Okul yöneticilerinin iletişim becerileri ile çatışmayı yönetme stratejileri arasındaki ilişki (Kartal ilçesi örneği)
No Thumbnail Available
Date
2015
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Bu araştırmada ilkokul ve ortaokul yöneticilerinin iletişim becerileri ile kullandıkları çatışmayı yönetme stratejileri arasındaki ilişkiye yönelik öğretmen görüşlerini ortaya çıkarmak; öğretmenlerin, çalıştıkları kurum türü değişkenine bağlı olarak ilkokul ve ortaokul yöneticilerinin iletişim becerileri ile çatışmayı yönetme stratejilerini algılamaları açısından anlamlı bir fark olup olmadığını belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini 2014-2015 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili Kartal ilçesi sınırları içinde yer alan 25 resmi ilkokulda çalışan 980 öğretmen, 19 resmi ortaokulda çalışan 1195 öğretmen oluşturmaktadır. Tabakalı küme örneklemi yöntemine göre 15 resmi ilkokul ve 15 resmi ortaokulda çalışan 744 öğretmen örneklem olarak alınmıştır. Veriler, ' Kişisel Bilgi Formu', 'İletişim Becerileri Ölçeği' ve 'Çatışma Yönetimi Stratejileri Ölçeği' ile toplanmıştır. Verilerin alt gruplara dağılımı yüzde (%) olarak ifade edilmiş, ikili grup karşılaştırmasında t testi ve korelasyon testi kullanılmıştır. Tüm istatistiksel analizlerde 0.05 anlamlılık düzeyi esas alınmıştır. Araştırma sonucunda ilkokul ve ortaokul yöneticilerinin iletişim becerilerinin yüksek ve etkili düzeyde gerçekleştiği, çatışma yönetimi stratejilerinde de uyma-uzlaşma stratejisini kaçınma ve hükmetme stratejisine göre daha fazla kullandıkları belirlenmiştir. Okul yöneticilerinin iletişim becerileri ile kullandıkları çatışma yönetimi stratejileri arasındaki ilişki incelendiğinde iletişim becerileri yüksek ve etkili düzeyde olan yöneticilerin uyma-uzlaşma stratejisini kullandıkları belirlenmiştir. İlkokul ve ortaokul yöneticilerinin iletişim becerileri öğretmenlerin kurum türüne göre anlamlı bir farklılık göstermemiştir. Ancak çatışma yönetimi stratejilerinin hükmetme boyutunda kurum türü değişkenine göre ortaokul öğretmenleri lehine anlamlı bir farklılık saptanmıştır. Analiz sonuçlarına göre kişiler arası iletişim becerileri ile çatışmayı yönetme stratejileri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki vardır. Anahtar Kelimeler: Okul Yöneticisi, İletişim Becerileri, Çatışma Yönetimi :
In this research it is aimed to reveal teacher perception towards the relationship between primary and secondary school managers' communication styles and conflict management strategies they use; and based on the school type variables to detect whether there is a significant difference between primary and secondary school managers' communication styles and perception of conflict management strategies. The target population of the research is composed of 980 teachers working at 25 official primary schools and 1195 teachers working at 19 official secondary schools in Kartal district of İstanbul during 2014-2015 academic year. According to cluster sampling method, 744 teachers working at 15 primary schools and 15 secondary schools were taken as samples. Data were collected by 'personal form', 'communication styles scale' and 'conflict strategies scale'. Data breakdown on the basis of sub-groups was expressed in percentage (%) and T-test and correlation test was used in group comparisons. Significance level was taken as 0,05 for the statistical analysis. As a result of this research, it has been detected that primary and secondary school managers' communication styles were high and effective and on conflict management strategies they use adaptation-reconciliation strategy more than avoidance-domination strategy. When the relationship between the managers' communication styles and their conflict management strategies is analyzed, it has been detected that managers with high and effective communication styles prefer adaptation-reconciliation strategy. No significant difference was recorded about the communication styles of the primary and secondary school managers on the basis of the teacher variables such as school type. But a significant difference was detected in favour of secondary school teachers in accordance with the school type about the domination of the conflict management strategies. According to the analysis results there is a positively significant relationship between interpersonal communication style and conflict management strategies. Keywords: School Manager, Communication Styles, Conflict Management Strategies
In this research it is aimed to reveal teacher perception towards the relationship between primary and secondary school managers' communication styles and conflict management strategies they use; and based on the school type variables to detect whether there is a significant difference between primary and secondary school managers' communication styles and perception of conflict management strategies. The target population of the research is composed of 980 teachers working at 25 official primary schools and 1195 teachers working at 19 official secondary schools in Kartal district of İstanbul during 2014-2015 academic year. According to cluster sampling method, 744 teachers working at 15 primary schools and 15 secondary schools were taken as samples. Data were collected by 'personal form', 'communication styles scale' and 'conflict strategies scale'. Data breakdown on the basis of sub-groups was expressed in percentage (%) and T-test and correlation test was used in group comparisons. Significance level was taken as 0,05 for the statistical analysis. As a result of this research, it has been detected that primary and secondary school managers' communication styles were high and effective and on conflict management strategies they use adaptation-reconciliation strategy more than avoidance-domination strategy. When the relationship between the managers' communication styles and their conflict management strategies is analyzed, it has been detected that managers with high and effective communication styles prefer adaptation-reconciliation strategy. No significant difference was recorded about the communication styles of the primary and secondary school managers on the basis of the teacher variables such as school type. But a significant difference was detected in favour of secondary school teachers in accordance with the school type about the domination of the conflict management strategies. According to the analysis results there is a positively significant relationship between interpersonal communication style and conflict management strategies. Keywords: School Manager, Communication Styles, Conflict Management Strategies
Description
Keywords
Eğitim ve Öğretim, Okul yöneticileri, Okul yönetimi, Yöneticiler, Education and Training, Yönetim stratejileri, School administrators, School administration, Çatışma, Managers, Management strategies, Çatışma yönetimi, Conflict, İletişim, Conflict management, Communication, İletişim becerisi, Communication skill
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
87