Ürdün üniversitelerindeki yükseköğretim öğrencilerinde yaratıcılık ve yeniliklerin girişimcilik üzerindeki etkisi
No Thumbnail Available
Date
2023
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Yaratıcılık çok önemlidir ve yeniliğin gerçekleşmesi için bir ön koşuldur. Yaratıcılık yeni fikirler yaratır, inovasyon bu fikirleri gerçekleştirir ve bunları pazarlanabilir bir ürün veya hizmete dönüştürür. Bu çalışmada öncelikle yaratıcılık kavramı tanıtılmış, ardından inovasyon kavramı, ardından yaratıcılık ve inovasyon arasındaki ilişki daha sonra yaratıcılık, inovasyon ve girişimcilik arasındaki ilişkiye açıklık getirilmiştir. Son olarak, yaratıcılığın aracı rolü ve yenilikçilik ile girişimcilik arasındaki ilişki üzerindeki etkisi. Bu çalışma, yaratıcılığın ve yenilikçiliğin girişimcilik üzerindeki etkisini incelemeyi amaçlamaktadır..inovasyon ve girişimcilik ilişkisinde yaratıcılığın aracı rolünün bilinmesi Yarmouk Üniversitesi ve Jadara Üniversitesi'ndeki lisansüstü öğrenciler arasında. Araştırma, anket analizi metodolojisini benimsemiş ve nicel veriler, 37 maddeden oluşan elektronik bir anket dağıtılarak toplanmıştır. Çalışma, Yarmouk Üniversitesi ve Jadara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi'nde okuyan 216 katılımcıdan veri topladı. Toplanan verileri istatistiksel olarak analiz etmek için çoklu doğrusal regresyon analizi, Pearson katsayısı ve Cronbach's alfa testi ile SPSS programı aracılığıyla yapılan diğer analizlere ek olarak, bu analizler yaratıcılık ve yenilikçilik boyutlarının girişimcilik üzerinde net ve olumlu bir etkisi olduğunu gösterdiği için kullanılmıştır.
Creativity is very important and a prerequisite for innovation to occur. Creativity generates and creates new ideas, while innovation carries out these ideas and transforms them into a marketable product or service. In this study, the concept of creativity was introduced first, next the notion of innovation, next the relationship between creativity and innovation, then the relationship between creativity, innovation, and entrepreneurship was clarified. Finally, the mediating role of creativity and its impact on the relationship between innovation and entrepreneurship. This study aims to study the relation and impact between creativity and innovation on entrepreneurship among postgraduate students at Yarmouk University and Jadara University. The study adopted the survey analysis methodology and quantitative data was collected by distributing an electronic questionnaire consisting of 37 items. The study collected data from 216 respondents studying at Yarmouk University and the University of Jadara in the Faculty of Economics and Administrative Sciences. Multiple linear regression analysis was used in this study to analyze the data collected statistically, Pearson's coefficient, and Cronbach's alpha test in addition to other analyses through the SPSS program, where these analyses showed a clear and positive effect of dimensions of creativity and innovation on entrepreneurship.
Creativity is very important and a prerequisite for innovation to occur. Creativity generates and creates new ideas, while innovation carries out these ideas and transforms them into a marketable product or service. In this study, the concept of creativity was introduced first, next the notion of innovation, next the relationship between creativity and innovation, then the relationship between creativity, innovation, and entrepreneurship was clarified. Finally, the mediating role of creativity and its impact on the relationship between innovation and entrepreneurship. This study aims to study the relation and impact between creativity and innovation on entrepreneurship among postgraduate students at Yarmouk University and Jadara University. The study adopted the survey analysis methodology and quantitative data was collected by distributing an electronic questionnaire consisting of 37 items. The study collected data from 216 respondents studying at Yarmouk University and the University of Jadara in the Faculty of Economics and Administrative Sciences. Multiple linear regression analysis was used in this study to analyze the data collected statistically, Pearson's coefficient, and Cronbach's alpha test in addition to other analyses through the SPSS program, where these analyses showed a clear and positive effect of dimensions of creativity and innovation on entrepreneurship.
Description
Keywords
İşletme, Business Administration
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
91