Okul öncesi dönem (5-6 yaş) ve ilkokul dönemi (7-9 yaş) çocuklarında insan figürü çizimindeki gelişimin incelenmesi
No Thumbnail Available
Date
2015
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Çocuk bize yaptığı resim ile kendisinden bir parça verir. Çocuk resimlerinin başlıca önemi çocuğun iç dünyasını yansıtıyor olmasıdır. Çocuk resimlerinin; çocukların psikolojik durumlarını, kişilerarası ilişkilerini ve çeşitli duyguları sergileyerek iç dünyalarını yansıttıkları düşünülmektedir. Çocuklar resim yaparak fikirlerine görsel bir biçim verir, aynı zamanda söz ile ifade edemedikleri duygularını bizlere resim yoluyla anlatırlar. Bu araştırmada, okul öncesi dönem (5-6 yaş) ve ilkokul dönemi (7-9 yaş) çocuklarının insan figürü çizimindeki gelişimin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu değerlendirmenin yapılabilmesi için çocuklara Goodenough-Harris İnsan Çiz Testi uygulanmış ve çocuklardan bir insan resmi yapmaları istenmiştir. Her çocuktan bir kız, bir erkek figürü çizmeleri istenerek ve çizimler Goodenough-Harris testine göre puanlanarak çocukların insan çizimleri ile bilişsel gelişimleri arasındaki ilişki incelenmeye çalışılmıştır. Çocuk ile ilgili detaylı bilgi alabilmek için araştırmacı tarafından geliştirilen 13 soruluk Çocuk Bilgi Formu hazırlanmıştır. İstanbul ilindeki Ataşehir ilçesine bağlı devlet okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 6 yaş grubu 65 çocuk ve ilkokul 1.sınıf, 2.sınıf, 3.sınıf öğrencileri olmak üzere toplam 230 çocuk araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır.
The child gives us a piece of himself/herself with his/her painting. The main importance of childrens' paintings is that those paintings reflect the childrens' inner world. It is thought that children's paintings show their psychological situations, interpersonal relationships and various feelings. They give a visual form to their opinions, at the same time, they tell us their feelings that they cannot explain in real life. This research is aimed to evaluate childrens' human figure paintings between the ages of five to six (pre-school era), and seven to nine (elementary era). 'The Goodenough-Harris Draw-a-Person Test' was implemented with the children and they were asked to draw a human. A 13-question 'child information' form was prepared by the researcher to get more detailed information about the child. There are 230 children total from different state schools including 65 six years old. The remainder of the children were from elementary 1st, 2nd and 3rd grades.
The child gives us a piece of himself/herself with his/her painting. The main importance of childrens' paintings is that those paintings reflect the childrens' inner world. It is thought that children's paintings show their psychological situations, interpersonal relationships and various feelings. They give a visual form to their opinions, at the same time, they tell us their feelings that they cannot explain in real life. This research is aimed to evaluate childrens' human figure paintings between the ages of five to six (pre-school era), and seven to nine (elementary era). 'The Goodenough-Harris Draw-a-Person Test' was implemented with the children and they were asked to draw a human. A 13-question 'child information' form was prepared by the researcher to get more detailed information about the child. There are 230 children total from different state schools including 65 six years old. The remainder of the children were from elementary 1st, 2nd and 3rd grades.
Description
Keywords
Eğitim ve Öğretim, Okul çağı dönemi, Okul öncesi dönem, Okul öncesi eğitim, Resim eğitimi, Education and Training, Latency period, Resim sanatı, Preschool period, Resim çizme, Preschool education, Painting education, Resimler, Painting art, Drawing, İlköğretim, Pictures, İlköğretim öğrencileri, Primary education, Primary education students, İnsan figürleri, Human figures
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
123