hemşirelik araştırmaları, Nurses, Nursing, Hemşirelik eğitimi, Nursing research, Hemşirelik hizmetleri, Education-nursing, Nursing services, Profesyonellik, Professionalism