Okul öncesi öğretmen adaylarının sorgulama becerileri ile yansıtıcı düşünme eğilimleri asasındaki ilişkinin incelenmesi
No Thumbnail Available
Date
2018
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
ÖZET Bu araştırmada okul öncesi öğretmen adaylarının sorgulama becerileri ile yansıtıcı düşünme eğilimi arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2017-2018 akademik yılında İstanbul ilinde bulunan, birisi devlet ikisi özel üniversite statüsünde olan toplam üç üniversitenin Okul Öncesi Öğretmenliği programlarının 3. ve 4. sınıfına devam eden 308'i kadın 12'si erkek olmak üzere toplam 320 lisans öğrencisi oluşturmaktadır. Lisans öğrencilerinin 169'u özel 151'i devlet üniversitesine devam etmektedir. Araştırmada ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada demografik verileri toplamak için 'Öğretmen Adayları İçin Demografik Bilgi Formu', sorgulama becerileri ile ilgili verileri toplamak için 'Sorgulama Becerileri Ölçeği' ve yansıtıcı düşünme eğilimi ile ilgili verileri toplamak için 'Öğretmen ve Öğretmen Adayları için Yansıtıcı Düşünme Eğilimi Ölçeği' kullanılmıştır. Verilerin analizinde, öğretmen adaylarının sorgulama becerileri ile yansıtıcı düşünme eğilimleri arasındaki ilişkiyi belirlemek için; Bağımsız Gruplar T Testi, Tek yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve Pearson Korelasyonu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; okul öncesi öğretmen adaylarının sorgulama becerileri ile yansıtıcı düşünme eğilimleri arasında pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Sorgulamaya dayalı öğrenme, Sorgulama becerisi, Yansıtıcı düşünme, Okul öncesi öğretmen adayı.
ABSTRACT AN EXAMINATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN THE QUESTIONING SKILLS OF PRESCHOOL TEACHER CANDIDATES AND REFLECTIVE THINKING TENDENCIES. In this research, it is aimed to analyze the relationship between inquiry skills of preschool teacher candidates and the tendency of reflective thinking. The sample of the research consists of 320 undergraduate students, 308 of which are female and 12 of which are male, are in the 3rd And 4th class of Pre-School Teacher Programs of three universities, one of which is a state and two of which are private universities, in the province of Istanbul in 2017-2018 academic year Of the undergraduate students, 169 are private (foundations) and 151 are in state university. Relative screening method has been used in the study. In the research; 'Demographic Information Form for Teacher Candidates' for collecting demographic data, 'Questioning Skills Scale' for collecting data on questioning skills, and 'Reflective Thinking Tendency Scale for Teachers and Teacher Candidates ' were used for collecting data related to reflective thinking tendency. In the analysis of the data, in order to determine the relationship between teacher candidates' questioning skills and reflective thinking tendencies; Independent Groups T-Test, One-way Analysis of Variance (ANOVA) and Pearson Correlation were used. As a result of this research; it has been found that there is a positive and significant relationship between the questioning skills of preschool teacher candidates and their reflective thinking tendencies. Keywords: Inquiry based learning, Inquiry skill, Reflective thinking, Preschool teacher candidate.
ABSTRACT AN EXAMINATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN THE QUESTIONING SKILLS OF PRESCHOOL TEACHER CANDIDATES AND REFLECTIVE THINKING TENDENCIES. In this research, it is aimed to analyze the relationship between inquiry skills of preschool teacher candidates and the tendency of reflective thinking. The sample of the research consists of 320 undergraduate students, 308 of which are female and 12 of which are male, are in the 3rd And 4th class of Pre-School Teacher Programs of three universities, one of which is a state and two of which are private universities, in the province of Istanbul in 2017-2018 academic year Of the undergraduate students, 169 are private (foundations) and 151 are in state university. Relative screening method has been used in the study. In the research; 'Demographic Information Form for Teacher Candidates' for collecting demographic data, 'Questioning Skills Scale' for collecting data on questioning skills, and 'Reflective Thinking Tendency Scale for Teachers and Teacher Candidates ' were used for collecting data related to reflective thinking tendency. In the analysis of the data, in order to determine the relationship between teacher candidates' questioning skills and reflective thinking tendencies; Independent Groups T-Test, One-way Analysis of Variance (ANOVA) and Pearson Correlation were used. As a result of this research; it has been found that there is a positive and significant relationship between the questioning skills of preschool teacher candidates and their reflective thinking tendencies. Keywords: Inquiry based learning, Inquiry skill, Reflective thinking, Preschool teacher candidate.
Description
Keywords
Psikoloji, Aday öğretmenler, Okul öncesi eğitim, Psychology, Okul öncesi öğretmenler, Candidate teachers, Preschool education, Sorgulama, Preschool teachers, Yansıtıcı düşünme, Inquiry, Reflective thinking, Öğrenme, Learning