Türkiye'de çocuk oyunlarının, oyuncaklarının ve oyun alanlarındaki değişimlerin incelenmesi
No Thumbnail Available
Date
2021
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Bu araştırma, Türkiye'de çocuk oyunlarının, oyuncaklarının ve oyun alanlarının 3 kuşak içerisinde geçirdiği değişimler ve bu değişimlere ilişkin görüşlerin açığa çıkarılması amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden biri olan olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılmış ve Türkiye'de bulunan 20-39 yaş arası 12 kişi, 40-59 yaş arası 12 kişi ve 60-79 yaş arası 12 kişi olmak üzere toplamda 36 kişi ile görüşülmüştür. Bulgular 6 tema başlığında ele alınıp katılımcıların çocukluk yıllarında oynadıkları oyunlar, oyuncaklar ve oyun alanları ile günümüz çocuk oyunları, oyuncakları ve oyun alanlarına ilişkin görüşleri incelenmiştir. Sonuç olarak ise 3 kuşağın oynadıkları oyun alanlarının, oyunlarının ve oyuncaklarının zaman içerisinde değişime uğradığı açığa çıkmıştır. Bu değişimler incelendiğinde; oyun alanlarının açık oyun alanlarından kapalı oyun alanlarına doğru bir geçiş yaptığı, oyunların grup oyunlarından bireysel ve sanal oyunlara doğru ilerlediği, oyuncakların ise doğal oyuncaklardan hazır sanayi oyuncaklara doğru evirildiği sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Çocuk Oyun Alanları, Çocuk Oyunları, Oyuncaklar, 3 Kuşakta Değişim
In this research, it is aimed to reveal the views on the historical changes of children's games, toys and playgrounds in Turkey in 3 generations. The phenomenology design, which is one of the qualitative research designs, was used in the research and it was conducted by interviewing a total of 36 people, 12 people between the ages of 20-39, 12 people between the ages of 40-59 and 12 people between the ages of 60-79 in Turkey. Findings were categorized under 6 themes and in addition to today's children's games, toys and playgrounds, the participants' views about the games, toys and playgrounds they played in their childhood were analyzed. As a result, it has been revealed that the playgrounds, games and toys played by 3 generations have changed over time. When these changes are examined, it was concluded that playgrounds made a transition from outdoor playgrounds to indoor playgrounds, games moved from group games to individual and virtual games, and toys evolved from natural toys to already-made industrial toys. Keywords: Children's Playgrounds, Children's Games, Toys, Change in 3 Generations
In this research, it is aimed to reveal the views on the historical changes of children's games, toys and playgrounds in Turkey in 3 generations. The phenomenology design, which is one of the qualitative research designs, was used in the research and it was conducted by interviewing a total of 36 people, 12 people between the ages of 20-39, 12 people between the ages of 40-59 and 12 people between the ages of 60-79 in Turkey. Findings were categorized under 6 themes and in addition to today's children's games, toys and playgrounds, the participants' views about the games, toys and playgrounds they played in their childhood were analyzed. As a result, it has been revealed that the playgrounds, games and toys played by 3 generations have changed over time. When these changes are examined, it was concluded that playgrounds made a transition from outdoor playgrounds to indoor playgrounds, games moved from group games to individual and virtual games, and toys evolved from natural toys to already-made industrial toys. Keywords: Children's Playgrounds, Children's Games, Toys, Change in 3 Generations
Description
Keywords
Eğitim ve Öğretim, Değişim, Kuşak farklılıkları, Oyun alanları, Education and Training, Change, Oyuncak, Generational diversity, Playground, Oyunlar, Toy, Zamansal değişimler, Games, Temporal variations, Çocuk oyunları, Children's games
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
128