Yönetici ve öğretmenlerin örgüt kültürünü algılama düzeyleri: Söke örneği
No Thumbnail Available
Date
2014
Authors
Arslan, Şakir
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Bu araştırma Aydın ili Söke ilçesinde bulunan ilkokul ve ortaokullardaki öğretmenlerin örgüt kültürünü katılma derecelerini saptamak amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evreni 2013-2014 Eğitim Öğretim yılında Söke ilçesinde bulunan ilkokul ve ortaokul dereceli, en az 10 öğretmen çalışan okullardaki öğretmenlere uygulanmış, 255 öğretmenden oluşmaktadır. Öğretmenlerimizin 111 sınıf öğretmeni,106 öğretmenimiz branş öğretmeni, 38 eğitimcimiz yöneticiden oluşmaktadır. Öğretmenlere 25 sorudan oluşan örgüt kültürü anketi uygulanmıştır. Verilerin analizinde standart sapma, t testi, tek yönlü varyans analizi gibi istatistik teknikler kullanılmıştır. Ve şu sonuçlara ulaşılmıştır: 1- Aydın ili Söke ilçesi ilkokul ve ortaokullarda görev yapan yönetici ve öğretmenlerin, örgüt kültürüne ilişkin algılarında mezun oldukları okullara göre anlamlı bir fark vardır. 2- Aydın ili Söke ilçesi ilkokul ve ortaokullarda görev yapan yönetici ve öğretmenlerin, örgüt kültürüne ilişkin algılarında okuldaki hizmet sürelerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık vardır.
This research was done to determine the teachers in primary and elementary school participation in organizational culture. The universe of the research consists of 255 teachers which were in Söke primary and elemental schools in academic year 2013-2014. The teachers consist of 111 classroom(grade) teachers, 106 branch teachers, 38 directors. A survey of 25 questions were done to the teachers. In the analyzing, standart deviation, t test, one way variance analysis were used. The following conclusions were found: 1. There is a meaningful difference in perception of organizational culture between the principals and teachers in primary schools and elementary schools in Söke, according to the school they were graduated from. 1. There is a statistically meaningful difference in perceptions of organizational culture between the principals and teachers in primary schools and elementary schools in Söke, according to their lengths of service in the school
This research was done to determine the teachers in primary and elementary school participation in organizational culture. The universe of the research consists of 255 teachers which were in Söke primary and elemental schools in academic year 2013-2014. The teachers consist of 111 classroom(grade) teachers, 106 branch teachers, 38 directors. A survey of 25 questions were done to the teachers. In the analyzing, standart deviation, t test, one way variance analysis were used. The following conclusions were found: 1. There is a meaningful difference in perception of organizational culture between the principals and teachers in primary schools and elementary schools in Söke, according to the school they were graduated from. 1. There is a statistically meaningful difference in perceptions of organizational culture between the principals and teachers in primary schools and elementary schools in Söke, according to their lengths of service in the school
Description
Keywords
Eğitim ve Öğretim, İşletme, Okul yönetici algısı, Okul yöneticileri, Ortaokul öğretmenleri, Education and Training, Business Administration, Ortaokullar, School administrators perception, Örgüt kültürü, School administrators, Secondary school teachers, Öğretmen algısı, Secondary schools, Organizational culture, Öğretmenler, Teacher perception, İlkokul öğretmenleri, Teachers, Primary school teachers, İlkokullar, Primary schools
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
126