60-66 ay arasında okul öncesi eğitim kurumuna devam eden çocukların sosyal beceri düzeyleri ile ebeveynlerin duygusal okuryazarlığı arasındaki ilişkinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Atay, Mesude | |
dc.contributor.author | Ateş, Selda | |
dc.date.accessioned | 2024-08-07T20:06:32Z | |
dc.date.available | 2024-08-07T20:06:32Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.department | Sosyal Bilimler Enstitüsü / Temel Eğitim Ana Bilim Dalı / Okul Öncesi Öğretmenliği Bilim Dalı | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın temel amacı, okul öncesi kurumlarına devam eden 60-66 ay arasındaki çocukların sosyal beceri düzeyleri ile, ebeveynlerinin duygusal okuryazarlığı arasında ilişki ile; ebeveynlerin duygusal okuryazarlığını ve çocukların sosyal beceri düzeylerini etkileyen faktörlerin incelenmesidir. Çocuğun cinsiyeti, ebeveyn temsilinde anne veya baba olması, ebeveyn yaş aralığı, ebeveyn öğrenim düzeyi, ebeveyn çalışma durumu, ebeveyn çocuk sayısı, çocuğun doğum sırası, ebeveyn gelir düzeyi özelliklerine göre; çocukların sosyal beceri düzeyleri ve ebeveynlerin duygusal okuryazarlık düzeylerinin farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Araştırmanın örneklemi, 2017-2018 Eğitim Öğretim yılında İstanbul Anadolu yakası Ataşehir ilçesinde bulunan devlete bağlı bağımsız anaokulu (resmi), devlete bağlı ilköğretim (resmi) anasınıfları ve ortaokula (resmi) bağlı anasınıfları içinden basit seçkisiz örnekleme ile seçilmiş 14 adet okulda eğitim alan, 60-66 ay arasındaki toplam 466 çocuk ve toplam 466 ebeveyn (çalışmada konusu geçen aynı çocukların ebeveynleri) oluşturmaktadır. Örneklem grubundaki ebeveynler araştırmacı tarafından geliştirilen 'Demografik Bilgi Formu', Palancı, Kandemir, Dündar&Özpolat (2014) tarafından geliştirilmiş 'Duygusal Okuryazarlık Ölçeği' ile Ömeroğlu ve arkadaşları (2014) tarafından geliştirilmiş olan 'Okul Öncesi Sosyal Beceri Değerlendirme Ölçeği' formlarını doldurmuşlardır. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistiksel yöntemleri olarak sayı, yüzde, ortalama, standart sapma kullanılmıştır. İki bağımsız grup arasında niceliksel sürekli verilerin karşılaştırılmasında t-testi, ikiden fazla bağımsız grup arasında niceliksel sürekli verilerin karşılaştırılmasında Tek yönlü (One way) Anova testi kullanılmıştır. Anova testi sonrasında farklılıkları belirlemek üzere tamamlayıcı post-hoc analizi olarak Scheffe testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucuna göre, örneklemde bulunan ebeveynlerin duygusal okuryazarlık düzeyi ile çocukların sosyal beceri düzeyleri yüksek bulunmuştur. Çocukların sosyal beceri toplam puanı ve ebeveynin duygusal okuryazarlık toplam puanları arasında zayıf, pozitif yönde anlamlı ilişki bulunmaktadır. Ebeveynlerin gelir düzeyi, ebeveynlerin duygusal okuryazarlık düzeylerini farklılaştırırken; diğer değişkenlerin duygusal okuryazarlık toplam düzeyine etki etmediği görülmüştür. Ebeveynlerin gelir düzeyi, öğrenim düzeyi ve çalışma durumları çocukların sosyal beceri düzeylerini farklılaştırırken; ebeveyn yaş aralığı, ebeveyn çocuk sayısı ve çocuğun doğum sırasının çocukların sosyal beceri düzeyine etki etmediği görülmüştür. Temmuz 2019, XIII+167 sayfa Anahtar Kelimeler: Sosyal beceri, duygusal okuryazarlık, okul öncesi eğitim. | |
dc.description.abstract | This research focuses on the relation between social skills of 60-66 months old children who continue on pre-school education and their parent's emotional literacy; and factors affecting parent's emotional literacy and children's social skill levels. Child gender, parents being mother or father, parent's age range, parent's education level, parent's employment status, number of children in the family, which order child born within the family, parent's income level been used for analysing if children's social skill levels and parent's emotional literacy levels impacted by these factors. A sample group of this research selected group of 60-66 months old 466 preschool education children and 466 parents of the same children from 2017-2018 education year within selected 14 Istanbul Atasehir district government elementary and middle schools where preschool classes belong to. Simple random sampling technique has been used. Selected parents filled 'Demographic Information Form' developed by researcher and 'Emotional Literacy Scale' form developed by Palancı, Kandemir, Dündar&Özpolat (2014) and 'Preschool Social Skills Measurement Scale' form developed by Ömeroğlu ve his friends (2014). As descriptive statistical methods; count, percentage, average, and standard deviations are used. The t-test is used for comparing quantitative continues data within two independent groups and comparison for quantitative continues data more than two independent groups one-way Anova test has been used. Post-hoc analyze Scheffe test used as complementary to identify differences an outcome of Anova test. Research result shows, the relation between parents' emotional literacy level and children's social skill level are strong. Weak, positive, relevant relation found between children's social skill points and parents' emotional literacy total points. Parents income level affecting their emotional literacy, there was no relation found between other variables and emotional literacy total level. Parents' income level, education level, and employment status are found affecting children's social skill level. There is no relation found to impact children social skill level due to parents age, number of children in the family, which order child born within the family. July 2019, XIII+167 page Keywords: Social skill, emotional literacy, preschool education. | en |
dc.identifier.endpage | 188 | en_US |
dc.identifier.uri | https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=vjszP7PzV0HebcjFEvDfwJ95_Lv8rwyrpkd0VQneYrzs3wq33KHUzSvldfMonCv- | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.14517/4942 | |
dc.identifier.yoktez | https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=vjszP7PzV0HebcjFEvDfwJ95_Lv8rwyrpkd0VQneYrzs3wq33KHUzSvldfMonCv- | |
dc.language.iso | tr | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | |
dc.subject | Duygusal okuryazarlık | |
dc.subject | Ebeveyn davranışı | |
dc.subject | Ebeveyn-çocuk ilişkisi | |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Ebeveynler | |
dc.subject | Emotional literacy | en_US |
dc.subject | Okul öncesi dönem | |
dc.subject | Parenting behaviors | en_US |
dc.subject | Parents-child relation | en_US |
dc.subject | Okul öncesi eğitim | |
dc.subject | Parents | en_US |
dc.subject | Preschool period | en_US |
dc.subject | Okul öncesi çocuklar | |
dc.subject | Preschool education | en_US |
dc.subject | Sosyal beceri | |
dc.subject | Preschool children | en_US |
dc.subject | Social skill | en_US |
dc.subject | Sosyal beğeni düzeyi | |
dc.subject | Social appreciation level | en_US |
dc.title | 60-66 ay arasında okul öncesi eğitim kurumuna devam eden çocukların sosyal beceri düzeyleri ile ebeveynlerin duygusal okuryazarlığı arasındaki ilişkinin incelenmesi | |
dc.title | Relation between social skills of 60-66 months old children who continue on pre-school education and their parent's emotional literacy | en_US |
dc.type | Master Thesis | en_US |
dspace.entity.type | Publication |