Ses eğitiminin insan duygu durumu üzerindeki olumlu etkileri

No Thumbnail Available

Date

2023

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit

Journal Issue

Abstract

İnsan sesinin duygusal etkenlerden etkilendiği bilinmektedir. Günlük konuşma dışında şarkı söyleme sırasında bu etkilenme daha da belirginleşmektedir. Şan dersleri ile kişilerin sesleri gelişmekle birlikte, duygu durumlarına büyük ölçüde katkı sağladığı pek çok tez ve çalışmalarda da ortaya konulmuştur. Bu araştırmanın amacı, ses eğitiminin kişilerin duygu durumları üzerinde nasıl bir etki yaratabileceğini araştırmaktır. Tezin ikinci bölümünde insan sesinin yapısı ve eğitimi, üçüncü bölümde ses eğitiminde insan psikolojisini etkileyen faktörler, kişilik özellikleri ve psikolojik temelli ses hastalıkları, dördüncü bölümde ise ses eğitiminin duygu durumuna katkıları konuları ele alınmıştır. Çalışma, 2016-2022 seneleri arasından ses eğitimi alan farklı zamanlarda, farklı meslek gruplarına ait, yaşları 16 ile 60 yaş arasında olan kişilerden oluşmaktadır. Katılımcıların yaş ortalaması 31,6'dır ve 5 erkek 26 kadın yer almaktadır. Ses eğitimi alan bu kişilerin duygu durumlarına ilişkin anket ve testler uygulanmış, verilen anketler kanıta dayalı olumlu sonuçlar elde edilerek sonuçlanmıştır. Sadece ses ve nefes egzersizleri uygulanarak gerçekleştirilen eğitim, her birey için ortalama haftada 1 saati gerçekleştirilmiş olup 2 ay ve 4 yıl arasında eğitim alan kişileri içermektedir. Eğitim öncesinde umutsuzluk, depresyon ve kaygı ölçülmüş, eğitim bitiminde de aynı skalalar ile ölçüm yapılmıştır. Wicoxon İşaret testi ile yapılan istatistik analizlerde tüm ölçeklerde p<0...1 anlamlı düzelme saptanmıştır. Durumluluk ölçeğinde, kişilerin anlık duygu – durumları ölçülmüş, anlık duygu durumlarında bir değişiklik olmadığı gözlenmiştir (p>0,05). Sürekli kaygı indeksinde de anlamlı bir değişiklik olmadığı gözlenmiş, eğitim homojen bir duygu durum içerisinde verilmiştir. Olguların BECK umutsuzluk indekslerinde öncesinde ortalaması 5,8 (4,2 SS) olan değer sonrasında 3,2 (2,8) ile anlamlı bir düzelme göstermiştir (p<0,001). Beck Depresyon indekslerinde öncesinde ortalaması 11,05 (8,3 SS) olan değer sonrasında 6,6 (6,0) ile anlamlı bir düzelme göstermiştir. (p<0,0001). Beck Anksiyete indekslerinde öncesinde ortalaması 13,5 (10,8) olan değer sonrasında 7,7 (6,4) ile anlamlı bir düzelme göstermiştir. (p<0,0001) Sonuç: Bu bulgular göstermektedir ki ses eğitimi kişilerin duygu durumları üzerinde belirgin etkisi olmaktadır. Eğitim esnasında empati, hoşgörü ve anlayışlı yaklaşımın motivasyona olumlu katkı sağladığını göstermiştir. Duygu durum bozukluklarının tedavisinde kişilerin şan eğitimi ile desteklenmesi mümkün görünmektedir. Bu çalışmayla, ses eğitimi alanında çalışan akademisyenlere, sanatçılara, müzik terapistlerine, psikiyatr ve psikologlara katkı sağlanmak amaçlanmıştır.
It is known that the human voice is affected by emotional factors. Apart from daily speech, this effect becomes even more evident during singing. It has been revealed in many theses and studies that singing lessons not only improve people's voices but also contribute to their mood on a large scale. The aim of this study is to investigate how voice training can have an effect on the moods of individuals. In the second part of the thesis, the anatomy of the human voice and its training; in the third part, the factors affecting human psychology in voice training, personality traits and psychological-based voice diseases; and in the fourth part, the contribution of voice training to mood are discussed. The study consists of people between the ages of 16 and 60, belonging to different occupational groups who received voice training between 2016 and 2022 at different times. The equated age of the participants was 31.6 and there were 5 males and 26 females. Questionnaires and tests about the moods of these people who received voice training were administered, and the questionnaires were concluded with evidence-based positive results. The training, which was carried out by applying only voice and breathing exercises, was carried out 1 hour per week on average for each individual and included people who received training between 2 months and 4 years. Hopelessness, depression and anxiety were measured before the training and the same scales were used at the end of the voice training. Statistical analysis with Wicoxon Sign test showed a significant improvement in all scales p<0...1. In the state scale, the immediate moods of the individuals were measured, and it was observed that there was no change in their immediate moods (p>0.05). It was also vii observed that there was no significant change in the trait anxiety index, and the training was given in a homogeneous mood. The median value of 5.8 (4.2 SD) in the BECK hopelessness indices of the subjects before showed a significant improvement with 3.2 (2.8) afterwards (p<0.001). In Beck Depression indices, the mean value of 11.05 (8.3 SD) before showed a significant improvement with 6.6 (6.0) afterwards (p<0.0001). In Beck Anxiety indices, the mean value of 13.5 (10.8) before showed a significant improvement with 7.7 (6.4) afterwards (p<0.0001). Conclusion: These findings show that voice training has a significant effect on people's moods. It was shown that empathy, tolerance and understanding approach during the training contributed positively to motivation. It seems possible to support people with singing training in the treatment of mood disorders. With this study, it is aimed to contribute to efforts of academicians, artists, music therapists, psychiatrists and psychologists working in the field of voice training.

Description

Keywords

Müzik, Music

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

92