Çalışan kişiliğinin bilgi paylaşımı üzerindeki etkisi
Abstract
Günümüze yaklaştıkça hızla değişen rekabet ortamının etkisiyle işletmeler için bilgi en önemli ham maddelerden birine dönüşmüştür. Bilginin önemli bir ham madde haline dönüşmesiyle bilgi paylaşımı davranışı da işletmelerin yönetim süreçlerindeki önemli faaliyetlerinden biri olmuştur. Bu nedenle günümüze yaklaştıkça yapılan çalışmalarda bilgi paylaşımı odak konusu olmuştur. Kişiliğin davranışları ortaya çıkaran bir kavram olması nedeninden, bilgi paylaşımının ise bir davranış olarak ifade edilebilecek olması ilişkisinden yola çıkılarak bu yüksek lisans tezinde kişiliğin bilgi paylaşımı davranışı üzerindeki etkisi araştırılmak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda kişilik ve bilgi paylaşımı ile ilgili daha önce literatür de geçerlilik ve güvenilirlikleri test edilmiş ölçeklerden oluşan anketler hazırlanmış ve gerekli veriler İstanbul ilinde çalışan 231 kişiden toplanmıştır. Araştırmanın problemleri belirlenmiş ve hipotezleri oluşturulmuştur. Elde edilen bulgular örneklem doğrultusunda yorumlanmıştır. Toplanan veriler doğrultusunda SPSS istatistik programı kullanılarak faktör analizleri ile kişilik ve bilgi paylaşımı kavramlarının alt boyutları belirlenmiş, T-testi ve ANOVA testleri kullanılarak bu kavramların alt boyutlarının demografik değişkenlere göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Son olarak regresyon analizi ile kişilik kavramının bilgi paylaşımı kavramının alt boyutları üzerinde etkisi olup olmadığına bakılmış, Kişiliğin alt boyutlarından yalnızca uyumluluk alt boyutunun bilgi paylaşımının alt boyutlarından yalnızca bireysel bilgi paylaĢımı eğilimi alt boyutu üzerinde etkisi olduğu tespit edilmiştir. Çalışmanın sonuç bölümünde elde edilen analiz sonuçları genel olarak değerlendirilmiştir. Anahtar Kelimeler: Kişilik, Bilgi Yönetimi, Bilgi Paylaşımı
With the impact of a rapidly changing competitive environment as we approach today, information has become one of the most important raw materials for companies. As knowledge becomes an important raw material, knowledge sharing behavior has been one of the important activities in the management processes of enterprises. For this reason, knowledge sharing has been the focus of the studies. The aim of this master thesis is to investigate the effect of personality on knowledge sharing behavior in the context of the relationship between the fact that personality is a concept that creates behaviors and the fact that information sharing can be expressed as a behavior. For this purpose, questionnaires consisting of scales which have been tested for reliability and validity in the literature have been prepared and gathered from 231 people working in Istanbul. The problems of the study were determined and hypotheses were formed. The findings were interpreted according to the sample. In line with the data collected, the sub-dimensions of the concepts of personality and knowledge sharing were determined using SPSS statistical program, and it was examined whether the sub-dimensions of these concepts showed a significant difference according to demographic variables by using T-test and ANOVA tests. Finally, the regression analysis has examined whether the concept of personality has an impact on the sub-dimensions of the concept of knowledge sharing. Only the compatibility sub-dimension of the sub-dimensions of personality has been found to have an effect only on the sub-dimension of knowledge sharing sub-dimensions of the sub-dimensions of individual knowledge sharing tendency. The results of the analysis obtained in the conclusion of the study were evaluated in genera
With the impact of a rapidly changing competitive environment as we approach today, information has become one of the most important raw materials for companies. As knowledge becomes an important raw material, knowledge sharing behavior has been one of the important activities in the management processes of enterprises. For this reason, knowledge sharing has been the focus of the studies. The aim of this master thesis is to investigate the effect of personality on knowledge sharing behavior in the context of the relationship between the fact that personality is a concept that creates behaviors and the fact that information sharing can be expressed as a behavior. For this purpose, questionnaires consisting of scales which have been tested for reliability and validity in the literature have been prepared and gathered from 231 people working in Istanbul. The problems of the study were determined and hypotheses were formed. The findings were interpreted according to the sample. In line with the data collected, the sub-dimensions of the concepts of personality and knowledge sharing were determined using SPSS statistical program, and it was examined whether the sub-dimensions of these concepts showed a significant difference according to demographic variables by using T-test and ANOVA tests. Finally, the regression analysis has examined whether the concept of personality has an impact on the sub-dimensions of the concept of knowledge sharing. Only the compatibility sub-dimension of the sub-dimensions of personality has been found to have an effect only on the sub-dimension of knowledge sharing sub-dimensions of the sub-dimensions of individual knowledge sharing tendency. The results of the analysis obtained in the conclusion of the study were evaluated in genera
Description
Keywords
İşletme, Bilgi, Bilgi paylaşımı, Business Administration, Knowledge, Bilgi yönetimi, Information sharing, Kişilik özellikleri, Information management, Personality traits, Çalışanlar, Workers