Evaluation of school culture according to teachers and administrators' opinions

No Thumbnail Available

Date

2015

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Örgütler insanların oluşturduğu küçük birer toplumsal örnekler olarak düşünülebilir. Dünyadaki farklı toplumların farklı kültürlere sahip olması gibi, her bir örgütün de kendine has farklı bir kültürü vardır. Kültür, örgütün çevresinde yaşanan çeşitli değişikliklere karşı ayakta kalmasını ve varlığını sürdürmesini sağlayan en önemli örgütsel unsurdur. Kısaca örgüt kültürü bir grubu birbirine bağlayan ve paylaşılan ortak inanç ve değerler bütünüdür. Bu çalışmada, öğretmen ve okul yöneticilerinin görüşlerine göre, okul kültürünün değerlendirilmesi ve onların sahip oldukları görüşlerin sosyo-demografik değişkenlere göre anlamlı düzeyde farklılaşıp farklılaşmadığı araştırılmıştır. Araştırmada tarama yöntemi kullanılmıştır. Verilerin toplanması, anket formu ile gerçekleşmiştir. Araştırmada Kılıç (2006) tarafından geliştirilen ve 'Okul Kültürü' ölçeği kullanılmıştır. Bu çalışma için yapılan güvenirlik testinde de Alpha güvenirlik katsayısı (reliabitiy anallysis) 0.92 olarak hesaplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde frekans, yüzdelik, varyans analizi, Mann Whitney U-testi ve t- testi teknikleri kullanılmıştır. Araştırmanın evreni, 2013-2014 eğitim öğretim yılında Kocaeli ili Derince ilçesinde görev yapan 952 öğretmen ve 92 okul yöneticilerinden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise random örnekleme metoduyla belirlenen 329 öğretmen ve 42 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin cinsiyet, yaş, eğitim, görev yeri, görev türü ve mesleki kıdem gibi değişkenlerinin okul kültürüne etkileri bakımından anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Medeni durum değişkeni bakımından anlamlı farklılık bulunmamıştır. Okul yöneticilerinde ise yaş, mesleki kıdem ve görev yaptığı okul türü değişkenlerinin okul kültürüne etkileri bakımından anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: Okul Kültürü, Yönetici, Öğretmen
Organisations of small groups of people can be considered as social examples. Each organisation has its unique culture as different societies in the world have different cultures. This unique culture in order to sustain against the various changes occuring around the organisation requires as the most important organisational element the continuous presence. Briefly, organisational culture is consisted of the feeling of belonging and the sharing of common values and beliefs between the members. The aim of this research is to determined the evaluation of school cultere according to school administrators and teachers opinion and to investigate whether their opinions differed significantly considering the socia demographic variables, or not. Throughout the study survey metods was used. Data were collected by using questionnaire. In this research, the data collection system developed and applied by Kılıç (2006) in Kayseri with the name of 'The Effect Of Leadershıp Styles And Organızatıonal Culture On Performance In Educatıonal Instıtutıons Survey'' was used. The reliability parameter of the survey is 0,92. According to participants' characteristic properties test-t, one-way variance analysis (Anova), Mann Whitney U-test , frequency, average, standard deviation; parametric tests (t,F) were used to define the difference occured in accordance with parameters. Research environment consists of the primary, secondary and high school teachers and administrators who work in the city of Kocaeli-Derince and its district between the years 2013 and 2014. In the environment there are 952 teachers and 92 administrators employees. Random technique was used in the process of forming sample. Survey instruments were given to 329 teachers and 42 administrators. Regarding the findings resulting from the study; while the comments of teachers about the evaluation of the school cultere based on the opinions of the teachers showed significant differences according to variables of sex, age, education level, place of duty, position and professional seniority. There hasn't been seen any significant difference accroding to variable of marital status. While the comments of school administrators about the evaluation of school cultere based on the opinions of administrators showed significant differences according to variables of gender, place of duty and professional seniority. Keywords: School cultere, School Manager, Teacher

Description

Keywords

Eğitim ve Öğretim, Kurumsal kültür, Kültür, Education and Training, Okul kültürü, Corporate culture, Culture, Okul yöneticileri, School culture, Yöneticiler, School administrators, Managers, Öğretmen görüşleri, Teacher opinions

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

132