Türk Mutfağının uluslararasılaştırılmasına yönelik gastrodiplomasi girişimleri ve kampanya önerisi
Abstract
Türk Mutfağının uluslararasılaştırılması amacıyla yapılan çalışma, Türkiye Cumhuriyeti'nin uluslararası alanda tanınırlığını artırmak ve ülke markası oluşturmak hedefiyle başlatılmıştır. Bu çerçevede, dünya genelinde gerçekleştirilen gastrodiplomasi kampanyaları incelenmiş ve bu kampanyaların Türkiye için bir ilham kaynağı olması amaçlanmıştır. Diğer ülkelerin gastrodiplomasi kampanyaları ile karşılaştırmalı bir analiz yapabilmek için SWOT Analiz Yöntemi ve Meta-Analiz Yöntemi kullanılmıştır. SWOT Analizi, Türk Mutfağı ve Anadolu kültürünün tüm yönlerini belirlemekte kullanılmıştır. Bu analiz sonucunda, Türkiye'nin gastrodiplomasi kampanyası için potansiyel güçlü ve zayıf yönler, fırsatlar ve tehditler tanımlanmıştır. Ayrıca, Meta Analiz Yöntemi ile daha önce gerçekleştirilen gastrodiplomasi kampanyalarının sonuçları ile Türk Mutfağının uluslararası tanıtımı arasındaki benzerlikler ve farklar ortaya konmuştur. Gastrodiplomasi kampanyalarının genel olarak uluslararası tanıtım, ülke imajı oluşturma, ulusal kimlik ve ulus markası yaratma çabalarına odaklandığı görülmüştür. Bu kampanyalar, sadece ekonomik kazanç elde etmek değil, aynı zamanda ülkeler arasındaki iletişimi geliştirmek, toplumları etkilemek ve cezbetmek amacıyla kullanılan önemli iletişim araçları olarak kabul edilmektedir. Elde edilen veriler ve yapılan analizler, Türkiye Cumhuriyeti'nin zengin tarihi geçmişi ve Anadolu kültürünün etkisiyle şekillenen geleneksel Anadolu Mutfağını uluslararası platformda tanıtmak için etkili bir kampanya düzenlemenin önemini vurgulamaktadır. Bu kampanya, Türk Mutfağını dünyanın en çok tercih edilen ve değer verilen ulusal mutfakları arasına sokma hedefini taşımaktadır. Bu doğrultuda, Türkiye'nin uluslararası arenada daha fazla tanınması ve uluslararasılaştırılması için öneriler geliştirilmiştir. Anahtar kelimeler: Gastronomi, Gastrodiplomasi ve Gastrodiplomasi kampanyaları Tarih: Ağustos, 2023
The study on the internationalization of Turkish Cuisine was initiated with the aim of increasing the international recognition of the Republic of Turkey and creating a country brand. In this framework, gastrodiplomacy campaigns around the world were analyzed and these campaigns were aimed to be a source of inspiration for Turkey. SWOT Analysis Method and Meta-Analysis Method were used to make a comparative analysis with other countries' gastrodiplomacy campaigns. SWOT Analysis was used to identify all aspects of Turkish Cuisine and Anatolian culture. As a result of this analysis, potential strengths, weaknesses, opportunities and threats for Turkey's gastrodiplomacy campaign were identified. Furthermore, the Meta Analysis Method was used to identify similarities and differences between the results of previous gastrodiplomacy campaigns and the international promotion of Turkish Cuisine. Gastrodiplomacy campaigns have generally focused on international promotion, country image building, national identity and nation branding. These campaigns are recognized as important communication tools that are used not only for economic gain, but also for improving communication between countries, influencing and attracting societies. The obtained data and analysis emphasize the importance of organizing an effective campaign to promote the traditional Anatolian Cuisine, shaped by the rich historical background of the Republic of Turkey and the influence of Anatolian culture, on the international platform. This campaign aims to make Turkish Cuisine one of the most preferred and valued national cuisines in the world. Accordingly, recommendations have been developed for Turkey to be more recognized and internationalized in the international arena.. Keywords: Gastronomy, Gastrodiplomacy and Gastrodiplomacy campaigns Date: August, 2023
The study on the internationalization of Turkish Cuisine was initiated with the aim of increasing the international recognition of the Republic of Turkey and creating a country brand. In this framework, gastrodiplomacy campaigns around the world were analyzed and these campaigns were aimed to be a source of inspiration for Turkey. SWOT Analysis Method and Meta-Analysis Method were used to make a comparative analysis with other countries' gastrodiplomacy campaigns. SWOT Analysis was used to identify all aspects of Turkish Cuisine and Anatolian culture. As a result of this analysis, potential strengths, weaknesses, opportunities and threats for Turkey's gastrodiplomacy campaign were identified. Furthermore, the Meta Analysis Method was used to identify similarities and differences between the results of previous gastrodiplomacy campaigns and the international promotion of Turkish Cuisine. Gastrodiplomacy campaigns have generally focused on international promotion, country image building, national identity and nation branding. These campaigns are recognized as important communication tools that are used not only for economic gain, but also for improving communication between countries, influencing and attracting societies. The obtained data and analysis emphasize the importance of organizing an effective campaign to promote the traditional Anatolian Cuisine, shaped by the rich historical background of the Republic of Turkey and the influence of Anatolian culture, on the international platform. This campaign aims to make Turkish Cuisine one of the most preferred and valued national cuisines in the world. Accordingly, recommendations have been developed for Turkey to be more recognized and internationalized in the international arena.. Keywords: Gastronomy, Gastrodiplomacy and Gastrodiplomacy campaigns Date: August, 2023
Description
Keywords
Gastronomi ve Mutfak Sanatları, Gastronomy and Culinary Arts