Hizmet işletmelerinde maliyet-karlılık analizi ve turizm işletmesi uygulaması
No Thumbnail Available
Date
2019
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Piyasalarda rekabetin artmasıyla beraber, işletmeler müşterilerinin memnuniyetlerini artırmak için çeşitli yöntemler kullanmaya başlamıştır. Bunlardan biri de fiyat- performans ilişkisidir. İşletmeler etkin bir fiyat- performans yönetimi için maliyetlerini doğru bir biçimde ölçmelidirler. Yeni teknolojiler üretim tekniklerini geliştirdiğinden, işletmeler bu konuda yeni bilgilere ihtiyaç duymaktadır. Bu bilgilerden biri de maliyet- hacim-kâr bilgileridir. Maliyet-hacim-kâr analizi firmanın gelir faaliyetlerinin maliyetleri nasıl etkilediğini belirlemek için kullanılır. Maliyet-Hacim-Kâr analiz tekniği de işletmelerin kârlılık durumlarını tespit etmek için en sık başvurdukları yöntemlerden biridir. İşletme sahipleri ve yöneticiler için önemli bir yere sahip olan başabaş noktası analizinden yararlanmak için muhasebe bilgi sistemlerine ihtiyaç vardır. Bu teknikler ve bilgiler yöneticilerin aldıkları kararlarda oldukça etkilidir.
With increasing competition in the markets, businesses have started to use various methods to increase the satisfaction of their customers. One of these is the price - performance relationship. Businesses need to accurately measure their costs for effective price - performance management. As new technologies improve production techniques, businesses need new information on this issue. One of these information is Cost-Volume-Profit information. Cost-Volume-Profit analysis is used to determine how the firm's revenue activities affect costs. The Cost-Volume-Profit analysis technique is also one of the methods that businesses often apply to determine their profitability. Accounting information systems are needed to take advantage of head-to-head analysis, which holds an important place for business owners and managers. These techniques and information are very effective in decisions taken by managers.
With increasing competition in the markets, businesses have started to use various methods to increase the satisfaction of their customers. One of these is the price - performance relationship. Businesses need to accurately measure their costs for effective price - performance management. As new technologies improve production techniques, businesses need new information on this issue. One of these information is Cost-Volume-Profit information. Cost-Volume-Profit analysis is used to determine how the firm's revenue activities affect costs. The Cost-Volume-Profit analysis technique is also one of the methods that businesses often apply to determine their profitability. Accounting information systems are needed to take advantage of head-to-head analysis, which holds an important place for business owners and managers. These techniques and information are very effective in decisions taken by managers.
Description
Keywords
Maliye, Turizm, İşletme, Hizmet işletmeleri, Finance, Tourism, Karlılık, Business Administration, Service organizations, Maliyet, Profitability, Turizm, Cost, Tourism, Turizm işletmeleri, Tourism businesses
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
92