Yurt dışında görevlendirilen Milli Eğitim Bakanlığına bağlı öğretmenlerin sorunları ve çözüm önerileri: Almanya örneği

No Thumbnail Available

Date

2013

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Bu çalışmada yurt dışında görev yapmış öğretmenlerin demografik değişkenlere göre sorunları incelenmiştir. Avrupa ülkelerinden Almanya ile sınırlandırılan bu araştırma yurt dışında görev yapan öğretmenlerin sorunlarını inceleyen ilk çalışma olması nedeniyle önemlidir. Böyle bir araştırmanın Türkiye'de daha önce yapılmamış olması, çalışmanın önemini daha da arttırmaktadır. Çalışma grubu Milli Eğitim Bakanlığına bağlı yurt dışında görevlendirilen ve görevini tamamlayıp Türkiye'ye dönen ve araştırmaya katılmayı kabul eden 157 öğretmenden oluşmaktadır. Veriler bilgisayar ortamında SPSS'ye aktarılmıştır. Bilgisayar ortamına aktarılan bu verilerin ortalamaları ve bağıl değişim katsayıları hesaplanmıştır. İki bağımsız gurubun ortalamalarını karşılaştırmak için 'tek örneklem t-testi' ve ikiden fazla grupların ortalamalarını karşılaştırmak için 'tek yönlü bağımsız örneklem testi' analiz teknikleri kullanılmıştır. Öğretmenlerin yaşadıkları sorunlar ile demografik değişkenler arasında anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre; öğretmenlerin en çok oryantasyon ve uyum, sağlık sigortası, barınma ve yabancı dil konularında sorun yaşadıkları belirlenmiştir. Anahtar kelimeler: Yurt dışı Görevi, Öğretmen, Yaşanan Sorunlar
In this study, challenges of teachers who have worked abroad have been studied carefully in terms of demographic parameters. It is important because it is the only research that examines the problems of teacher working abroad. And it has been delimited with only Germany among all other European countries. Since such a study has never been prepared before, this increases the importance of this research. The Study group consist of 157 teachers who were charged with working abroad by The Ministry of National Education. All the teachers accepted participating in our study are currently back in Turkey. The Study group consist of 157 teachers who were charged with working abroad by The Ministry of National Education. All the teachers accepted participating in our study are currently back in Turkey. All the data has been transferred to SPSS through computers. The average and relative range factor of all this data has been calculated after being transferred to the Computer environment. To compare the average results of two independent group 'Single Sample T Test' has been applied. And to compare average of groups more than two, 'One-Way Independent Samples' analyze technique has been applied. Significant relations have been found between demographic parameters and problems that teachers encountered. According to the findings, it has been indicated that teacher have most of their problems mainly with orientation, concord, health insurance, house and foreign languages. Keywords: Duty of Working Abroad, Teacher, Encountered Problems

Description

Keywords

Eğitim ve Öğretim, Education and Training

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

96